۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

با ٢ سقفی شدن بودجه ٩٤ بودجه ٩٤ از دامنه نوسان قیمت نفت در امان است

با ٢ سقفی شدن بودجه ٩٤ بودجه ٩٤ از دامنه نوسان قیمت نفت در امان است
کد: 2355   تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۱

  • ٢ سقفی شدن بودجه نگرانی‌ها را در خصوص ضریب تحقق درآمدهای نفتی کاهش داد، بنابراین بودجه سال آینده از دامنه نوسان قیمت نفت در امان است.
  • به  گزارش TSEpress به نقل از شانا، نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ٩٤ در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب شبکه ٢ سیما، گفت: در جریان تنظیم لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، در بخش هزینه‌ها سعی کردیم هزینه جدیدی به دولت افزوده نشود.

    احمدرضا دستغیب به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره ٢ سقفی شدن بودجه ٩٤ گفت: با توجه به قطعیت نیافتن درآمدهای نفتی و شرایط اقتصادی، ٢ سقفی شدن بودجه عمومی سبب می‌شود تا حدودی نگرانی‌ها درباره تحقق درآمدها در بودجه کاهش یابد.

    وی با اشاره به میزان وابستگی قانون بودجه ٩٣ به درآمدهای نفتی گفت: این میزان در لایحه بودجه ٩٤ کاهش یافته است؛ افزون بر این، با تصمیم کمیسیون تلفیق، میزان وابستگی بودجه به نفت بیشتر کاهش یافته است.

    میزان وابستگی قانون بودجه ٩٣ به درآمدهای نفتی، (٣٩,٣) و لایحه بودجه ٩٤، (٣٦.٣) است. این میزان با تعیین ٥٣ هزار میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت، در کمیسیون تلفیق، تقلیل یافته است؛ زیرا در لایحه بودجه ٩٤ معادل ۷۱ هزار میلیارد تومان از فروش نفت، درامد پیش بینی شده بود.

    دستغیب در ادامه گفت: محاسباتی که برای تحقق درآمدهای نفتی انجام شد مشخص کرد که حتی اگر قیمت نفت تا ٤٠ دلار هم کاهش یابد، بودجه لطمه نمی بیند و یکی از دلایلی که کمیسیون تلفیق به این روش عمل کرد یعنی مبنا را نسبت به سال قبل متفاوت در نظر گرفت این بود که ما نمی‌خواستیم از طریق سیاست مالی که بودجه است وارد حوزه‌هایی مثل تعیین نرخ ارز یا قیمت نفت شویم که حوزه‌های تصمیم‌گیری بودجه نیست.

    وی افزود: اجازه انتشار ٥ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از جمله اقدامات انجام شده است. ازاین‌رو، وزارت نفت اجازه یافت در میدان‌های مشترک به انتشار اوراق قرضه بپردازد، زیرا با کاهش قیمت نفت سهم صنعت نفت نیز کاهش خواهد یافت.

    عضو کمیسیون تلفیق افزود: امیدواریم هفته آینده بودجه تقدیم صحن علنی مجلس می‌شود و جداول آن در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70