۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار سرمایه چه زمانی به تعادل می‌رسد؟

بازار سرمایه چه زمانی به تعادل می‌رسد؟
کد: 19042   تاریخ انتشار :۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۴۷

مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه وضعیت بازار سرمایه در میان مدت بهتر از شرایط فعلی خواهد بود، تاکید کرد: اواخر مرداد و یا اوایل شهریور به تعادل برگشت ناپذیر خواهیم رسید که می تواند تقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد ؛ محمود رضا خواجه نصیری درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: در سه ماه پایانی سال گذشته شاهد رشد قابل توجه در بازار سرمایه بودیم و در پی آن در از ابتدای سال 95 ریزش داشتیم که بخش مهمی از ریزش سال جاری به دلیل افزایش قیمت های هیجانی و غیرواقعی در سال 94 است. وی ادامه داد: فضای متلاطم و هیجانی آن زمان باعث شد که در برخی از صنایع شاهد رشد غیرواقعی باشیم به عبارت دیگر زمستان 94 می‌توانست نقطه عطف تغییر حرکت بازار قرار بگیرد که این اتفاق هم افتاد اما واقعیت این است که این رشد باید به صورت ملایم و در دوره شش ماهه تا یک ساله اتفاق می افتاد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند نزولی بازار که در پی رشد چشمگیر ماه های پایانی سال گذشته صورت گرفته روند جذب نقدینگی را با مشکل روبه رو کرده، گفت: اگر چه با توجه به شرایط نزولی بازار جو منفی بر بازار حاکم است و فعالان نسبت به بهبود وضعیت بازار امیدوار نیستند اما معتقدم پس از اصلاح موقتی بازار به ویژه در مورد صنایعی که رشد غیر عادی داشتند بازار به روال عادی بر می‌گردد و به نظر نمی‌رسد که سال 95 از نظر عملکردی سال سخت تری نسبت به سال 94 برای شرکت ها باشد. خواجه نصیری تاکید کرد: اگرچه انتظارات سرمایه گذاران در خصوص برجام و اثرات آن در کوتاه مدت برآورده نشده اما فارغ از اثرات برجام وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است و بازار باید خودش را با این وضعیت تطبیق بدهد، به علاوه اتفاقاتی مانند کاهش نرخ سود که سیستم بانکی کشور رخ می‌دهد موضوع مهمی است و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه اثر خواهد داشت زیرا بسیاری از شرکت ها به نرخ سود وابستگی دارند و کاهش نرخ سود موجب کاهش هزینه های تامین مالی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی و کاهش فرصت های سرمایه گذاری در سیستم بانکی مووجب می شود که P/E بازار افزایش یابد، ادامه داد: البته همچنان چسبندگی منابع در حوزه بانکی وجود دارد اما آنطور که تجارب نشان می‌دهد این چسبندگی نمی تواند طولانی مدت باشد و در نقطه ای پول از بانک ها خارج شده و سایر بازارهای موازی می شود. مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اینکه اصلاح بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: اکنون شاهد روند کاهشی ناشی از اثر اتفاقات اواخر سال گذشته در بازار هستیم در عین حال از سمت تقاضا نیز جریانات بانکی از جمله کاهش نرخ سود و انتشار گزارش های سه ماهه را شاهد خواهیم بود بنابراین در زمانی که حرکت تقاضا در جهت مثبت با حرکت در سمت عرضه به تعادل برسند روند اصلاح متوقف خواهد شد. خواجه نصیری با اشاره به اینکه  اواخر مرداد و یا اوایل شهریور به تعادل برگشت ناپذیر خواهیم رسید که می تواند تقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد، اظهار کرد: به نظر می رسد بازار از اکنون تا پایان سال رشد 20 درصدی را تجربه کند و شاخص تا پایان سال به محدوده 85 تا 90 هزار واحد برسد.

بازار سرمایه   بوس   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70