۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 30 Apr
#
#
تحلیل ها

تحلیل صنعت مس بخش هفتم-قیمت(تجارت جهانی)

تحلیل صنعت مس بخش هفتم-قیمت(تجارت جهانی)
کد: 13211   تاریخ انتشار :۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۶

تحلیل صنعت مس بخش هفتم- وضعیت قیمت(تجارت جهانی)

مس را شاخص اقتصاد می نامند چرا که یکی از ساده ترین راه های تحلیل وضعیت بازارهای اقتصادی جهان مرور بر قیمت این فلز توسعه ای است. علت این اطمینان به مس برای سنجش اقتصاد، کاربرد وسیع آن در بخش های بنیادی و رشد فعالیت های اقتصادی جوامع بویژه در حال توسعه و حتی توسعه یافته به دلیل ویژگی های متالورژیکی، و قیمتی خاص این فلز می باشد که فلز مس را به سر گل توسعه تبدیل کرده است. مس، به عنوان کالا و تجارتی است که بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان معامله می شود. تولید کنندگان محصولات حال و آینده خود را به مشتریانی می فروشند که مس را به اشکال و آلیاژهای مختلف به منظور تهیه کالاهای مصرفی تبدیل می کنند. یکی از عوامل مهم در مبادلات یک کالا مانند مس قیمت حال حاضر (قیمت نقدی) و قیمت آتی آن است.

نقش تبادل کالا به منظور تسهیل و شفاف سازی فرآیند قیمت ها می باشد. بازار بورس فلزات لندن (LME)، بازار بورس کالا نیویورک (COMEX / NYMEX) و بازار بورس آتی شانگهای (SHFE)، سه بازاری هستند که این نقش را به نحو احسنت ایفا می کنند. در این مبادلات، قیمت بر اساس عرضه و تقاضا کالا در یک روز مشخص تعیین می شود. در بازار بورس فلزات لندن مس در حجم های 25 تنی و بر اساس دلار آمریکا برای هر تن مبادله می شود. در بازار بورس‌کالا نیویورک (COMEX / NYMEX) مس در حجم های 25000 پوندی و براساس سنت آمریکا برای هر پوند مبادله می شود و در بازار بورس آتی شانگهای (SHFE)، مس در حجم های 5 تنی و براساس واحد رمنیبی برای هر تن مبادله می شود. اخیرا، قراردادهای در حجم های کوچکتر برای مبادلات معرفی شده است.

داد و ستد جهانی محصولات عمده مس

محصولات مسی در سراسر زنجیره ارزش در سطح جهانی معامله می شوند. اغلب کشورهایی که ظرفیت تولید مس بالایی دارند بیش از بقیه مواد اولیه مورد نیاز برای رفع نیازهای تولید خود را وارد می‌کنند و بالعکس. عمده محصولات جهانی مس که مورد دادوستد قرار می گیرند شامل کنسانتره مس، مس بلیستر و آند، کاتد مس و شمش، قراضه مس، مس نیمه‌تمام می باشد. پودر و آلیاژهای مس نیز در مقادیر بسیار کوچکتر در سطح جهانی داد و ستد می شوند. بعلاوه محصولات نهایی که در سطح جهانی مورد معامله قرار می گیرند شامل خودرو، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی و دیگر محصولات می شوند. تغییرات در قوانین و مقررات تجاری، از قبیل تغییرات در واردات یا صادرات نیز می‌تواند اثرات قابل توجهی در تجارت بین‌المللی مس داشته باشد.

• عمده جریان‌های دادوستد جهانی مس

نمودار1 – دسته بندی صادرات جهانی مس براساس محصولات در سال 2014 7-1(منبع: ICGS ، ارقام به هزار تن)

نمودار2 – دسته بندی واردات جهانی مس براساس محصولات در سال 2014 7-2(منبع: ICGS ، ارقام به هزار تن)

• عمده جریان‌های دادوستد جهانی سنگ معدن و کنسانتره مس

عمده صادرکنندگان سنگ معدن و کنسانتره مس در سال 2014 به ترتیب کشورهای شیلی، پرو ، ، استرالیا ، کانادا، آمریکا، مغولستان ، برزیل ، اسپانیا ، مکزیک و اندونزی بوده‌اند و عمده واردات به ترتیب توسط کشورهای چین، ژاپن ، هند ، اسپانیا ، کره ، آلمان، هندبلغارستان ، برزیل ، روسیه و فنلاند انجام شده است.

copper-ores

• عمده جریان‌های دادوستد جهانی بلیستر و آند

عمده صادرکنندگان بلیستر و آند مس در سال 2014 به ترتیب کشورهای شیلی، بلغارستان، اسپانیا، بلژیک، هلند، آمریکا، ارمنستان ، آلمان ، ایتالیا و فنلاند بوده‌اند و عمده واردات به ترتیب توسط کشورهای چین، بلژیک ، کره، استرالیا ، کانادا ، آلمان، هند، ، اتریش هلند، سوئد انجام شده است.

copper-blister

• عمده جریان‌های دادوستد جهانی مس تصفیه شده

عمده صادرکنندگان مس تصفیه شده در سال 2014 به ترتیب کشورهای شیلی، ژاپن، استرالیا، هند، لهستان، روسیه، پرو، شیلی، قزاقستان و کانادا بوده اند و عمده واردات به ترتیب توسط کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، آمریکا، تایوان، ترکیه، کره ، مالزی، تایلند، و فرانسه انجام شده است.

copper-refine• عمده جریان‌های دادوستد جهانی مس نیمه کاره

نمودار3 – کشورهای پیشرو در صادرات مس نیمه کاره در سال 2014 7-3(منبع: ICGS ، ارقام به هزار تن)

نمودار4 – کشورهای پیشرو در صادرات مس نیمه کاره در سال 2014 7-4(منبع: ICGS ، ارقام به هزار تن)

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.