۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
تحلیل ها

بررسی و تحلیل صنعت بیمه-بخش دوم

بررسی و تحلیل صنعت بیمه-بخش دوم
کد: 13991   تاریخ انتشار :۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۱

در این بخش عملکرد صنعت بیمه کشور طی دهه گذشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

ابتدا آمار صنعت بیمه کشور به تفکیک بخش دولتی و غیر دولتی طی ده سال مورد بررسی قرار گرفته سپس بدلیل اهمیت بیمه های زندگی بعنوان یکی از سنجه های توسعه فرهنگی و رفاه عمومی اقشار جامعه آمار صنعت بیمه به تفکیک بیمه های زندگی و غیر زندگی ارائه می گردد . جدول تعداد بیمه نامه های صادره و تعداد خسارت های پرداختی بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکتهای بیمه تهیه شده است .

نمودار 1-2

بیمه1-2

تعاریف و مفاهیم

خسارت پرداختي خسارت‌هايي كه طي دوره مورد بررسي توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده است «خسارت پرداختي» ‌ناميده مي شود.

نمودار 2-2

بیمه2-2همانگونه که مشاهد می شود سهم شرکت های بیمه دولتی از خسارت پرداختی به مرور در حال کاهش می باشد .

- ضريب خسارت براي محاسبه اينكه چند درصد از حق‌بيمه‌ها بابت خسارت خطرهاي تحت پوشش به بيمه‌گذاران برگشت داده شده يا خواهد شد، از شاخص «ضريب‌خسارت» استفاده مي‌شود. در محاسبه اين شاخص، كارمزد شبكه فروش و هزينه هاي اداري – عمومي دخالتي ندارد.

نمودار 3-2

بیمه3-2

- تعداد بيمه نامه صادره کل تعداد بیمه نامه‌هایی است که توسط شركت‌هاي بيمه، اعم از انفرادی و گروهی در هر رشته بیمه صادر می شود. این تعداد، الحاقیه بیمه نامه‌هایی که قبلاً صادر شده اند را شامل نمي‌شود.

نمودار4-2

بیمه4-2

- تعداد خسارت پرداختي آمار تعداد خسارت پرداختی، بيانگر تعداد مواردی است كه شركت‌هاي بيمه خسارت پرداخت كرده‌اند؛ همچنين نشان مي‌دهد كه رشته‌هاي بيمه طي يك سال چه حجمي از فعاليت شركت‌هاي بيمه را براي پرداخت خسارت به خود اختصاص داده‌اند.

نمودار 5-2

بیمه5-2

- بخش دولتي در سال ۱۳۸۸ منظور از بخش دولتي درصنعت بيمه ، مجموع فعاليت‌هاي شركت‌هاي بيمه دولتي مشتمل بر ايران و دانا بود اما از آنجا كه طي سال ۱۳۸۹سهام شركت بيمه دانا به بخش خصوصي واگذار شد، بخش دولتي در سال ۱۳۸۹ منحصر به شركت بيمه ايران ، عملكرد اين بخش در سال ۱۳۸۹ با احتساب شركت بيمه ايران و براي سال ۱۳۸۸ با احتساب دو شركت بيمه ايران و دانا محاسبه شده است.

- بخش غيردولتي در سال مورد بررسي(۱۳۸۹)، منظور از بخش غيردولتي در صنعت بيمه، مشتمل بر شركت‌هاي بيمه دانا ،آسيا ، البرز، معلم، پارسيان، توسعه، رازي، كارآفرين، سينا، ملت، ايران معين، اميد، حافظ، دي، سامان، نوين و پاسارگاد،‌ ميهن، اتكايي ايرا نيان و كوثر مي باشد. لازم به ذكر است آمار فعالیت شرکت بیمه اتکايی امین و ايرانيان با توجه به ماهيت فعاليت در اين گروه ذکر نشده است.

- بيمه‌هاي زندگي (عمر) در بيمه‌هاي زندگي، بيمه‌گذار/ بیمه شده می‌تواند بر حسب شرط دريافت مزاياي بيمه‌نامه (حيات و يا فوت بيمه شده)، نحوه دريافت مزايا (يكجا يا به صورت مستمري)، زمان دريافت مزايا و نحوه پرداخت ‌حق‌بيمه، هر نوع بيمه‌نامه‌اي را كه پاسخگوي نيازهايش باشد، خريداري كند. بيمه‌نامه‌هاي زندگي به دو صورت انفرادي و گروهي صادر شده و بيمه‌شدگان را تحت پوشش قرار مي‌دهند. رايج‌ترين بيمه‌نامه انفرادي در اين رشته، «بيمه‌نامه عمر و پس‌انداز» است كه علاوه بر جنبه پس‌انداز و تشكيل سرمايه، خطر فوت را تحت پوشش قرار مي‌دهد.لازم به ذکر است که بيمه‌نامه‌هاي زندگي(عمر) به دو صورت انفرادي و گروهي صادر می شود.

نمودار 6-2

بیمه6-2 - بيمه غيرزندگي تمام رشته‌هاي بيمه به جز بيمه‌هاي زندگي (عمر)، تحت عنوان «بيمه‌هاي غيرزندگي» شناخته مي‌شوند. اين مجموعه شامل بيمه حوادث، بيمه درمان، بيمه آتش‌سوزي، بيمه باربري، بيمه‌هاي اتومبيل (بيمه شخص‌ثالث و مازاد، بيمه ‌حوادث راننده و بيمه بدنه) بيمه‌كشتي، بيمه هواپيما، بيمه مسئوليت، بيمه مهندسي، بيمه نفت و انرژي، بيمه پول، بيمه اعتبار و ساير انواع بيمه است. در دسته بندی دیگری معمولاً بیمه های اشخاص شامل بیمه های زندگی (عمر)، حادثه و درمان است و سایر رشته های بیمه، یعنی: آتش سوزی، باربری، اتومبیل (ثالث، راننده و بدنه)، کشتی، هواپیما، مسئولیت، مهندسی، نفت و انرژی، پول و اعتبار (که اموال و مسئولیتهای ناشی از آنها را تحت پوشش قرار می دهند) را با عنوان "بیمه های اموال-مسئولیت" نامگذاری می کنند. به دلیل اهمیت رشته های بیمه اتومبیل (شخص ثالث و مازاد، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) در بازار بیمه، می توان بخش جداگانه ای برای آنها در نظر گرفت .

نمودار7-2

بیمه7-2

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70