۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قطعه سازان بدون نوبت ارز می گیرند

قطعه سازان بدون نوبت ارز می گیرند
کد: 41413   تاریخ انتشار :۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۷

پس از مذاکرات انجام شده وزارت صنعت با فعالان صنعت خودرو و قطعه در نهایت بانک مرکزی تصمیم گرفت تا تولیدکنندگان واقعی در صف دریافت ارز باقی نمانند و خارج از نوبت در اولویت دریافت قرار گیرند، بر این اساس این بانک به صورت رسمی حمایت خود از تولیدکنندگان واقعی را اعلام کرد.

  • داشتن پروانه تولید و همچنین موافقت اصولی یکی از ملاک های تشخیص تولید کنندگان واقعی بوده و حال بانک مرکزی با تکیه بر این موارد در تلاش برای تسهیل تولید و رفع موانع موجود است. در جلسه معاونت ارزی بانک مرکزی با فعالان صنعت خودرو و قطعه مقرر شد تا تولید کنندگان واقعی با در اختیار داشتن شناسنامه کار ثبت سفارش و دریافت ارز را به مراتب آسان تر از سایر تولیدکنندگان انجام دهند. در این خصوص محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تاکید مسئولان بانک مرکزی مبنی بر حمایت از تولید کننده واقعی می گوید: به گفته مسئولان بانک مرکزی از این پس این بانک حمایت لازم را از تولید کنندگان واقعی انجام خواهد داد به طوری که این دسته از تولیدکنندگان در صف دریافت ارز نیز نخواهند ماند.
  • وی با تاکید بر اینکه کار شناسایی تولیدکنندگان واقعی بدون شک بر عهده وزارت صمت خواهد بود، می‌افزاید: دریافت کنندگان مجوز و همچنین دارندگان موافقت اصولی تایید کنندگان و تولید کنندگان واقعی هستند و بانک مرکزی در این میان نقشی نداشته بلکه وزارت صمت باید تعریف کننده این دسته از تولید کنندگان باشد.
  • عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ادامه می دهد: هم اکنون قطعه سازان و تولید کنندگان دارای شناسنامه می‌توانند نسبت به دریافت ارز خارج از نوبت اقدام کنند این در حالی است که ثبت سفارش ها نیز به راحتی در حال انجام است، ضمن آن که مسئولان بانک مرکزی نیز قول همکاری با تولید کنندگان فعال در صنعت خودرو و قطعه را داده اند به طوری که بر اساس پیش بینی ها از این پس هیچ تولیدکننده‌ای در صف دریافت ارز منتظر باقی نخواهد ماند.
  • وی با اشاره به جلسه قطعه‌سازان با معاونت ارزی بانک مرکزی می گوید: در این جلسه توافقات خوبی در خصوص تأمین ارز صنعت خودرو و قطعه حاصل شد این در حالی است که از دو ماه گذشته تاکنون ارز نیمایی به این صنایع اختصاص پیدا نمی کرد چرا که کالاهای اساسی در اولویت دریافت ارز نیمایی قرار گرفته بودند.
  • شهپری ادامه می دهد: براساس پیش بینی های انجام شده ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه از دو طریق قابل تامین و استفاده خواهد بود که براین اساس یکی از این منابع ارز حاصل از صادرات خواهد بود که این عرض از طریق شرکت های بزرگ صادراتی تامین خواهد شد این در حالی است که بخشی از این شرکت‌ها دولتی و در عین حال بخشی، شرکت های خصوصی خواهد بود شرکت های دولتی و خصوصی علاقمند به همکاری با صنعت خودرو و قطعه و تامین ارز مورد نیاز این بخش هستند.
  • عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر برخی از خودروسازان موفق به انعقاد قرارداد و دریافت بخشی از ارز کرده اند، می افزاید: در جلسه مشترک با صادرکنندگان آنها از علاقمندی و آمادگی خود برای در اختیار گذاشتن ارز حاصل از صادرات به صنعت خودرو شدند که رقم قابل ملاحظه ای خواهد بود.
  • شهپری در خصوص استفاده از ارز اشخاص نیز اظهار می‌کند: بر اساس اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان بانک مرکزی هر قطعه سازی که دارای ارزی در خارج از کشور باشد می تواند نسبت به استفاده از آن ارز اقدام کند به شرطی که صرافی مورد نظر در ایران مشخص شود.
  • وی ادامه می‌دهد:مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند در صورت استفاده از ارز اشخاص اختصاص ارز تسریع خواهد شد.

بانک مرکزی   صنعت خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70