۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا درباره اجرایی شدن برجام منتشر شد

بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا درباره اجرایی شدن برجام منتشر شد
کد: 10142   تاریخ انتشار :۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۷

  • به دنبال تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، وزیر خزانه داری آمریکا امروز (یکشنبه، ٢٦ مهرماه) بیانیه ای منتشر کرد.
  • به گزارش   TSEpress   به نقل از  پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا، جک لیو در این بیانیه اعلام کرد: امروز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)- قرارداری تاریخی که همه راههای دستیابی ایران را به سلاح هسته ای  می بندد، اجرایی می شود و همه طرفهای ذیربط به طور رسمی مقدمات اجرای تعهدهای خود را آغاز می کنند.
    این گام برجسته اولیه اهمیتی جهانی دارد،  همچنان که اقدامهای ایران در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور آغاز می شود و آمریکا و شریکان ما نیز در اقدامی متقابل آماده می شوند تا تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران را بردارند، ما یک گام به اجرای موفق برجام و ایجاد جامعه بین المللی امن تر نزدیکتر می شویم.
    در همین حال، کاخ سفید شامگاه یکشنبه به وقت تهران اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دستور آغاز روند لغو تحریمها علیه ایران را صادر کرد. در بیانیه کاخ سفید به نقل از اوباما آمده است: بدین وسیله دستور می دهم که همه اقدامهای لازم برای اجرایی کردن تعهدهای ایالات متحده در قبال لغو تحریمهای ایران انجام شود. اتحادیه اروپا نیز امروز در بیانیه ای اعلام کرد: شورای اروپا اذعان دارد تعهد به لغو همه تحریمهای هسته ای اتحادیه اروپا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دور از پیش داوری مبتنی بر سازوکار حل اختلاف مشخص شده در برجام و در صورتی که تهران به تعهدهای خود در چهارچوب برجام عمل نکند تحریمها دوباره اعمال می شوند. در این بیانیه آمده است: در صورتی که ایران به تعهدهای خود در برجام عمل نکند همه تحریمهای مرتبط با موضوع هسته ای ایران که لغو یا تعلیق شده اند به توصیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان آلمان فرانسه و انگلیس بدون فوت وقت دوباره اعمال می شوند. بر اساس ضمیمه این بیانیه، اجرایی شدن لغو تحریمها همزمان با اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدها از سوی ایران خواهد بود. اتحادیه اروپا همچنین در دستورعمل اجرایی درباره لغو تحریمهای اقتصادی و مالی ایران اعلام کرد: بر اساس برجام شورای اروپا تصمیم گرفته است اقدامهای محدودیت ساز خود را درباره اشخاصی که نام آنها در ضمیمه ٥ و ٦ آمده است همزمان با اجرای اقدامهای ایران و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو کند. بر اساس این دستورعمل، این افراد و اشخاص باید از فهرست افراد و نهادهای مورد تحریم اتحادیه اروپا که در ضمائم ٨ و ٩ مقررات اتحادیه اروپا قرار دارند، خارج شوند.
    به گزارش شانا به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.
    آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که پروتکل الحاقی را از زمان اجرای برجام به صورت داوطلبانه و موقت اجرا می کند. بر اساس بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران روز ١٨ اکتبر ٢٠١٥ ( ٢٦مهر)، به مدیرکل آژانس اطلاع داد که تهران در روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پروتکل الحاقی را که باید در مجلس تصویب شود نیز به صورت داوطلبانه و موقت اجرا می کند. در این بیانیه همچنین آمده که ایران یادآور شده است که کد اصلاح شده ٣,١ پادمان را نیز به طور کامل اجرا خواهد کرد. در همین حال، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران نیز امروز با بیان این که تحریمها در عمل از روز اجرایی شدن برجام برداشته می شود، گفت: اتحادیه اروپا همه تحریمهای اقتصادی را لغو خواهد کرد و آمریکا نیز تحریمهای مربوط به دستورات اجرایی رئیس جمهوری را لغو و اجرای تحریمهای مربوط به کنگره را متوقف می کند.
    معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه تصریح کرد: لغو تحریمها دو مرحله دارد؛ مرحله نخست به طور رسمی از سوی شورای وزیران انجام می شود و زیرساخت لغو تحریمها صورت می گیرد، اما اجرای آن در مرحله دوم رخ خواهد داد؛ مرحله ای که طرفها اقدامهای خود را انجام می دهند و اجرای این «قانون لغو تحریم» روزی خواهد بود که به عنوان روز اجرایی شدن شناخته می شود.
    عراقچی با یادآوری اقدامهایی که دو طرف باید انجام دهند، گفت: ما اقدامهایی را در فردو، نطنز و اراک انجام خواهیم داد و آنها نیز در حال تهیه یکسری پیشنویس ها و دستورعملها برای شرکتها و مکاتبات نامه های لازم در این زمینه خواهند شد.
منبع: شانا

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70