۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

اعمال محدودیت در افزایش سرمایه شرکتهای سهامی غیرقابل توجیه است

اعمال محدودیت در افزایش سرمایه شرکتهای سهامی غیرقابل توجیه است
کد: 4704   تاریخ انتشار :۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۳

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با مثبت ارزیابی کردن اظهارات رئیس بورس مبنی بر انتشار مستقیم اطلاعات شرکت های سهامی، گفت: بهانه مدیران بورس برای حمایت ازسهامداران خرد با محدود کردن تقویت و توسعه و افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد زیرا اساسا افزایش سرمایه شرکتهای مذکور موجب تقویت توان مالی شرکتها می شود.

 به گزارش TSEpress  ابراهیم نکو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت: برغم اینکه همکاران ما در مجلس به دفعات زیاد خطاب به دولت  اعلام نموده اند که برای اجرای حکم حکومتی مقام معظم رهبری وعملیاتی کردن بند یک سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مبنی بر به حداکثر رساندن مشارکتهای مردمی ، باید تشکیل و توسعه افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام ، از نظر کمی و کیفی حمایت شود متاسفانه هنوز اقدام مؤثری ازسوی سازمان بورس واوراق بهادار صورت نگرفته است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شنیده می شود مدیران سازمان بورس با دخالتهای بیجا برای افزایش سرمایه شرکتها محدودیت قائل می شوند و به بهانه حمایت از حقوق سهامداران خرد، مجوز افزایش سرمایه را صادر نمی کنند برغم اینکه عمدتا گزارشات توجیهی افزایش سرمایه به تایید حسابرسان معتمد سازمان بورس می رسیده، این درحالی است که مجلس و دولت براساس حکم حکومتی مقام معظم رهبری ، مکلف به تقویت و توسعه شرکتهای سهامی عام و حمایت از مشارکتهای مردمی شده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: بهانه مدیران بورس برای حمایت ازسهامداران خرد با محدود کردن تقویت و توسعه و افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد زیرا اساسا افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام موجب تقویت توان مالی شرکتها بوده و عملا شرکتها با این اقدام پروژه های بزرگ را اجرا خواهند نمود و همه سهامداران ازجمله سهامداران خرد نیز بهره مند خواهند بود.

نکو ادامه داد: از ریاست سازمان بورس انتظار داریم به سرعت این بدعتها را در بورس اصلاح کند و اجازه افزایش سرمایه شرکتها را تا سقف نامحدود و با شرایط سهل ابلاغ نماید و با مدیران متخلف در این خصوص برخورد نماید و همچنین بروکراسی های بی مورد در صدور مجوز ثبت شرکتهای سهامی عام را حذف نماید وترتیبی مقرر کند تا به سرعت بازار سرمایه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی  رشد نماید.

وی گفت: شنیده می شود ریاست سازمان بورس اعلام نموده، از ابتدای خرداد ماه، تمام اطلاعات شرکتها، به صورت مستقیم و بدون دخالت نظر هرگونه کارشناس ، توسط ناشر به صورت مستقیم منتشر گردد و شرکتهای مشاور درخصوص اطلاعات شرکتها ، اظهارنظر خواهند کرد. این بهترین اقدامی است که ریس سازمان بورس از بدو تصدی تاکنون انجام داده زیرا دخالت بورس در فعالیت شرکتها را از بین می برد و شرکتها با آزادی عمل می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و متقاضیان نیز با اراده و اختیار، اطلاعات شفاف شرکتها را بررسی می نمایند و در صورت پذیرش سهام مورد نظر را خریداری می کنند. بورس با این اقدام عملا توانایی نظارت بهتر را خواهد داشت .

نکو تصریح کرد: مجلس انتظار دارد دولت ، سازمان بورس را مکلف به حمایت همه جانبه از شرکتهای سهامی عام نماید و با برون سپاری بخشی از وظایف بورس به دفاتر پیش خوان دولت ، مجوز ثبت وافزایش سرمایه نامحدود شرکتهای سهامی عام را تسهیل کند و در غیر اینصورت مجلس اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: رییس سازمان بورس اظهار داشته که با تخلف و رویدادهای غیر قانونی برخورد می شود اما تاکنون هیچگونه برخوردی ازسوی ایشان با سنگ اندازان ومدیران کارشکن در امر ثبت و افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام ملاحظه نشده و همه روزه گزارشهای متعددی به نمایندگان مجلس ارائه می شود که مدیریت های بورس برای امورات شرکتها کارشکنی می کنند لذا شعار ها باید عملی و ملموس شود تا مردم احساس ناامیدی نکنند

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70