۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چگونه اقتصاد کره شمالی به بدترین اقتصاد جهان تبدیل شد؟

چگونه اقتصاد کره شمالی به بدترین اقتصاد جهان تبدیل شد؟
کد: 14326   تاریخ انتشار :۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

تاریخ اقتصاد، داستان پیشرفت و موفقیت است اما در خود پس‌رفت‌ها و شکست‌هایی نیز دارد. در این بین مخوف‌ترین مورد که در عصر حاضر شاهد آن هستیم به جمهوری خلق کره شمالی باز می‌گردد. فاجعه قحطی بزرگی که در دهه 90میلادی در کره شمالی اتفاق افتاد را می‌توان بزرگ‌ترین قحطی تاریخ بشر دانست که جمع زیادی از مردم شهری و تحصیل‌کرده را در زمان صلح اسیر و گرفتار کرد.

به گزارش TSEpress و به نقل ازصدای  اقتصاد رژیم کیم داده‌های عملکرد کشور را سرکوب می‌کند. مهم‌ترین و معنادارترین داده‌ها از «آمار آینه‌ای» حاصل از معاملات بین‌المللی این کشور به دست می‌آید. این‌ها گزارش‌های شرکای تجاری این کشور هستند. این داده‌ها اسناد بسیار خوبی در زمینه تولید، استانداردهای زندگی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی این کشور هستند.فقر و تنگدستی در پیانگیانگ پایتخت کره شمالی در حالی عذاب‌آور شده بود که واشنگتن و سئول در فاصله سال‌های 50 تا 70 میلادی اعلام کرده بودند تولید سرانه این کشور بیش از کره جنوبی است. داده‌های رسمی این کشور نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد. اما چه چیزی باعث شد این مردم ناگهان مسیر توسعه را وارونه طی کنند به سرنوشتی وحشتناک دچار شوند. داستان بیش از جزیره‌ای کوچک است.

فاجعه‌ای که در کره شمالی اتفاق افتاد نه ریشه در شوک ژئوپلیتیکی داشت، نه از یک سیل ویرانگر ریشه می‌گرفت. حتی خبری از تحریم نیز نبود. هیچ فاجعه خارجی درازمدتی نیز اتفاق نیفتاده بود. در حقیقت مشکلات اقتصادی این کشور از سیاست‌های غلط و سرکوب‌گرانه کیم ناشی شده بود. در کره شمالی حق و حقوقی برای دارایی‌های شخصی و معاملات خصوصی وجود ندارد. ارز قابل اعتمادی وجود ندارد. اطلاعات صحیح و دقیق اقتصادی وجود ندارد. تنها محدودیت است و محدودیت.

در دهه 70میلادی کره شمالی عملکردی بهتر از چین و ویتنام داشت. این کشور از منابع انسانی خوبی برای تولید اقتصادی برخوردار بود. اما سیاست‌های اصلاح سوسیالیستی همه‌جا رخنه کرد و کره شمالی را به مسیر انحرافی هدایت کرد.

عدم صلاحیت رهبران کره شمالی این کشور با مسیر اشتباهی هدایت کرد. منابع انسانی به کیم این اجازه را دادند که سیاست‌های ویرانگر خود را ادامه بدهد. اکنون آن‌ها در کابوسی پایان‌ناپذیر هستند.

منبع: وال‌استریت ژورنال

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70