۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
تحلیل ها

تجزیه و تحلیل فروش خرداد ماه کارخانجات سیمان

تجزیه و تحلیل فروش خرداد ماه کارخانجات سیمان
کد: 35766   تاریخ انتشار :۱۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۸

  • مقصود پور ابولی- کارشناس بازار سرمایه
  • همانند ماه‌های گذشته نتایج بررسی مختصری در خصوص اطلاعات فروش شرکت‌های سیمان (منتشره در سامانه کدال) در ادامه خواهد آمد. جدول زیر اطلاعات کلی ماه‌های اخیر را به نمایش می‌گذارد:
  • ملاحظه می‌شود که پس از دستیابی به اوج مقدار و مبلغ فروش در اردیبهشت‌ماه به میزان  بیش از ۳۷۸۰ هزار تن و مبلغی در حدود ۵۲۴۸ میلیارد ریال، فروش خردادماه با کاهش حدود ۵۰۰ هزار تنی به ۳۲۸۰ هزار تن و از حیث مبلغ به ۴۵۹۰ میلیارد ریال رسیده است. میانگین نرخ فروش نیز از حدود ۱۴۱۳ هزار ریال به ازای هر تن با کاهش حدود ۱ درصدی به ۱۳۹۹ هزار ریال بالغ شده است. بررسی آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد که شرکت‌های سیمان هرمزگان، فارس نو، دشتستان، قاین، ایلام و هگمتان بیشترین افت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند که البته بخشی از آن ناشی از نوسانات صادراتی در ماه‌های مختلف است. توجه دارند که نرخ مورداشاره میانگین کلی بوده و ترکیب انواع سیمان، میزان فروش فله و کیسه و همین‌طور داخلی و صادراتی در آن مؤثر می‌باشد. ضمناً فروش کلینکر (اعم از داخلی و صادراتی) نیز در مبالغ اشاره‌شده لحاظ شده است.
  • علیرغم افت فروش خرداد نسبت به اردیبهشت‌ماه، خوشبختانه فروش این ماه از میانگین دوره مالی منتهی به خردادماه به میزان ۲۹۲۶ هزار تن و به ارزش ۴۰۴۳ میلیارد ریال بیشتر است. میانگین تناژ و مبلغ فروش ماهیانه در یک‌ساله مالی قبل شرکت‌ها نیز برابر با ۲۷۲۳ هزار تن و ۳۳۱۱ میلیارد ریال بوده که اطلاعات فروش خردادماه بیانگر تحقق ارقامی بالاتر است.
  • متوسط مقدار فروش ماهیانه در شرکت‌های سیمان خوزستان، هگمتان، مازندران و صوفیان در سال مالی جدید از متوسط سال مالی قبل بسیار بهتر بوده ولیکن در شرکت‌های سیمان اصفهان، لارسبزوار، داراب و بهبهان ضعیف‌تر بوده است.
  • فروش تجمعی دوره منتهی به پایان خردادماه نیز به حدود ۱۴۱۷۰ هزار تن و مبلغی در حدود ۱۹۲۲۳ میلیارد ریال رسیده و متوسط نرخ فروش این دوره معادل ۱۳۵۷ هزار ریال به ازای هر تن تحقق‌یافته است.
  • در ادامه اطلاعات تفصیلی به تفکیک شرکت‌ها و نیز طبقه‌بندی هلدینگها در قالب جداولی ارائه می‌شود.

سیمان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70