۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آغاز مرحله تدوین روش تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها

آغاز مرحله تدوین روش تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها
کد: 4412   تاریخ انتشار :۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۲۳

  • معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تیم مذاکره کننده شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اکنون در حال رایزنی با وزارت نفت در مورد روش های مختلف قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها هستند.
  • به گزارش TSEpress  عباس شعری مقدم  در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نیپنا)، از تشکیل کارگروهی برای بررسی تدوین روشی مشخص برای تعیین نرخ خوراک در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر داد. وی گفت: روش نهایی برای قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها تابعی از نظر وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی خواهد بود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: بر اساس قانون، وزارتخانه های مکلف به تدوین روش محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها کمتر از چهار ماه دیگر برای انجام این کار فرصت دارند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی روش محاسبه نرخ خوراک به صورت بلند مدت اهمیت زیادی دارد، گفت: با مشخص شدن روش محاسبه نرخ خوراک به صورت بلند مدت یکی از موانع پیش روی ورود سرمایه به صنعت پتروشیمی برداشته می شود. شعری مقدم پیش از این با تاکید بر این که هر فرمولی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها ایده آل نیست و نقاط قوت و ضعفی دارد، گفته بود: در بعضی کشورها گاز ارزان در اختیار سرمایه گذاران گذاشته می شود اما از تولیدکنندگان مالیات دریافت می کنند، در حالی که در ایران بر اساس فرمول تازه از سرمایه گذاران در مناطق آزاد و محروم مالیات گرفته نمی شود. وی افزوده بود: در این میان عده ای معتقدند که صنعت پتروشیمی برای کشور زیان آور است، زیرا این صنعت گاز ارزان را می گیرد و با قیمت بالا بدون این که سهمی به دولت و مردم بدهد، محصولات خود را صادر می کند، در صورتی که واقعیت این است که در ایران همه چیز بر مبنای صحیح علمی محاسبه نمی شود، به عنوان مثال هم اکنون اتوبانهایی که از تهران به بندر امام کشیده شده اند یا راه آهن هایی که از شمال به جنوب کشیده می شود، این پروژه به لحاظ اقتصادی، به هیچ عنوان اقتصادی نیست، اما حقیقت آن است که دولت این پروژه ها را با هدف تشویق سرمایه گذاران برای حضور در نقاط مختلف ایران انجام می دهد. معاون وزیر نفت گفته بود: گاز طبیعی را باید با قیمتی معقول فروخت تا صنعت پتروشیمی توسعه یابد و در کنار آن با ایجاد صنایع جانبی اشتغالزایی شود، از این رو تنها نباید به نرخ خوراک نگاه کنیم و بگویم می توانیم این گاز را صادر کنیم. شعری مقدم اظهار کرد: هم اکنون به ازای هر متر مکعب گاز صادراتی برای کشور حداقل ٤٨ سنت درآمدزایی دارد در حالی که این قیمت برای مجتمع های پتروشمی ١٣ سنت محاسبه می شود، از این رو بهتر است گاز صادر شود؛ غافل از این که گاز در صنعت پتروشیمی منجر به تولید دهها محصول پتروشیمی، ایجاد اشتغال، دانش و ارزش افزوده می شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70