۴ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 23 Mar
#
#
گزارش روز - شنيده ها

قصد دولت برای کاهش کارمزد کارگزاری‌ها: مصادره‌ها ادامه دارند

قصد دولت برای کاهش کارمزد کارگزاری‌ها: مصادره‌ها ادامه دارند
کد: 41152   تاریخ انتشار :۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰

اقتصاد دستوری، معضل بزرگی است که همواره سد راه توسعه بوده است.

  • مجید زمانی ، مدیرعامل گروه مالی کیان
  • ظاهراً جناب آقای دکتر دژپسند، وزیر محترم اقتصاد دستور فرمودند کارمزد کارگزاری کم شود. این مرقومه بررسی است فوری و مختصر راجع به این تصمیم. امیدوارم به کار دوستان و همکاران محترم بیاید.
  • ۱.      فکر می کردیم تغییرات شبانه با رفتن رئیس پیشین از بازار سرمایه رفته است. ولی ظاهراً دعوا بر سر تغییر شبانه نبوده است. دعوا بر سر این بوده است که چه کسی تغییر شبانه را دستور دهد. مخالفتی با اقتصاد دستوری نبوده، دعوا آنجا بوده که چه کسی باید دستور دهد. در هر انتخاب جدید چقدر خام می شویم.
  • دستوری که آمده است ظاهراً این است که فوری این اقدام باید انجام شود. تصور می کردیم باید برای چنین تصمیمی کار کارشناسی کرد و گزارش های ابتدایی را با فعالان بازار به اشتراک گذاشت تا چکش بخورد. مبناها و دلایل مشخص شود. تصورمان این بود که آقای دکتر دژپسند که خود اقتصاد ایران تدریس می کنند تا حالا می دانستند که شمردن جیب صاحبان کسب و کارها نه راه توسعه کشور که بزرگترین گلوگاه توسعه در ایران است. تصورمان این بود که قانون الزام کرده است که قبل از اتخاذ تصمیماتی که بخش خصوصی را تحت تأثیر قرار می دهد، باید با نمایندگان بخش خصوصی و کانون های مربوطه مشورت شود. حتماً ما اشتباه می‌کردیم.
  • بازار سرمایه در نقطه عطف خود به سر می برد و تبدیل به قسمت مهمی از اقتصاد ایران می شود. محض کنجکاوی، تصمیمات و روش‌های انجام اموری که هر شب به صورت خلق الساعه ایجاد می شوند و ابلاغ می شود، توسط چه کسی ساخته می شود؟ چند نفرند کسانی که این تصمیمات را می گیرند؟ این چند نفر تحت نفوذ یا مرتبط با چه افراد یا گروه هایی هستند؟ چرا باید تصمیم سازی در این موارد پنهانی انجام شود؟ ذینفعان چنین فرآیندی چه کسانی هستند؟ آیا اگر کسانی که دسترسی به این چند نفر تصمیم گیر دارند، خدای ناکرده به بهانه این که حالت اضطراری است و باید تصمیمات سریع گرفته شود، منافع خود را در این تصمیمات پیگیری کنند، کسی متوجه می‌شود؟  بازار سرمایه دیگر بزرگتر از آن است که این سوال‌ها بدون پاسخ بمانند.
  • ۲.      ما یک صنعت کارگزاری نداریم. چهار صنعت کارگزاری داریم. دسته اول: سه کارگزاری اول که تقریباً ۴۰ درصد سهم بازار را دارند. دسته دوم: تعداد زیادی کارگزاری دولتی که مدیرانشان خود را تا مدت محدودی مدیر می دانند و این که چه بلایی بر سر کارگزاری می آید، کمتر دغدغه آنهاست. دسته سوم: گروهی که مجوزی دارند و بیشتر منتظر فروش مجوزند و شاید کار عمده ای هم نمی کنند. اما یک دسته چهارم از کارگزاری های بخش خصوصی وجود دارد که هر کدام سهم بزرگی از بازار ندارند، اما حرفه ای این صنعت هستند و تمام زندگی خود را در این راه گذاشته اند. تا سه سال پیش این کارگزاری ها در پرداخت حقوق کارمندان خود هم با مشکل مواجه بودند. هم اکنون هم با سهم کمی که دارند به هیچ وجه درآمد آنچنانی ندارند. حداقل درآمدشان آنقدر نیست که سرمایه گذاری مناسب برای تبدیل شدن به یک نهاد مالی پایدار بکنند. حالا، آمار دسته اول را علم کرده اند که خواسته یا ناخواسته این دسته چهارم را از انجام سرمایه گذاری برای گرفتن سهم بازار بیشتر محروم کنند.
  • دسته اول در این دو سال با سهم بسیار بالایی که داشته سود بسیار خوبی کرده است و سرمایه بسیار مناسب برای سرمایه گذاری بالا برای چند سال آینده خود را به دست آورده است. در حالی که دسته چهارم تنها یک چهلم این سرمایه را دارد که با توجه به عقب ماندگی که نسبت به دسته اول دارد، هیچ وقت به آنها نخواهد رسید.
  • آیا وقتی تصمیم سازی می شده است، به ایجاد این انحصار طبیعی نزد دسته اول فکر شده است؟ اگر فکر شده است، چطور دولت به جای رفع انحصارها تصمیم به ایجاد انحصار طبیعی گرفته است؟
  • ۳.      تمام بدبختی این مملکت این است که هر جا دفتر و دستک شفاف هست، از مصادره دولت و نهادهای دیگر بی نصیب نمی‌ماند. به سنت قجری، دولت مرتب در حال شمارش جیب کسانی است که دفترشان شفاف و حسابشان برای عموم روشن است. نمی‌دانم چه می‌شود که کسانی که یک عمر روضه این را می‌خوانند و دست اندازی دولت در جیب هر کس که به نظر دولت پولدار می شود را مرض اصلی توسعه کشور می دانند، همین که در ساختمان وزارت می‌نشینند، همان می‌کنند که همه قبلی ها کرده اند. توجه کنید که پتروشیمی ها درآمدشان چند برابر شد، تعداد مالک خصوصی شاید به اندازه نیمی از کارگزاری هم نباشد ولی چون حسابشان برای عموم روشن نیست و محفلی بسته است، کسی درآمدشان را مصادره نکرد. برنده اصلی کسانی که هستند که رانت می خورند و آن هم به صورت غیرشفاف.
  • صدای بورس

بورس   بورس تهران   شاخص بورس   کارمزد معاملات   کرونا   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219