۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فاینانس ۲۰۰۰واگن برای واگن‌سازان داخلی؛ مذاکره با آلمان و فرانسه

فاینانس ۲۰۰۰واگن برای واگن‌سازان داخلی؛ مذاکره با آلمان و فرانسه
کد: 19913   تاریخ انتشار :۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۰

مدیر عامل ایریکو با اشاره به هدف کلان صنعت ریلی ایران برای ارتقای توان واگن‌سازان داخلی، اظهار کرد: واقعیت این است که چه در بین واگن‌سازان و چه در بین قطعه‌سازان توانایی بسیار بالایی برای تامین نیازهای کشور وجود دارد، اما با توجه به این‌که تامین منابع مالی لازم نیز اولویتی مهم در این حوزه است باید تلاش شود در کنار تامین منابع فاینانس شرایط برای بهره بردن از توان داخلی نیز به وجود بیاید.

 

به گزارش TSEpress مرتضی مقدمی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته سفارش ناوگان به شرکت‌های واگن‌ساز داخلی با دو مشکل بزرگ روبه‌رو بوده است. از یک‌سو با توجه به تیراژ کم سفارش‌ها  و از طرف دیگر عدم وجود استاندارد سازی در مشخصات ناوگان امکان فعال‌ شدن تمام ظرفیت‌ها در واگن‌سازهای داخلی به وجود نمی‌آمد .

وی ادامه داد: خوشبختانه با نگاه مثبتی که دولت به این عرصه داشته در حال حاضر تجمیع سفارش و افزایش تیراژ و استاندارد سازی مشخصات ناوگان در حال پیگیری جدی است  و وزارت کشور پیگیری‌های لازم برای تجمیع آن را انجام داده و در فاز نخست این امر امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ایریکو با بیان این‌که روش اجرای این طرح تامین مالی از طریق فاینانس و برگزاری مناقصه بین‌المللی خواهد بود، تاکید کرد: شرط فاینانس در چنین قراردادی بسیار کلیدی و مهم است، اما یک موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد و آن این‌که چه‌طور بتوان در کنار استفاده  از فاینانس بتوان ظرفیتهای شرکتهای واگن ساز و قطعه ساز داخلی را نیز در پروژه  استفاده کرد

وی افزود: قاعده اقتصادی حکم می‌کند که هر کشوری که منابع مالی فاینانس را ارائه می‌کند می خواهد بخشی از  تجهیزات از طریق کشور خودش انجام شود  اما ما باید تلاش کنیم در کنار این الزام در دیگر ابعاد شرایط را برای استفاده از توان شرکت‌های داخلی فراهم کنیم که این امر خوشبختانه در بحث ۲۰۰۰ واگن مطرح شده است. البته میزان تقاضا در این عرصه بسیار بالاست و این تنها بخش نخست سفارش خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ایریکو درباره‌ی چگونگی اجرایی شدن طرح ساخت این واگن‌ها نیز، اظهار کرد: با توجه به این‌که انجام یک مناقصه بین‌المللی به عنوان پایه اصلی این طرح در نظر گرفته شده است، احتمالا یک یا چند شرکت خارجی با گرفتن بخشی از سفارش‌ها شرایط را برای مشارکت با طرف داخلی فراهم می‌کنند و پس از آن در قالب یک تعهد مشارکتی کار اجرایی خواهد شد.

مقدمی با بیان این‌که در شرایط فعلی با توجه به مشکلات تامین مالی فاینانس بهترین گزینه به حساب می‌آید، اعلام کرد: امیدواری‌ها در این است که با به وجود آمدن شرایط مثبت برای هر دو طرف بتوان یک بازی برد – برد را بین واگن‌سازهای داخلی و خارجی به وجود آورد.

وی درباره چگونگی اجرا شدن این طرح گفت: با توجه به این‌که ایران در طول سال‌های گذشته شرایط سخت تحریم را پشت سر گذاشته و منابع مالی نیز کفاف نیازهای موجود را نداده است، امروز یک بازار بسیار مهم در اختیار واگن‌سازهای داخلی وجود دارد تا به آن ورود کند و در کنار آن واگن‌سازهای خارجی نیز می‌توانند با همکاری واگن سازان داخلی  از طریق انتقال تکنولوژی بخشی از سهم بازار را نیز برای خود کنند.

مدیر عامل شرکت ایریکو ادامه داد: در همین راستا شرکت ایریکو در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی را با شرکت‌هایی از آلمان، فرانسه، لهستان، چین و کره جنوبی داشته است که در صورت نهایی شدن شرایط همکاری با آنها بخشی از این اهداف اجرایی خواهد شد.

مقدمی در پاسخ به این سوال که آیا در طول ماه‌های گذشته شرایط برای افزایش همکاری‌های شرکت‌های ریلی با واگن‌سازهای داخلی به وجود آمده نیز، اظهار کرد: در طول این ماه‌ها هنوز اتفاق قابل توجهی به وجود نیامده است، اما با توجه به دیدگاه مثبت دولت و بهبود نسبی شرایط افق آینده مثبت شده و ما امیدواریم شرایط بهبود یابد. ایریکو هنوز تنها با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کند، اما شانس افزایش سفارشات در آینده وجود دارد.

وی با بیان این‌که متاسفانه برخی از شرکت‌های داخلی به واگن‌سازهای ایرانی کم‌لطفی می‌کنند، ادامه داد: بعضی از این شرکت‌ها برای وارد کردن واگن، مشکلات واگن‌سازهای داخلی را بهانه می‌کنند و این در شرایطی است که واگن‌سازها با وجود تمام مشکلات سال‌های گذشته روی پای خود ایستادند.

مدیر عامل شرکت ایریکو در مقایسه با وضعیت واگن‌سازها با حمایت‌هایی که از خودروسازها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که با تسهیلات گسترده شرایط برای خودروسازها بار دیگر مثبت شد، در حوزه ساخت واگن با وجود آنکه کیفیت با نمونه‌های خارجی بسیار نزدیک است و کار از پیچیدگی و اهمیت بالایی برخوردار است حمایت‌های چندانی صورت نمی‌گیرد و حتی وقتی مشکل کار از سوی کارفرماست باز هم هزینه‌ها روی دوش واگن‌ساز گذاشته می‌شود.

.

حمل و نقل ریلی   واگن   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.