۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

انحصار پتروشیمی ها از دید وزیر

انحصار پتروشیمی ها از دید وزیر
کد: 6421   تاریخ انتشار :۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۰

 وزیر صنعت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از مخالفت در خصوص عرضه انحصاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا سخن گفت. این در حالی است که کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقدند؛ عرضه محصولات پتروشیمی در ایران با انحصار شدید روبه رو است و مشکل بازار پتروشیمی با عدم عرضه کالاها در بورس حل نخواهد شد.

 به گزارش TSEpressیک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: اگر تعداد مجتمع هایی که یک کالا عرضه می کنند، کم باشد، در بازار انحصار ایجاد خواهد شد و در حال حاضر بازار پتروشیمی با این مشکل روبه رو است.

به گفته وی ذات صنعت پتروشیمی در ایران انحصار است و برای از بین رفتن این مشکل باید حجم تجارت خارجی و واردات افزایش پیدا کند. این در حالی است که ایران با تحریم روبه رو است و البته رفع تحریم ها به شرط آنکه تحریم بانکی حذف شود، می تواند بر بازار پتروشیمی ها تاثیرگذار باشد.

این مقام آگاه در ادامه خاطر نشان می کند: با رفع تحریم های بانکی امکان واردات و صادرات محصولات پتروشیمی فراهم خواهد شد و احتمالا بازار ایران با عرضه کننده های بیشتری روبه رو خواهد شد و در آن زمان می توان در خصوص عدم انحصار در بازار پتروشیمی حرف زد، اما در حال حاضر تعداد عرضه کننده های محصولات پتروشیمی در کشور ما اندک است و خواه ناخواه دست مصرف کننده برای خرید محصول مورد نیاز خود بسته است.

با این حال نعمت زاده در این جلسه خبری گفت: مخالف عرضه انحصاری کالاها در بورس هستم، چرا که انحصار به نفع کشور نیست و باید رقابت ایجاد کرد، ضمن اینکه وقتی کالایی در بورس عرضه می شود، برخی برنده و برخی بازنده در خرید آن هستند، در حالی که ممکن است فرد بازنده، تولیدکننده ای باشد که برای تولید مستمر نیاز به این مواد اولیه دارد.

محمدرضا نعمت زاده افزود: در چنین شرایطی تولیدکننده باید ماده اولیه مورد نیاز خود را با ۱۰ تا ۱۵ درصد گران تر از دلال و واسطه خرید کند که این امر به ضرر بخش تولید است.

این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: فردی که در بورس برنده نمی شود، نمی تواند برنامه ریزی پایداری برای تولید خود داشته باشد، بنابراین به نظر می رسد خرید و فروش تولیدات کارخانجات باید آزاد باشد و طبق قراردادی که میان متقاضیان و کارخانجات منعقد می شود، کار پیش رود، ضمن اینکه در دنیا نیز بورس برای کالاهای تجاری عمل می کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70