۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ادامه رکود تا ۶ ماه دیگر صنعت ساختمان را ورشکست می‌کند

ادامه رکود تا ۶ ماه دیگر صنعت ساختمان را ورشکست می‌کند
کد: 9626   تاریخ انتشار :۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۵

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بانک مرکزی دیدگاه اقتصادی ندارد و نگرشش بانکی است و وزارت اقتصاد نیز در خروج از رکود فعال عمل نکرده است، گفت: اگر رکود بیش از این ادامه پیدا کند می‌توان گفت صنعت و اقتصاد کشور با بحران شدید مواجه خواهد شد.

 به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری فارس بیت‌الله ستاریان در پاسخ به این سئوال که آیا نامه چهار وزیر به رئیس جمهوری نشان از بی برنامگی دولت در خروج اقتصاد از رکود است و آیا قبول دارید که بخش مسکن می تواند در این برنامه دولت را کمک کند،گفت: بخش مسکن مقوله‌ای نیست که بتوانیم آن را مستقل بررسی کنیم. باید این بخش را با اقتصاد کلان دید و وقتی اقتصاد در رکود است مسکن به تنهایی نمی‌تواند از رکود خارج شود.

برای خروج از رکود اقتصادی پیشنهاد شوک ساختمان را می‌دهند

وی ادامه داد: اما راه خروج اقتصاد کشور می‌تواند از کانال بخش مسکن باشد چون داده و ستانده دارد و نسبت به تمام بخش‌های دیگر یک به یک است و می‌تواند همه بخش‌ها را تحریک کند و به حرکت درآورد به همین خاطر عموماً برخی از اوقات برای خروج از رکود اقتصادی پیشنهاد ایجاد شوک در صنعت و بازار ساختمان را می‌دهند.

بحران اقتصاد با تداوم رکود

ستاریان با اشاره به نامه‌نگاری ۴ وزیر به رئیس جمهور گفت: در حال حاضر در بخش خصوصی شاید بیش از یک سال است که زنگ خطر به صدا درآمده است، اگر رکود بیش از این ادامه پیدا کند می‌توان گفت که صنعت و اقتصاد کشور با بحران شدید مواجه خواهد شد.

ورشکستگی صنعت ساختمان با ادامه رکود تا ۶ ماه دیگر

وی تصریح کرد: اگر این رکود تا ۶ ماه دیگر ادامه پیدا کند قدر مسلم صنعت ساختمان به صورت کامل ورشکست خواهد شد و ما تا یک سال دیگر هیچ صنعت ساختمان دیگری نخواهیم داشت و همه آنها دچار ورشکستگی و تعطیلی خواهند شد و بعد از آن باید اقدام به واردات مصالح ساختمانی کنیم.

ستاریان ادامه داد: آنچه که در حال حاضر کشور با آن درگیر است این است که همه این صدماتی که ظرف این چند سال در اقتصاد و در دولت‌های قبل رخ داده است و در دولت‌ یازدهم تدابیری برای آن اندیشیده نشده باعث شده است که مشکلات و رکود بر سر بخش خصوصی آوار شود و بخش خصوصی را فلج و نابود کند.

تقاضا در مسکن بسیار بالاست

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود عدم تقاضا در بخش مسکن باعث شده تا بخش مسکن دچار رکود شود، گفت: این اظهارات از طرف هر گروه یا فردی که عنوان شده نشان از بی‌اطلاعی و بی‌دانشی او از بخش مسکن است، چرا که در حال حاضر ۱۸ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کشور داریم پس اگر متقاضی مسکن نداریم چرا باید حاشیه‌نشینی ایجاد شود.

وی افزود:اگر متقاضی مسکن نداریم چرا اجاره بهای مسکن در این حد بالا است و فرد مستاجر اگر ۸ ساعت در روز کار کند می‌بینیم که نمی‌تواند اجاره بهای مسکن را تامین کند.

ستاریان با اشاره به اینکه اجاره بها بیش از ۵۰ درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این اظهارات ناشی از این است که قصد فرافکنی دارند.

دولت تمام بدهی‌های خود به بانک‌ها و پیمانکاران را بپردازد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید برای خروج مسکن از رکود انجام داد، گفت:برای خروج مسکن از رکود دولت باید تمام بدهی‌های خود را به بانک‌ها و پیمانکاران پرداخت کند،آیا وقتی تمام نقدینگی در کشور تخلیه شده است می‌توان کاری انجام داد؟ در این صورت است که نمی‌توان به بخش خصوصی نیز سرویس داد.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها به خاطر این اقدامات تلف شده‌اند و نمی‌توانند به بخش خصوصی خدمات ارائه کنند، افزود: پیمانکارانی در کشور داریم که سالها فعالیت داشته‌اند اما ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان هم بانک‌ها از دولت طلب دارند که پرداخت نمی‌شود، پس یکی از اقدامات پشتیبانی کننده برای خروج مسکن و اقتصاد از رکود پرداخت این بدهی‌ها است.

ستاریان اضافه کرد: همواره بحث نبود منابع مالی برای پرداخت این بدهی‌ها از سوی دولت به بخش خصوصی مطرح می‌شود اما باید اذعان کنم که کشور ما سرشار از منابع است.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی یکی از راه‌های تأمین منابع مالی است اما چرا نفت، گاز، طلا و مس و تمام منابع ارزشمند کشور در اختیار و انحصار دولت است، چرا دولت از این بخش‌ها خارج نمی‌شود تا بخش خصوصی در این بخش‌ها فعال شود.

ستاریان ادامه داد: وقتی دولت توان مدیریت ندارد و دائم رکود و تورم ایجاد می‌شود این بخش‌ها را در اختیار بخش خصوصی بگذارد و از آن‌ها مالیات اخذ کند.

وی اضافه کرد: کشوری که سرشار از منابع مالی بالا است بنابراین وضعیت رکود را تجربه کند.

ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است که تقاضا را در بخش مسکن تحریک کنیم، گفت: مشکل ما بحث نقدینگی و بحث بدهی‌های دولت است.

فرمانده تیم اقتصادی دولت را ضعیف می‌ بینم

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید این نامه نشان می‌دهد که در بدنه دولت ناهماهنگی وجود دارد، گفت: بنده تیم اقتصادی دولت را ضعیف می بینم، به هر حال درست است که دولت در دیپلماسی خارجی فعال بوده و موفقیت‌هایی در بحث مناقشات هسته‌ای داشته است اما به این معنا نیست که اقتصاد فراموش شود و اقتصاد را در انتظار نگه داریم تا از تحریم‌ها خارج شویم.

وی افزود: می‌توانستیم در داخل کشور این چرخش را ایجاد کنیم که اقتصاد داخلی را توسعه دهیم اما مهمترین کار این است که دولت دست از انحصارگری بردارد و خصوصی‌سازی را پیش بکشد.

بانک مرکزی دیدگاه اقتصادی ندارد و نگرش بانکی دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که این نامه نشان می‌دهد که ستاد اقتصادی دولت فرمانده ندارد، گفت: به نظر بنده بانک مرکزی دیدگاه اقتصادی ندارد و نگرش بانکی دارد در حالیکه باید بانک مرکزی یکی از قطب‌های اقتصادی و فرماندهان اقتصادی باشد اما به هر حال وزارت اقتصاد هم چندان در خصوص خروج از رکود فعال و مؤثر عمل نکرده است.

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70