۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فساد چه بر سر سرمایه گذاری های کلان آورد؟

فساد چه بر سر سرمایه گذاری های کلان آورد؟
کد: 14239   تاریخ انتشار :۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶

به گزارش TSEpress و به نقل از صدای اقتصاد دولت حسن روحانی، برای بازگرداندن رونق اقتصادی و رفع موانع سرمایه گذاری خارجی در کشور سخت مصمم است. این جدیت را می توان در تصمیم و هدفی که در بازبینی دیپلماسی خارجی، ایجاد ثبات نسبی سیاسی-اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و در نتیجه رشد جذب سرمایه ای خارجی در ماه های گذشته به خوبی دید. اما جذب سرمایه خارجی در کشور نیز با چالش ها و موانعی رو به رو است. به گفته برخی از اقتصاددانان ساختارها و سیاست های اقتصادی همواره مانعی جدی در مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورمان بوده است. این در حالی است که ساختار دولتی اقتصاد، ضعف بخش های خصوصی، نبود رقابت سازنده و حمایت دولت از صنایع که به ایجاد انحصار دولتی در اقتصاد منجر شده، اقتصاد ایران را به شدت درون گرا کرده است؛ اقتصادی که سرمایه گذاری در آن از دید سرمایه گذار خارجی پرخطر به حساب می آید.

اما در یک نگاه کلی، به باور بسیاری از تحلیلگران اقتصادی گزارش نهادهای مالی بین المللی در مورد سه شاخص وضعیت کسب و کار، ثبات اقتصادی و فساد مالی در کشورها، عاملی تاثیرگذار در جذب سرمایه گذاری خارجی است که ایران از این منظر دچار مشکلات عدیده ای است. به همین دلیل برای تحلیل این شرایط و تاثیر فساد بر جذب سرمایه گذاری های کلان به سراغ محمدرضا مرتضویی، رییس خانه صنعت و معدن تهران رفته ایم. مشروح گفت وگوی صدای اقتصاد با این فعال اقتصادی را در ادامه می خوانید.

 آقای مرتضویی روند سرمایه گذاری بعد از توافقات هسته ای را چگونه می بینید؟

روند مذاکرات هسته ای موضوعی بود که فعالان عرصه اقتصادی را هنوز هم چشم به راه درهای گذاشته که فعلا به روی آنان بسته است. حال با گذر از تحریم های کمرشکن غربی ها لازم است در روند جذب سرمایه گذار خارجی تحولات بزرگی رخ دهد. به طور یقین کالبد و روح اصلی مذاکرات هسته ای به این دلیل بود که هر کدام از کشورها به حداکثرها برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان و حداقل ها برای دادن امتیازها دست پیدا کنند.

از سوی دیگر باید بپذیریم که مذاکرات هسته ای تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور دارد، زیرا اگر بر این باور باشیم که با اتکا به همین منابع محدود سرمایه گذاری در داخل کشور  می توانیم به رشد اقتصادی که برای سال آینده مدنظر است برسیم، با این برنامه ریزی های نامنظم و عدم ناهماهنگی که مثلا تصویب قوانین حمایت از تولید 12 ماه طول می کشد کاملا بعید و غیرقابل دسترسی است. قلم و کاغذی که در دست نمایندگان مجلس است و با آن رای می دهند که دیگر تحریم نیست و این در حالی است که هنوز هم 3 ورق کاغذ در خصوص حمایت از تولید بیرون نیامده است و دائما این پروسه در حال تنش و چالش بوده، بنابراین تمام مشکلات را نمی توان ناشی از وجود تحریم ها دانست.

اما موضوع اصلی که باید به آن پرداخت مسئله بحران فسادهای اقتصادی و اداری است. اگر قرار است وضعیت فساد اقتصادی با چنین اشکال عجیب و غریبی که در دولت قبل وجود داشته است ادامه پیدا کند و با آنان برخوردی قاطعانه و قانونمند صورت نگیرد، آیا به فردای روشن امیدورار بود؟ بسیار بعید می دانم. اگر پول های هنگفتی که از کشور خارج شده به بیت المال باز نگردد و فسادهای اداری بی شمار ادامه پیدا کند، فکر نمی کنم دولت بتواند به آرمان ها و اهداف اقتصادی خود در سال آینده دست پیدا کند. یکی از ارگان های که می تواند در زمینه فسادهای اقتصادی به دولت کمک کند رسانه ها و صدا و سیما هستند که شاید به خوبی تاکنون در این زمینه به دولت کمک های آنچنانی نکرده باشند.

پیشنهاد شما درمورد این موضوع چیست؟

یکی از بخش های مهمی که دولت نباید از آن لحظه ای غافل باشد، تامین امنیت اقتصادی و مبارزه بی امان با مفسدین اقتصادی خصوصا در بخش دولت و بدنه دولت است. اگر قرار باشد این فسادها ادامه دار شود، چه کسی حاضر است در چنین کشوری سرمایه گذاری کند. اگر موضوع فسادهای اقتصادی که هر روز جنبه جدیدی از آن رویت می شود برطرف شود هیچ دلیلی برای عقب ماندگی اقتصاد ایران وجود نخواهد داشت و می توان به شکوفایی اقتصادی بدون رانت و فساد هر روز امیدوارتر بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.