۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پیشرفت ٨٤ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

پیشرفت ٨٤ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس
کد: 7443   تاریخ انتشار :۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۰

  • مدیرعامل شرکت هلدینگ تاپیکو با بیان این که ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون بیش از ٣ میلیارد یورو هزینه در بر داشته است، گفت: این پروژه هم اکنون در مجموع ٣ فاز بیش از ٨٤ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
  •  به گزارش TSEpress  به نقل از شانا، محمود شیری، در حاشیه نمایشگاه تامین اجتماعی، سرمایه گذاری و توسعه پایدار با اشاره به تمرکز بر راه اندازی یک ترین از سه ترین پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: برای راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه گفت: بیش از ٧٠ درصد از تاسیسات جانبی این پالایشگاه همچون واحدهای یوتیلیتی، پستهای برق، نیروگاه، آب شیرین کن و ... راه اندازی می شود. وی از راه اندازی خط لوله ٣٨٠ کیلومتری خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس حد فاصل پارس جنوبی به بندر عباس خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته همه تاسیسات جانبی یادشده برای راه اندازی فاز یک این پالایشگاه تا مهرماه امسال راه اندازی می شود، از این رو پیش بینی می شود فاز یک این پالایشگاه تا پایان امسال با ظرفیت فرآورش ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی راه اندازی شود. مدیرعامل شرکت هلدینگ تاپیکو گفت: براساس بازنگریهای صورت گرفته پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید با بودجه  ٣,٨ میلیارد یورو به پایان برسد، تاکنون دو هزار و ٥٥٠ میلیارد تومان از سرمایه این شرکت از سوی سهامداران پرداخت شده است، امید می رود با رفع مسدودی حساب پالایشگاه در صندوق توسعه ملی از سوی بانک مرکزی و آزاد شدن ٦٥٠ میلیون یورو  نیاز مالی این پروژه برطرف شود. وی با بیان این که نفت خام سبک پالایشگاه نفت آناهیتا از میدان نفتی دزفول شمالی تامین می شود، گفت: هم اکنون این طرح برای سه سرمایه گذار خود یعنی شرکت تاپیکو، صندوق سرمایه گذاری سازمان بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی صنعت نفت توجیه اقتصادی ندارد، البته دولت برای افزایش انگیزه سرمایه گذاران قیمت نفت خام را  ١٠ درصد زیر فوب خلیج فارس در این پروژه در نظر گرفته و بیش از ٨٥ درصد سرمایه اولیه آن با سود ٤ درصد از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود. شیری با اشاره به تحولات بین المللی هسته ای گفت: شرکت تاپیکو به شدت به دنبال شریک و سرمایه گذار خارجی در پروژه های مختلف خود است، تاکنون سرمایه گذارانی از آفریقای جنوبی و کویت آمادگی خود را برای شراکت در طرحهای این شرکت اعلام کرده اند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70