۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ایرانیان خارج از كشور كلید توسعه ایران

ایرانیان خارج از كشور كلید توسعه ایران
کد: 12612   تاریخ انتشار :۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۵

مصری‌ها با پول‌هایی كه از عربستان به كشورشان می‌فرستادند، تركیه‌ای‌ها با مارك‌هایی كه از مقصد آلمان به استانبول و آنكارا می‌فرستادند و هندی‌ها با پول‌هایی كه از كار در سایر كشورها به سرزمین اصلی فرستادند توانستند بخشی از سرمایه مورد نیاز كشورشان را براي توسعه فراهم كنند. علاوه بر این اندیشمندان شماری از كشورهای جهان كه در سایر كشورها زندگی می‌كردند با استفاده از مهارت و دانش انباشت شده خود راه‌های توسعه را باز كردند. این اتفاق در ایران نیفتاده است ولی می‌تواند رخ دهد. به  گزارش TSEpress و به نقل از ساعت 24، دكتر نادره شاملو، مشاور ارشد سابق بانك جهانی در نشست با مدیران موسسه مطالعات و پژوهش‌هاهی بازرگانی خواستار استفاده از متخصصان ایرانی خارج از كشور برای توسعه ایران شد و آنها را كلید توسعه دانست و گفت: از حالا تا ۱۰ سال آینده می‌توان برای ایرانیان متخصص كه در خارج از كشور ساكن شده‌اند برنامه‌ریزی كرد. وی تاكید كردك ایرانیان خارج از كشور تمایل زیادی برای بازگشت به كشور و مشاركت در این زمینه‌ها دارند.

مشاور ارشد سابق بانك جهانی افزود: در زمینه كشورهای با در آمد متوسط تحقیق و مطالعه داشته ام. همیشه آرزو داشته ام كه ایران نیز بتواند در جایگاه مشابه كشورهایی با درآمد متوسط قرار بگیرد زیرا ایران شرایط پرش به جایگاه جهانی و پیشرو بودن در زمینه های مختلف اقتصادی را دارد.

وی با اشاره به اینكه سیاست‌های اقتصادی موجب ایجاد تغییر در جامعه می شود گفت: به عقیده بنده  جامعه ایران سال‌هاست كه این تغییرات را داشته و سیاستهای جاری  این كشور بهترین سیاست‌های ممكن و قابل دستیابی است.وی با اشاره به سفرش در سال ۱۹۹۲ به ایران  اظهار كرد: در آن زمان متوجه شدم علی رغم جنگ، انقلاب و خیلی مسائل ما از تركیه جلوتر بودیم و همچنان باور دارم كه در حال حاضر خیلی عقب تر از این كشور نیستیم و می توانیم به سادگی به جلو حركت كنیم.

شاملو،  بانك جهانی را مسئول تامین دستور كار كشورها ندانست و افزود: این كشورها هستند كه مسئول دستور كار ارائه شده به جانب بانك جهانی هستند. مالزی و تایلند از جمله كشورهایی هستند كه كشور خود را مورد مطالعه قرار دادند و در خواست خود را به بانك جهانی ارائه كردند. وی تصریح كرد: در نخستین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال همه اقداماتی  كه لازم است ایران در زمینه سیاست صنعتی انجام دهد ، ارایه شد.

مشاور توسعه بین الملل ادامه داد: ایران می تواند بانك جهانی را مدیریت كند نه اینكه بانك جهانی ایران را مدیریت كند. شما می توانید در تمامی موارد درخواست كمك كنید.

وی تصریح كرد: دست اندركاران بانك جهانی آمادگی لازم برای ورود به ایران را دارند تا مطالعات خود را آغاز كنند و من فكر می كنم كه ایران اكنون می تواند از راهنمایی بهترین متخصصان بانك جهانی برای پیشرفت و رشد و توسعه صنعتی  استفاده كند.

شاملو با اشاره به زمان فعالیتش در بانك جهانی اظهار كرد: در زمان فعالیت من در بانك جهانی بیشتر بر تحقیقاتی كه در داخل كشورها صورت می گرفت تمركز  می شد، اما اگر بانك جهانی بتواند بر مطالعات اساسی و اصولی صورت گرفته در هر كشور تكیه كند این امر می تواند موجب جهت دادن به توصیه های بانك جهانی شود.

مشاور ارشد سابق بانك جهانی افزود: باید زمان زیادی صرف جستجوی بهترین یافته ها  در  داخل كشورها شود. اما این برای بانك جهانی امكان‌پذیر نیست تا به هر كشوری سفر كند و آمار و تحلیل های هر كشور را جمع آوری و سپس در بانك جهانی مدلی مناسب برای آن ارائه كند.وی ادامه داد: بانك جهانی مشتاق دریافت تحقیقات انجام شده در داخل كشورها به ویژه در مورد خاورمیانه است زیرا در این منطقه با  كمبود اطلاعات و تحقیقات مواجه است.

وی با بیان اینكه ایران دارای منابع غنی است كه قابل بهره برداری است افزود: وجود فناوری دلیل پیشرفت ایرانی ها در طول سالهای گذشته نبوده است؛ بلكه سرمایه انسانی ایرانی ها علت اصلی است. ایرانی ها در هر نقطه دنیا كه هستند جزو موفقترین ها هستند. من  فكر می كنم این مسئله بسیار مهم است كه ایران از این توانایی نیروی متخصص خارج كشور خود بخوبی استفاده كند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.