۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کاهش فروش ۸ درصدی در کشور

کاهش فروش ۸ درصدی در کشور
کد: 8048   تاریخ انتشار :۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۴

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری فارس دبیر انجمن سیمان با اشاره به آزادسازی قیمت‌گذاری سیمان و تعیین قیمت‌ توسط کارخانه‌ها، گفت: با توجه به رقابت منفی موجود در بازار سیمان، کارخانه‌ها برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولاتشان ندارند.

عبدالرضا شیخان، اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، سیمان جزء اولویت‌های اول و دوم قیمت‌گذاری قرار ندارد و بر این اساس، این محصول از شمول قیمت‌گذاری توسط دولت خارج شده است. وی با بیان اینکه قیمت سیمان طبق عرضه و تقاضا و با هماهنگی کارخانه‌ها قابل تغییر است، افزود: این مسئله از سوی انجمن سیمان به کارخانه‌های سیمانی ابلاغ شده و تولیدکنندگان می‌توانند بر اساس شرایط عرضه و تقاضا در هر استان نسبت به قیمت‌گذاری سیمان اقدام کنند. وی با اشاره به مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: طبق این مصوبه، کالاهایی که در اولویت اول و دوم قرار ندارند، جزء سایر کالاها محسوب شده و قیمت‌گذاری آنها تابع شرایط عرضه و تقاضا خواهد بود که سیمان نیز جزء این دسته از کالاها محسوب می‌شود به گفته شیخان، قیمت‌گذاری این کالاها با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و براساس درصدهای سود مصوب، رأساً توسط واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی صورت می‌گیرد. شیخان با بیان اینکه در حال حاضر شرایط مناسبی برای افزایش قیمت سیمان در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: این اتفاق در شرایطی امکان‌پذیر است که میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگ شود و کارخانه‌ها به تولید بهینه برسند. وی تصریح کرد: به این ترتیب، کارخانه‌ها باید بر اساس نیاز بازار تولید داشته باشند. تولید بدون فروش غیر معقول خواهد بود، در نتیجه تولید سیمان طبق نیاز هر منطقه و یا نیاز صادراتی انجام خواهد شد. دبیر انجمن سیمان ادامه داد: با کنترل تولید سیمان، کارخانه‌ها در مصرف برق و انرژی صرفه‌جویی خواهند کرد، از این محل، مشمول مشوق‌ می‌شوند و قیمت تمام شده تولید نیز معقول‌تر خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان سیمان تا به حال به دنبال افزایش قیمت سیمان بودند، چطور حالا برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارید؟ گفت: در حال حاضر رکود سنگینی در بازار وجود دارد و علاوه بر این، در بازار رقابت منفی شکل گرفته که تصمیم کارخانه‌ها متناسب با این شرایط اخذ می‌شود. وی با اشاره به کاهش 8 درصدی فروش سیمان در کشور طی 4 ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: در این مدت، میزان تولید تغییر زیادی نداشته ولی نیاز بازار محدودتر شده که مشکلاتی را برای کارخانه‌های سیمان به وجود آورده است. تا پیش از صدور مصوبه دولت در مورد قیمت‌گذاری کالاها، قیمت سیمان با پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان سیمان و پس از تصویب سازمان حمایت تعیین می‌شد ولی در حال حاضر کارخانه‌ها می‌توانند خودشان قیمت محصولاتشان را تعیین کنند.

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70