۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کاهش قیمت نفت چگونه ترازنامه‌های بهابازار را مثبت و منفی می‌کند؟

کاهش قیمت نفت چگونه ترازنامه‌های بهابازار را مثبت و منفی می‌کند؟
کد: 13988   تاریخ انتشار :۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۶

  • آیا همه پیامدهای کاهش قیمت نفت منفی است؟ عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار گفت: برخی شرکتها در بورس به شکل بنیادین و گروهی غیرمستقیم تأثیر می‌گیرند، هم‌اکنون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت نفت است، شکل سنتی تجهیز منابع برای سرمایه گذاری در نفت باید تغییر کند.
  • به گزارش TSEpress و به نقل  از شانا، محمدرضا پورابراهیمی، عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار و عضو شورای عالی بورس و همین‌طور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به چند پرسش ما درزمینهٔ پیامدهای مثبت و منفی پدیده کاهش قیمت نفت بر بورس، عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، اوراق مشارکت نفت و تجهیز منابع جدید برای سرمایه گذاری در میدانهای مشترک، پاسخ داد.

    به‌عنوان نخستین پرسش، کاهش قیمت نفت بر بورس اثرگذار است؟

    به‌یقین تاثیر دارد، تأثیر نخست بر روی شرکتهایی است که درآمد آنها از محل افزایش سودآوری عرضه محصولات است. بنابراین، این اثر در میزان فروش و درآمدهای این گروه نمایان می‌شود و به شکلی می‌توانیم این اثر را در ترازنامه آنها ببینیم. در ایران تغییرات قیمت نفت بر قیمت محصولاتی که به مردم عرضه می‌شوند تأثیر ندارد چون خیلی از این شرکتها باید با تغییر قیمت، تغییر قیمت محصول هم بدهند اما این اتفاق به هر دلیل روی نمی‌دهد درحالی‌که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست.

    در بورس ما خواسته یا نخواسته بر روی صورتهای مالی - بویژه شرکتهای صادرکننده - که محصولات آنها صادراتی است و قیمت صادراتی آنها کاهش‌یافته است تأثیر مشاهده می‌شود چون کاهش فروش و در پی آن کاهش سود دارند که سبب اثر منفی بر ترازنامه آنها می‌شود.

     کدام شرکتها غیرمستقیم تأثیر می‌پذیرند؟

     شرکتهایی که اجزای قیمت تمام‌شده آنها از اجزای قیمت تمام‌شده حوزه نفت باشد حتی شرکتهای سرمایه‌گذاری که به‌طور مستقیم کار نمی‌کنند، چنین تاثیری را می پذیرند.

    برخی شرکتها می‌توانند اثر مثبت دریافت کنند، زمانی که کاهش قیمت نفت بر قیمت تمام‌شده سرمایه‌گذاری آنها اثر کاهشی داشته باشد مانند شرکتهایی که در حوزه میدانهای نفتی مشغول به فعالیت هستند یا مجموعه‌های سرمایه‌گذاری مرتبط.

    در این میان چه اتفاقی روی می‌دهد؟

    شرکتهایی که در حوزه تجهیزات نفتی مشغول به کار هستند شرائط خاصی برای عرضه محصولات و تولیداتشان پیدا می‌کنند. به‌طور مثال قیمت برخی تجهیزات مانند جک آپ کاهش‌یافته یا می یابد؛ بنابراین، الآن بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت نفت است چون در دنیا رکود روی می‌دهد و اثر آن در تولیدات جهانی بروز می‌کند.

    زمانی یک سال باید انتظار تحویل یک جک آپ را می‌کشیدیم ولی هم‌اکنون باقیمت کمتر از گذشته می‌توان این تجهیزات را کسب کرد. بنابراین همه پیامدهای این پدیده منفی نیست.

    دیدگاه شما درزمینهٔ عرضه محصولات پتروشیمی در بورس چیست؟

     من به‌طور کامل با خروج عرضه محصولات پتروشیمی از بورس مخالف هستم.

    چرا؟

    چون سازوکار عرضه و تقاضا باید قیمت را تعیین کند. الان هم که بحث فضای پساتحریم است.

    من درگذشته رئیس هیئت مدیره بورس کالا بودم، ٩ مرتبه محصولات نفت خام عرضه شد اما قیمت طوری تعیین شد که یک بشکه آن‌هم به فروش نرفت بعد می‌گفتند ما عرضه کردیم.

    ما باعرضه محصولات نفتی در بورس موافق هستیم چون سازوکار بورس می‌تواند کمک کند. باید تمرین کرد تا صادرات توسط بخش خصوصی و بورس انجام شود تا اگر زمانی با تحریم دیگری مواجه شدیم، بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

    دیدگاه شما در خصوص افزایش سود اوراق مشارکت وزارت نفت چیست؟

    من مصوبه‌ای در شورا در این زمینه ندیده ام یا نداشته‌ایم.

    پیامدهای مثبت افزایش سود اوراق مشارکت بر حوزه نفت چگونه است؟

    در شرائطی که به دنبال کاهش نرخ سود سپرده‌ها هستیم نباید برای یک موضوع افزایش نرخ برای آن تعریف شود، قاعدتاً مزیتهای سرمایه‌گذاری مدنظر است.

    یعنی افزایش احتمالی سود اوراق قادر به هدایت سرمایه‌های پراکنده در سطح جامعه به سمت طرحهای سرمایه‌گذاری در طرحهای نفتی خواهد بود؟

    بله به‌یقین می‌تواند، این پدیده مطلوب است. ما نمی‌گوییم افزایش سود کار مطلوبی است ولی هر روشی که به جذب منابع در حوزه نفت و گاز منجر شود کار ارزشمندی است.

    به چه دلیل؟

    اولویت سرمایه‌گذاری کشور به دلیل مزیتهای نسبی، حوزه نفت و گاز است. امروز باید تأسف خورد که ذخایر ما در میدانهای مشترک مورداستفاده طرفهای مقابل قرار می‌گیرد و ما اینجا در کشور تعلل می‌کنیم درحالی‌که منابع در داخل کشور برای سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد. اهمیت این موضوع بالاست زیرا اگر ما در حوزه معدن کم‌کار کنم ذخایر آن حفظ می‌شود اما در میدانهای مشترک، کار نکنیم ذخایر از دست می‌روند.

    شما چقدر اعتقاددارید که منابع برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور وجود دارد؟

    به‌ یقین منابع وجود دارد اما باید این منابع را سمت‌وسو داد و به آن جهت‌داد. روشهای تجهیز منابع مانند وام از بانک و دیگرمنابع باید از شکل سنتی تغییر کند چون دیگر خیلی کاربرد ندارد. الان ترکیب سرمایه‌گذاری مشترک، تجهیز منابع از درون، بهره‌مندی از اوراق مشارکت بین‌المللی- اگر محدودیتهای تحریم رفع شود - فرصت خوبی خواهد بود.

    آیا سازوکار این‌گونه اوراق در قوانین جاری پیش‌بینی‌شده است؟

    خیر، ولی می‌شود در قالب قوانین فعلی ارزی آن را دنبال کرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70