۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 27 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

راهکار آقای دیپلمات برای بهتر دیدن مشکلات کنونی اقتصاد

راهکار آقای دیپلمات برای بهتر دیدن مشکلات کنونی اقتصاد
کد: 14926   تاریخ انتشار :۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰

دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در حالی برگزار شد که سخنگوی اسبق وزارت خارجه عنوان کرد برای بهتر دیدن مشکلات کنونی اقتصاد باید خودمان را در جایگاه یک سرمایه‌گذار خارجی بگذاریم
به گزارش TSEpress و به نقل از خبرآنلاین در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، حمیدرضا آصفی که مسوولیت کمیته بین‌الملل ستاد اقتصادی پساتحریم را برعهده دارد پشت تریبون قرار گرفت تا در مورد چشم‌انداز برجام و آنچه باید در فضای بین‌المللی انجام داد سخن بگوید. عضو ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران با اشاره به نزدیک شدن به موعد لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت: «تصور این است که فضایی که در جامعه بین‌الملل برای ما ایجاد شده رو به بهبودی است و بعید است که دیگر شرایط سخت گذشته تکرار شود چون امکان اجماع جهانی علیه ایران از بین رفته است.» آصفی با اشاره به حمله به سفارت و کنسولگری عربستان و محکوم کردن این اقدام گفت: «با وجود انجام این اقدام ناپسند و نامطلوب از سوی برخی افراد، عربستان نمی‌تواند علیه ما اجماع جهانی و حتی منطقه‌ای ایجاد کند چون خود این کشور به عنوان یک حکومت قرون وسطایی در دنیا شناخته می‌شود.» او با این حال تاکید کرد که کارشکنی‌ها علیه ایران تمام نشده و آمریکا نیز به دشمنی خود پایان نداده است. سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: «قطعاً فضا برای ما بهتر شده است اما به هر حال گروه‌های سیاسی و اقتصادی هستند که برای افزایش منافع خود به دنبال کارشکنی علیه ما خواهند بود.»

مشکلات را از چشم طرف مقابل ببینیم حمیدرضا آصفی در ادامه سخنان خود عنوان کرد که برای بهتر دیدن مشکلات کنونی اقتصاد باید خودمان را در جایگاه یک سرمایه‌گذار خارجی بگذاریم و از چشم او موانع و مشکلات موجود را ببینیم. او افزود: «ناکارآمدی نظام بانکی و ناکارآمدی بیمه‌های داخلی دو مشکل اصلی اولیه پیش چشم سرمایه‌گذار خارجی است. در عین حال سرعت پایین تصمیم‌گیری و بی‌ثباتی ناشی از آن، سخت و پیچیده بودن قوانین گمرکی و تعرفه‌ای و شناخت پایین بنگاه‌های خارجی از ظرفیت‌های اقتصاد ایران مشکلات بعدی است که باید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی حل شود.» او با تاکید بر شفاف کردن فضای اقتصادی از کمبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی در مورد اقتصاد ایران در جامعه بین‌الملل نیز انتقاد کرد و گفت: «به نظرم بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه فعال شود و اتاق‌های بازرگانی با برگزاری میزگردهای تخصصی، تبلیغات و پخش فیلم‌ها در کانال‌های تلویزیونی خارجی می‌توانند بیشتر از اقتصاد ایران بگویند. هم‌چنین می‌توان از خبرنگاران نشریات اقتصادی خارجی دعوت کرد تا به ایران بیایند و بیشتر در مورد ظرفیت‌های اقتصاد ایران روشنگری کنند.»

او با تاکید بر لزوم تقویت سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی در حوزه اقتصاد، اعزام هیات‌های اقتصادی و تجاری به خارج از کشور و حضور نمایندگان بخش خصوصی در کنار مقامات دولتی در سفرهای خارجی را از دیگر راهکارهای اطلاع‌رسانی عنوان کرد. آصفی هم‌چنین تاکید کرد که احیای بخش اقتصادی وزارت امور خارجه بحثی است که باید جدی گرفته شود و اتاق بازرگانی می‌تواند در این حوزه به دولت کمک کند. او با اشاره به لزوم تهیه و تدوین بروشورهای و کاتالوگ‌هایی در مورد اقتصاد ایران گفت: «باید مناطق مختلف کشور را با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که دارند دسته‌بندی کنیم. در مقابل کشورهای خارجی را نیز با شناخت خوب و کافی دسته‌بندی کنیم و بدانیم چه کشورهایی شرکای سرمایه‌گذار خوبی هستند و چه کشورهایی برای انتقال فناوری بیشتر به ما کمک می‌کنند و در نهایت چه کشورهایی بازار مصرف مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی هستند.»  او در پایان سخنان خود تاکید کرد که شاید فضای مناسب فعلی برای طولانی‌مدت دوام نداشته باشد و ما باید از این فضا نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم آن را دائمی کنیم.

اقتصاد   اقتصاد ایران   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   تحریم   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.