۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

اویل پرایس: صادرات گاز و برق در کنار صادرات نفت ایران

اویل پرایس: صادرات گاز و برق در کنار صادرات نفت ایران
کد: 14885   تاریخ انتشار :۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹

زمانیکه تحریمهای غرب علیه ایران لغو شوند ایران قصد دارد نه تنها صادرات نفت بلکه صادرات گاز خود را شروع کند و حتی در حال بررسی توسعه فروش برق به مشتریان خارجی در دسترس خود است.

  به گزارش TSEpress و به نقل از ایسنا، پایگاه خبری اویل پرایس نوشت:  قبل از تحریمها ایران به طور متوسط روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کرد اما پس از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 این رقم به حدود روزانه یک میلیون بشکه تنزل پیدا کرد. اکنون در پی توافق هسته‌ای تحریمها احتمالا در آینده نزدیک برداشته خواهد شد و ایران بارها اعلام کرده که قصد دارد تولید نفت خود را بلافاصله پس از تحریم‌ها روزانه 500 هزار بشکه و ظرف شش ماه پس از آن یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. در نهایت این کشور امیدوار است که صادرات نفت خود را دستکم دو برابر کرده و به سطح قبل از تحریم‌ها بازگرداند. مطالب زیادی درباره برنامه‌های ایران برای دیگر اشکال انرژی مطرح نشده است. اما عزیزالله رمضانی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید، این کشور قصد دارد فناوری‌هایی را که به ایران اجازه می‌دهد عرضه گاز خود برای صادرات به چین، اروپا و هند افزایش دهد، توسعه خواهد داد. در دوران تحریمها چنین فناوریهایی در دسترس ایران نبود، اما با لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی جدید در بخش گاز ایران می‌تواند به تولید بی‌سابقه گاز بینجامد که به ایران اجازه خواهد داد به شکل توانمندتری در بازار گاز اروپا با غول‌های صادرکننده گاز همچون آمریکا و روسیه رقابت کند. رمضانی با بیان اینکه ایران باید نهایت تلاش خود را برای به دست گرفتن این بازارها به کار ببندد، گفت: آمریکا سعی دارد گاز طبیعی مایع به اروپا بفرستد تا وابستگی این قاره به گاز روسیه را بکاهد. وی افزود: برخی ادعا می‌کنند که صادرات گاز طبیعی به اروپا برای ایران صرفه اقتصادی ندارد اما این امر صحت ندارد. وی توضیح داد: کاهش اخیر قیمت نفت بازار گاز را تقویت کرده و جایگاه ایران به عنوان یک صادرکننده را بهبود بخشیده است. رمضانی در خصوص رقابت با روسیه در زمینه صادرات گاز، گفت: روسیه در حال حاضر از طریق خط لوله سه هزار کیلومتری به اروپا گاز طبیعی می‌فرستد و ایران می‌تواند از یک مسیر مشابه برای انتقال گاز به این قاره استفاده کند. فناوری دیگری که پس از لغو تحریم‌ها برای ایران در دسترس است به این کشور اجازه می‌دهد، به جای صادرات گاز صرف، ژنراتورهای متعارف برق را برای تولید کارآمد برق برای صادرات ارتقا دهد. کمال خرازی، دیپلمات کهنه کار ایرانی و وزیر امور خارجه سابق ایران می‌گوید: ایران باید تاکید بیشتری روی صادرات برق داشته باشد چرا که ارزش افزوده بیشتری نسبت به گاز دارد و سود بیشتری را عاید کشور خواهد کرد. خرازی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه تولید گاز ایران در حال حاضر پایین است باید از کشورهای همسایه همچون ترکمنستان گاز وارد کرده و مجددا بخشی از آن را در قالب برق صادر کند. اقدامی که هم استراتژیک بوده و هم صرفه اقتصادی به همراه دارد. در حال حاضر ایران تولیدکننده پیشتاز برق در خاورمیانه و پانزدهمین کشور در بین تولیدکنندگان بزرگ جهان است. ایران اکنون به افغانستان، ارمنستان، عراق، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان برق صادر می‌کند.

صادرات   نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70