۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چهارمين سال ركود مسكن

چهارمين سال ركود مسكن
کد: 17370   تاریخ انتشار :۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۱۰

به گزارش TSEpress  به نقل ازروزنامه ارمان   در حالي ركود بازار مسكن وارد چهارمين سال  مي‌شود كه يكي از طولاني‌ترين ركودهاي اين بازار را تجربه مي‌كند. به گزارش مهر، بازار مسكن پس از جهش قيمت‌ها در سال ۹۱ وارد يك ركود عميق شد كه همچنان در اين وضعيت به سر مي‌برد و با گذشت اين سال‌ها تغييري در اين شرايط ايجاد نشده است. بر اين اساس، فعالان بازار مسكن تصور مي‌كردند كه اين ركود هم مانند سال‌هاي گذشته با گذشت دو يا سه سال تبديل به رونق مي‌شود اما با آغاز سال ۹۴ كه بخش مسكن تغييري را نداشت، هشدارها نسبت به اين وضعيت آغاز شد. از سال ۹۲ و روي كارآمدن دولت يازدهم، فعالان بازار مسكن اميدوار بودند كه تغييراتي در وضعيت ركود اقتصادي به وجود بياید اما با گذشت بيش از دوسال از فعاليت دولت، همچنان بخش اقتصادي با ركود همراه است و مسكن به عنوان راس هرم عميق ترين ركود را تجربه مي‌كند. كارشناسان از سال ۹۳ اميدهايي را براي رفع ركود در سال ۹۴ داشتند. به همين دليل نويد رونق بازار را در نيمه اول سال مي‌دادند، اما با گذشت نيمه اول، آنها اميدوار به نيمه دوم سال ۹۴ بودند در حالي كه تاپايان سال هم تغييري در وضعيت بخش مسكن به وجود نيامد. بر اساس اين گزارش پيش بيني مي‌شد كه پس از اجراي برجام، جو رواني ناشي از آن حداقل بتواند مردم را براي ورود به بازار مسكن ترغيب كند اما با گذشت چند هفته از اجرايي شدن برجام، تغيير خاصي در بازار مشاهده نشد و اين اتفاقات تاثير چنداني بر سازندگان و متقاضيان بازار مسكن نداشت. از سوي ديگر، برخي از كارشناسان معتقد بودند كه بازار مسكن در سال جديد تغييراتي را خواهد داشت اما بنگاه‌هاي املاك نسبت به اين موضوع هم چندان اميدوار نيستند و معتقدند اگر سياست‌هاي دولت به اين روال ادامه پيدا كند، بعيد است كه در سال جديد هم رونق زيادي را شاهد باشيم. البته در اين ميان، برخي سازندگان مسكن نسبت به آينده بازار اميدوارند، آنها معتقدند كه با آمارهايي كه از افزايش معاملات مسكن حتي جزئي منتشر مي‌شود، مي‌توان نسبت به آينده اميدوار بود، چرا كه حتما دولت در سال آينده، برنامه‌هاي ديگري را براي اقتصاد و مسكن اجرايي مي‌كند.

نبود متقاضي در بازار مسكن

گزارش بانك مركزي هم نشان مي‌دهد كه در اسفندماه سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۱۳ هزار و ۱۳۹ واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۸ درصد كاهش نشان مي‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۱/۴۲ ميليون ريال بود كه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹/۳ درصد افزايش نشان مي‌دهد. اين گزارش مي‌افزايد در سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۷/۱۵۴ هزار واحد مسكوني بالغ شد كه در مقايسه با سال قبل ۳/۱۰ درصد كاهش نشان مي‌دهد. در اين سال متوسط قيمت يك مترمربع بناي واحد مسكوني معامله‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران ۹/۳۸ ميليون ريال بوده است كه نسبت به سال قبل با كاهش ۸/۰ درصدي مواجه بوده است. بنابراين اجراي برجام و نزديك شدن به نوروز هم نتوانست بازار مسكن را از ركود خارج كند، از سوي ديگر افزايش سقف وام مسكن و تعريف وام‌هاي جديد در بخش مسكن هم تاثيري بر ترغيب متقاضيان به ورود بازار مسكن نداشته است چرا كه متقاضيان توانايي مالي سپرده‌گذاري و يا پرداخت اقساط را ندارند. هرچند كه افزايش چند برابري قيمت مسكن در سال‌هاي گذشته باعث كاهش قدرت خريد متقاضيان مسكن شده است اما ادامه ركود بازار مسكن به نفع متقاضيان نيست چرا كه منجر به كاهش ساخت و ساز مسكن و كاهش عرضه در سال‌هاي پيش رو مي‌شود.

رکود   مسکن   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70