۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
تحلیل ها

بررسی صنعت بیمه (بخش ششم)

بررسی صنعت بیمه (بخش ششم)
کد: 14751   تاریخ انتشار :۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵

بررسی صنعت بيمه به تفكيك رشته ها

بيمه درمان بيمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شورای عالی بیمه تعهد مي‌كند كه هزينه معالجات پزشكي بيمه‌شدگان را تا مقدار معيني پرداخت نماید. اين بيمه براي داخل كشور فقط به صورت گروهي صادر مي‌شود كه بيمه درمان سازمان‌هاي دولتي و بيمه درمان بازنشستگان از آن جمله اند. بيمه‌نامه درمان براي مسافران عازم خارج از كشور (آكسا) که به صورت انفرادی صادر می شود و بیمه درمان حجاج و زوار با پوشش هزينه‌هاي درمان و حادثه در هنگام مسافرت مشروط بر آنكه منشأ بيماري و حادثه از داخل كشور نباشد، توسط شرکت‌های بیمه صادر می‌گردد.

نمودار 1-6

بیمه1-6

- بيمه كشتي بيمه‌گر در چارچوب شرايط بيمه‌نامه ‌متعهد مي‌شود كه خسارت وارده به بدنه و تجهيزات كشتي يا از بين رفتن آن بر اثر وقوع حوادثي مانند تصادف، آتش‌سوزي، غرق شدن و به گل نشستن، همچنين هزينه‌هاي نجات و سهم مالك كشتي از زيان‌هاي همگاني را در حدودي كه در بيمه‌نامه مشخص شده است پرداخت نماید.

نمودار 2-6

بیمه2-6

- بيمه هواپيما بيمه‌گر در چارچوب شرايط بيمه‌نامه هواپيما متعهد مي‌شود كه خسارت وارده به بدنه هواپيما يا از بين رفتن آن بر اثر حوادثي مانند سقوط، تصادم، آتش‌سوزي و دزدي هوايي را، در حدودي كه در بيمه‌نامه مشخص مي‌شود پرداخت نماید.

نمودار 3-6

بیمه3-6

- بيمه مهندسي بيمه‌گر در چارچوب شرايط بيمه‌نامه مهندسي تعهد مي‌كند كه خسارت‌ها يا زيان‌هاي ناشي از طراحي، ساخت، نصب و نگهداري سازه‌ها و ماشين‌آلات را كه مسئوليت آنها به مهندسان مربوط است، براساس شرايط بيمه‌نامه جبران كند. در اين نوع بيمه، زيان‌هاي ناشي از خرابي ماشين‌آلات هم تحت پوشش بيمه قرار می گیرد. از انواع اين رشته مي توان به بيمه تمام خطر نصب، بيمه مقاطعه كاري، بيمه شكست ماشين آلات، بيمه كامپيوتر و تجهيزات الكترونيكي و بيمه عدم النفع اشاره كرد.

نمودار 4-6

بیمه4-6

- بيمه پول بيمه‌گر در چارچوب شرايط بيمه‌نامه پول تعهد مي‌كند، زيان‌هايي كه بر اثر بروز سرقت (مسلحانه) و حادثه (آتش‌سوزي، انفجار، سيل و. . .) به پول موجود در صندوق (بانك ها، مؤسسات مالي و...) يا در حال جابه‌جايي وارد مي‌شود، جبران كند. به طور كلي بيمه پول به دو رشته پول در گردش و پول در صندوق تقسيم مي‌شود.

نمودار 5-6

بیمه5-6

- بيمه های مسئوليت مدنی بيمه‌گر در بيمه‌نامه مسئوليت مدنی تعهد مي‌كند، خسارت‌هايي را كه بيمه‌گذار به طور ناخواسته به اشخاص ثالث وارد مي‌كند و مسئول جبران آنها شناخته مي‌شود، پرداخت نماید. بيمه‌ مسئوليت حرفه‌اي (پزشكان، پيراپزشكان، وكلا و...)، بيمه مسئوليت متصديان حمل و نقل، بيمه مسئوليت كارفرما در قبال كاركنان، بيمه مسئوليت محصول (توليد كالا)، بيمه مسئوليت سازندگان ابنيه و بيمه مسئوليت عمومي و اماكن تفريحي (هتل، سينما، استخر، پارك و...) از انواع اين رشته بيمه است.

نمودار 6-6

بیمه6-6

- بيمه اعتبار بیمه اعتبار به دو بخش اعتبار داخلی و صادرات کالا تقسیم می شود. بر اساس مقررات مصوب شورای عالی بیمه منظور از اعتبار داخلی، ظرفیت بدهی یک مشتری است که از طرف بنگاه‌های اقتصادی، در قبال ارائه کالا و خدمات، یا بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که مجوز بانک مرکزی را دارند و به صورت تسهیلات مالی در اختیار مشتریان قرار گرفته و مطالبات ناشی از این فعالیت ها در معرض ریسک عدم بازپرداخت قرار می گیرند. طبق مقررات، قراردادهای بیمه اعتبار داخلی به صورت گروهی و فقط به اشخاص حقوقی مشروط بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی آنها متضمن ریسک عدم بازپرداخت مطالبات ناشی از اعتبارات اعطایی آنها باشد منعقد می شود. تامین مطالبات بیمه گذار یا ذی نفع در رابطه با فروش کالاهای صادراتی در قالب قراردادهای گشایش اعتبار اسناد (L/C) و واگذاری اسناد در مقابل پرداخت) (D/Pو واگذاری اسناد در مقابل تضمین ( D/A) موضوع بیمه اعتبار صادرات می باشد.

نمودار 7-6

بیمه7-6

- بيمه نفت و انرژي دربيمه‌ نفت و انرژي ريسك‌هاي شركت‌هاي نفتي در بخش‌هاي مختلف، همچون سكوهاي نفتي، پالايشگاه‌هاي نفت و گاز، پتروشيمي‌ها، حمل اموال و تجهيزات خريداري شده، مقاطعه كاري و اشتباه در طراحي و نصب، حريق تجهيزات و امكانات، زيان‌هاي ناشي از عدم سود و بهره‌وري بر اثر توقف عمليات و ريسك‌هاي مرتبط با كاركنان اين شركت‌ها تحت پوشش قرار مي‌گيرد. فعاليت اين رشته بيمه معمولا به سه بخش آتش‌سوزي نفت و انرژي، مهندسي نفت و انرژي و مسئوليت نفت و انرژي تقسيم مي‌شود.

نمودار 8-6

بیمه8-6

- ساير انواع بيمه بيمه‌ صداقت و امانت، بيمه دام صنعتي و گاوداري‌ها، بيمه اسب، بيمه شترمرغ ازجمله رشته‌هاي تشكيل دهنده عنوان "ساير انواع" هستند. اين رشته‌ها به دليل ‌اندك بودن مقدار ‌حق‌بيمه در مقايسه با ساير رشته‌هاي بيمه، جداگانه بررسي نمي‌شوند.

نمودار 6-9

بیمه9-6در پایان در جدول زیر میزان دیه هر فرد در ماههای عادی و حرام ارائه گردیده است . لازم به ذکر است با تصویب قانون اصلاحیه بیمه اجباری شخص ثالث و ابلاغ آن در مردادماه 1387 ، دین و جنسیت در محاسبه دیه لحاظ نمی گردد . همچنین در ماههای حرام یک سوم به مبلغ دیه های عادی اضافه می گردد .

جدول 10-6بیمه10-6

بیمه   تحلیل   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70