۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
گزارش روز - شنيده ها

گزارش بازار 15 دی94 (کم رنگ شدن خاطرات تلخ ریزش یکشنبه سیاه ۱۵ دی92)

گزارش بازار 15 دی94  (کم رنگ شدن خاطرات تلخ ریزش یکشنبه سیاه ۱۵ دی92)
کد: 14537   تاریخ انتشار :۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴

بازاری یکپارچه سبز رنگ

بازار بورس در ابتدای وقت روز جاری ، در بسیاری از گروهها بالاتر از قیمت صفر تابلو کار خود را آغاز نمود . در ادامه به مرور بر حجم تقاضا در نمادهای کوچک بازار افزوده گردید که این مساله موجب تشکیل صف خرید برای بسیاری از نمادهای غذایی ، لاستیکی و ... گردید . جو مثبت ایجاد شده در نمادهای این گروهها از اواسط وقت موجب تسری به نمادهای گروههای بزرگتر بازار از جمله نمادهای خودرویی گردید . نمادهای بانکی ، پالایش نفت و پتروشیمی با توجه به بزرگی نمادهای این گروه ها چندان مورد اقبال بازار قرار نگرفته و در محدوده صفر تابلو به معاملات خود ادامه دادند . اواخر وقت بازار با افزایش تقاضای خرید مواجه گردیده تا بازاری سبز را در معاملات فردا پیش بینی نمائیم . از علل اصلی جو مثبت حاکم بر بازار روز اخیر ، انتشار خبر غیر رسمی بازگشایی سوئیفت ارزیابی می گردد . شایان ذکر است که با بازگشایی این کانال مبادلات بین بانکی بصورت مستقیم و غیر مستقیم باعث کاهش هزینه های شرکتهای و صنایع مختلف خواهد گردید . از نکات قابل بازار روز اخیر می توان به عدم عرضه سنگین سهام از سوی شرکتهای حقوقی اشاره نمود .

نکته ویژه بازار سه شنبه 15 دی ماه 1394 :   خاطرات تلخ ریزش یکشنبه 15 دی 1392 محو و یا حداقل کم رنگ شد

بازار بورس اوراق بهادار تهران این روزها از اوایل زمستان 1394 با افزایش حجم و ارزش معاملات در گروه های تجهیزاتی-پیمانکاری، لاستیکی، غذایی و قطعه سازان رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است و با توجه به اخبار و سیگنال های مثبت سیاسی- اقتصادی ، امیدوار به خروج از رکود بی سابقه بازارها در نیمه دوم سال آینده شده است و طبق خاصیت ذاتی بازار بورس که معمولا قبل از رخ دادن اتفاقات و رویدادهای واقعی به علت خوش بینی با افزایش حجم و ارزش معاملات روبرو می شود، با بهبود نسبی در معاملات مواجه گردیده است.

نزدیک شدن و روزشماری به روز اجرای برجام که در کنار آن لغو سوئیفت، گشایش تجاری و رفت و آمد هیئت های تجاری شرکتهای اروپایی و شرق آسیا ازجمله اخبار مثبت سیاسی می باشد. همچنین کاهش امیدوار کننده نرخ سود بازار بین بانکی به نرخ 19 که پیش زمینه کاهش نرخ بهره بانکی را فراهم آورده است، نوعی سیاسیت انبساطی جهت خروج از رکود به حساب می آید نیز جزو مهم ترین اخبار مثبت اقتصادی در دی ماه امسال می باشد.

اما نکته مهم و جالب بازار امروز کم رنگ شدن و به نوعی محو شدن خاطرات تلخ یکشنبه سیاه 15 دی ماه 92 بود، در واقع بازار و شاخص کل به رکود و نزول 2 ساله خود رسیده است، و افزایش حجم و ارزش معاملات هر چند در گروه ها و شرکتهای با سرمایه های کوچک و متوسط، بارقه های از به استقبال رفتن بازار بورس از خروج رکود در سال آینده را نشان می دهد. لازم به ذکر است همچنان شرکتها و گروه های بزرگ بازار بخاطر عمق رکود بازارها ، رونق چندانی ندارند و به نظر می رسد، این شرکتها که عمدتا کالایی می باشند و وابستگی شدید به بازارهای جهانی و قیمت جهانی نفت دارند در شرایط فعلی مورد استقبال فعالان بازار قرار نگیرند.

بازارهای بین المللی در بازارهای جهانی ، طلا به مانند روز گذشته با افزایش نسبی قیمت همراه گردیده و به سطح 1079 دلار در هر انس رسید . در بازار نفت ، نفت برنت امروز با کاهش 24 سنتی مواجه گردیده و به سطح 37 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید .

بازار ارز در بازار ارز ، دلار طی معاملات روز اخیر وضعیت متعادلی را تجربه نمود . این ارز رایج بازار در حال حاضر در محدوده قیمتی 3665 تومان در بازار آزاد در حال معامله می باشد .

شاخص کل طی معاملات روز اخیر شاخص کل با 328 واحد افزایش نسبت به روز قبل در سطح 62055 واحد به کار خود پایان داد . همچنین ارزش معاملات در روز اخیر به رقم 253 میلیارد تومان بالغ گردید که از این میزان ، 57 میلیارد آن مربوط به معاملات عمده و اوراق مشارکت می باشد . نمادهای خودرویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات روز اخیر را به خود اختصاص دادند .

اقتصاد   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.