۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

فنر رشد بورس به یک باره رها می‌شود / از فرصت جا نمانید

فنر رشد بورس به یک باره رها می‌شود / از فرصت جا نمانید
کد: 47620   تاریخ انتشار :۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۸

 با در نظر گرفتن اصل مشاوره و توزیع دارایی‌ها، می‌توان توصیه به سرمایه‌گذاری و سهامداری در بازار سرمایه داشت.

◽️ارزش صنایع و شرکت‌ها در بورس خودشان را با تورم گذشته تراز خواهند کرد؛ یعنی تا همین جای کار بورس یک جهش مثبت را به سهامداران بدهکار است.

◽️ همچنین بازار سرمایه ریشه‌اش نوساناتش انتظارات و آینده نگری هست و در حال حاضر جامانده تر از بازارهای دیگر و تورم فعلی است؛ در چنین شرایط انتظار تورمی یک جهش دیگر هم به بدهکاری خود به سهامداران اضافه خواهد شد.

  • احسان حاجی علی اکبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این‌که در دو سال گذشته فعالان بازار سرمایه و سهامداران شاهد آب شدن دارایی و افت ارزش سهام بودند گفت: تا سال گذشته همه می‌گفتیم که این افت در حال جبران بوده و اوج سال ۹۸ و ۹۹ هست و اشکالی ندارد. افرادی بودند که جنس آنها بازار سرمایه‌ای نبود و اسیر هیجانات آن دوران شدند؛ همچنین آنها ضرر کردند و رفتند و پشت دستشان را داغ کردند که دیگر سمت این بازار نیایند؛ البته اتفاق بدی هم نبود، به هر حال بورس مناسب هر تیپ آدمی با هر سطح ریسک پذیری ای نیست؛ بعضی‌ها هم هنوز هستند و صبوری کردند و ماندند تا نتیجه بگیرند.
  • این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فعالان بازار که قبل تر هم در بازار بودند، سودهای خوبی را تجربه کردند و بنابراین افت‌های نیمه دوم ۹۹ و شاید سال ۴۰۰ قابل توجیه و تحمل بود، اما طی یکی دو سال گذشته نرخ دلار بیش از ۵۰ درصد رشد داشته، مسکن حدود دو برابر شده، طلا ۸۰ درصد صعود کرده و حتی اگر روی نخود لوبیا و دستمال کاغذی هم سرمایه گذاری کرده بودید؛ البته که سود واقعی نداشته، اما حداقل تورم عمومی رو جبران کرده بودید و معنی آن این هست که سهامداران بورسی نه تنها از موقعیت خود طی دو سال گذشته پایین‌تر رفته‌اند؛ بلکه فرصت‌های خارج از بازار را هم از دست داده و فاصله آنها با تجارت‌های دیگر بسیار بیشتر شده است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، همانند یک فنر فشرده این شرایط نمی‌تواند خیلی دوام آورده و به هر حال انتظار این است که ارزش صنایع و شرکت‌ها در بورس خودشان را با تورم گذشته تراز کنند؛ یعنی تا همین جای کار بورس یک جهش مثبت را به سهامداران بدهکار است.
  • حاجی علی اکبر تصریح کرد: نکته دوم این است که با لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده دولت، انتظارات تورمی در سال آینده افزایش پیدا کرده است. همچنین در تحلیل‌ها و بررسی‌ها و حتی حساب کتاب‌های ساده ای که بر روی بودجه انجام شده، کسری بودجه خواهیم داشت.
  • این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: اگر بر اساس رویه گذشته، دولت به منظور جبران کسری، چاپ پول را در دستور کار قرار دهد، طبیعتاً تورمی بیش از امسال را خواهیم داشت و اگر ناچارا اقدامی نظیر افزایش نرخ سوخت را داشته باشیم، آن هم اثر افزایشی روی تورم و قیمت‌ها خواهد داشت؛ بنابر این با هر روش محاسباتی، واضح است که سال آینده تورم مانند امسال را خواهیم داشت.
  • وی در ادامه افزود: حالا بازار سرمایه‌ای که کلاً ریشه نوساناتش انتظارات و آینده نگری هست و در حال حاضر جامانده تر از بازارهای دیگر و تورم فعلی است؛ در چنین شرایط انتظار تورمی یک جهش دیگر هم به بدهکاری خود به سهامداران اضافه خواهد شد.
  • حاجی علی اکبری گفت: در چنین شرایطی پیش فرض‌های بزرگ تصمیم گیری تغییر کرده و چالش‌های پیچیده‌ای پیش رو خواهد بود و اصل موضوع سرمایه گذاری معنی دیگری پیدا خواهد کرد. بنابراین هرچند که چنین ریسکی بزرگ و اثرگذار هست، اما به دلیل اینکه تأثیرگذاری خارج از محیط تصمیم گیری است و منطقی است که کنار گذاشته شود و با نادیده گرفتن این مساله، تنها بازار مستعد رشد و بهترین گزینه سرمایه‌گذاری بورس خواهد بود.
  • این فعال بازار سرمایه در پایان گفت: با در نظر گرفتن اصل مشاوره و توزیع دارایی‌ها، می‌توان توصیه به سرمایه‌گذاری و سهامداری در بازار سرمایه داشت.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70