۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بورس در انتظار تحقق اخبار مثبت

بورس در انتظار تحقق اخبار مثبت
کد: 18307   تاریخ انتشار :۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۹

یک کارشناس بازار سهام معتقد است: مانع اصلی برای رشد شاخص‌های بورس، ابهامات و عدم دستیابی به اهدافی که ناشی از موفقیت‌آمیز بودن رفع تحریم‌ها انتظار می‌رفت، هستند. این در حالی است که به همین شکل که آثار ابهام در این بازار وجود دارد، به همین سرعت نیز، احتمال اخبار مساعد و مناسب می‌تواند در روند آن تغییر ایجاد کند.
به گزارش TSEpress  فردین آقابزرگی در رابطه با محرک‌های اصلی در رونق بورس به اقتصادنیوز گفت: این محرک‌ها به دو صورت سیستماتیک و غیرسیستماتیک طبقه‌بندی می‌شوند؛ در ریسک‌های سیستماتیک با فعل و انفعالاتی مثل نظام قیمت‌گذاری، ‌نظام مالیاتی، تسهیلات افزایش یا کاهش سود سپرده و تسهیلات بانکی و... که بر سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارند، بر بورس اثر می‌گذارند. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده ادامه‌ داد: اما از بعد دیگر، که در حال حاضر پررنگ‌‌ است و اثر بیشتری دارد، افزایش یا کاهش قیمت‌های جهانی مواد اولیه و مواد نفتی، تبعات و تاثیرات سیاسی و مراوداتی که خارج از کنترل اهالی بازار سرمایه است که این مسائل ناخودآگاه پیش می‌آیند و بر بورس تاثیر می‌گذارند. او گفت: اگر این دو عامل از دو جهت بررسی شوند، بر عامل دوم یعنی همان قیمت‌های جهانی، یا مراودات و تاثیرات سیاسی نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد، چراکه قابل کنترل نیستند و بورس تنها از آنها تاثیر می‌پذیرد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما در رابطه با مسائل داخلی که با سیاست‌های کلان اقتصادی ارتباط دارد می‌توان به کاهش سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی و نظام قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها اشاره کرد که مهمترین عامل در اقتصاد کلان هستند. یکی از مهم‌‌ترین رکن‌ها برای تحقق رونق اقتصادی که بتوانیم بخشی از آن را در بورس ببینیم، نظام قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها است که بایستی تا حدودی کنترل در این زمینه صورت بگیرد، البته نه به معنی آزادسازی قیمت‌ها. چراکه به واسطه همین نظام، برای کنترل نرخ تورم یک رکود خودزا ایجاد شده است به این معنی که نرخ تورم در قالب امار و ارقام کنترل شده اما تولید‌کننده، کارخانه‌دار و مصرف‌کننده و... را به رکود وارد کرده است که ادامه‌دار شدن آن ممکن است که ضرر و زیان بیشتری به صنعت و تولید وارد کند. دلایل ‌کند شدن روند رو به رشد بازار در سال جاری چیست؟ آقابزرگی گفت: از آنجا که بورس آیینه‌ای از اقتصاد کشور است، اگر اقتصاد کشور حرکت مناسبی نداشته باشد، تاثیر بسیاری بر بورس می‌گذارد. در ماه‌های پایانی سال گذشته آثار پسابرجام پررنگ‌تر دیده می‌شد و با اخبار در خصوص افزایش نرخ رشد اقتصادی و مسائل دیگر، شاخص بورس رشد کرد. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد با عدم دستیابی به اهدافی که ناشی از موفقیت‌آمیز بودن رفع تحریم‌ها انتظار می‌رفت، شاهد کمتر شدن روند رو به رشد شاخص‌های بورس شدیم. او ادامه داد: آثار برجام و آن چشم‌اندازهایی که اغلب به خصوص اهالی بازار سرمایه مدنظر داشتند، تحقق پیدا نکرده یا با ابهام مواجه هستند. این ابهامات مانع اصلی برای رشد شاخص‌های بورس شدند. این در حالی است که به همین شکل که آثار ابهام در این بازار وجود دارد، به همین سرعت نیز، احتمال اخبار مساعد و مناسب می‌تواند در روند آن تغییر ایجاد کند.

اقتصاد   برجام   بورس   بورس تهران   فردین آقا بزرگی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70