۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تاثیرات سفته بازی در اقتصاد ایران چیست؟

تاثیرات سفته بازی در اقتصاد ایران چیست؟
کد: 12944   تاریخ انتشار :۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰

بانک مرکزی ایران در جولای 2014 نرخ تورم را 45 درصد اعلام کرد که بسیاری از اقتصاددانان ادعای نرخ های 50 درصد و 70 درصد را برای تورم داشته اند.

به گزارش TSEpress   به نقل ازمرکز پژوهش های مجلس در گزارشی ویژه با عنوان « مدلی برای سنجش بحران ارزی در اقتصاد ایران» به موضوع بحران ارزی، سفته بازی و نحریم های اقتصادی در کشور پرداخت و در ادامه به گزارشی که کنگره آمریکا در می سال 2014 تهیه کرده و آثار تحریم ها را برشمرده است استناد کرده است.

در بخش هایی از گراش کنگره آمریکا آمده است:« گزارش آژانس بین المللی انرژی در سال 2014 نشان دهنده آن است که نفت صادراتی ایران در فوریه 2014 در حدود 1.65 میلیون بشکه در روز بوده است و کاهش در صادرات نفت در حدود 60 درصد از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به یک میلیون بشکه در روز در سال 2013 که منجر به کاهش درآمدهای نفتی ایران از 100 بیلیون دلار به 35 بیلیون دلار شد. همچنین تولید نفت ایران از 4 میلیون بشکه در روز در انتهای سال 2011 به حدود 8/2-6-2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.»

علاوه بر این نکات در گزارش کنگره آمده است ارزش ریال به دلیل تورم انباشته شده کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی ایران در جولای 2014 نرخ تورم را 45 درصد اعلام کرد که بسیاری از اقتصاددانان ادعای نرخ های 50 درصد و 70 درصد را برای تورم داشته اند. در ادامه این گزارش به سفته بازی در کشور اشاره شده و آمده:« تحریم های اقتصادی به عنوان عامل خارجی اثر منفی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده و حمله های سفته بازی نیز به عنوان عامل درونی دارای آثار منفی بر اقتصاد کشور بوده است.علاوه بر این ها در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده تحریم های اقتصادی بازار ارز و ذخایر ارزی کشور را تحت تأثیر قرار داده است و بر سایر بازارها و حملات سفته بازی نیز اثرگذار است. در این گزارش همچنین به مدل های مختلفی که برای بجران های ارزی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است نیز اشاراتی شده است و جزییاتی درباره این مدل ها ارائه شده.

منبع:سایت  اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران 
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70