۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تسهیل سهامداری و کارگزاری با فعالیت درگاه الکترونیکی کارگزاران

تسهیل سهامداری و کارگزاری با فعالیت درگاه الکترونیکی کارگزاران
کد: 23807   تاریخ انتشار :۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۲

به گزارش TSEpress  به نقل از  سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدرضا محسنی از آغاز به کار رسمی درگاه الکترونیکی کارگزاران گفت: مرحله اول فعالیت سامانه درگاه الکترونیکی کارگزاران با نام اختصاری «کارا» که ارتباط و درگاه اصلی تجمیع و تسهیل ارائه خدمات به کارگزاران است، افتتاح شد و ابتدا با ۱۰ شرکت کارگزاری آغاز بکار کرد و هم اکنون به ۶۰ کارگزاری افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: با این سامانه شرکت‌های کارگزاری همه خدمات خود را از یک نقطه دریافت می‌کنند، در گام بعدی نیز تغییر کارگزار ناظر و حفظ سهام و دیگر خدمات شرکت‌های کارگزاری، همچون گزارش‌های صندوق تضمین تسویه، پرداخت الکترونیکی نکول کارگزار، تغییر کارگزار ناظر، درخواست صدور کد مشتری، گزارش مالی تسویه کارگزاری و رصد و پیگیری امور درخواستی کارگزاران با توسعه این سامانه انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: این سامانه با شبکه بانکی در ارتباط است و بر مبنای شناسه شبا کار می‌کند؛ عملیات ثبت کدهای حقوقی یا غیر از آن را که کارگزاران می‌خواهند انجام دهند با توجه بر اینکه مبنای سامانه آنلاین است، هر گونه اشکال را به سرعت هشدار می‌دهد و در وقت و زمان کارگزارها صرفه جویی می‌کند.

محسنی گفت: شرکت‌های کارگزاری از هم اکنون می‌توانند از طریق سامانه کارا، اطلاعات پایه سرمایه گذاران خود را برای انجام فرایند توزیع درآمد و سود اوراق بهادار به شکل ویژه اوراق بدهی از طریق این سامانه در اختیار سپرده گذاری قرار دهند که نقش موثری در توسعه بازار بدهی هم دارد.

وی با بیان اینکه درگاه الکترونیکی کارا مجهز به گواهی دیجیتال بازار سرمایه است، گفت: تبادل اطلاعات میان شرکت سپرده گذاری و کارگزاران با صحت، اعتبار و اطمینان بیشتری انجام و برخی مکاتبات حذف شود.

مدیرعامل سمات درباره سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه هم گفت: حجم سرمایه خارجی در بورس ایران از ۵۰۰ میلیارد تومان، هم اکنون به سه هزار میلیارد تومان رسیده و شش برابر شده است؛ ضمن اینکه از مجموع ۸۵۲ کد معاملاتی صادر شده برای سرمایه گذار خارجی نیز هم اکنون ۸۲۰ کد معاملاتی در بازار سهام فعال شده است.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از رشد ۴۶ درصدی صدور کد سهامداران خارجی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی تعداد ۲۶۰ کد سهامدار خارجی در سال ۹۵ صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، شاهد رشد ۴۶ درصدی صدور کد برای سرمایه گذاران خارجی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در اسفند هم ۱۸ کد سهامدار خارجی جدید در بازار سرمایه صادر شد تا مجموع کد سهامداران خارجی به ۸۲۰ کد برسد.

محسنی گفت: ۷ سهامدار حقیقی از انگلیس، سوئد، سوییس، لبنان، عراق و افغانستان (۲ نفر) اسفندماه با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند.

وی اظهار داشت: ۱۱ سرمایه گذار حقوقی خارجی از کشورهای امارات (۳ شرکت)، چین (۲ شرکت)، ترکیه، گرجستان، جزایر کیمن، قبرس، کانادا و افغانستان آخرین ماه سال قبل کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی بگیرند تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد ۱۷۱ برسد؛ در عین حال نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان سال ۷۳ یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون ۸۲۰ کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

محسنی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان فعال هستند؛ در این فهرست نام ۳۴ سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود.

اقتصاد   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   سمات   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219