۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

توافق بانکها برای کاهش تدریجی نرخ سود

توافق بانکها برای کاهش تدریجی نرخ سود
کد: 8189   تاریخ انتشار :۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۲

به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز در وزارت اقتصاد در خصوص جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی اظهار داشت: در این جلسه بحث‌های مختلفی در حوزه بانکی مطرح شد که یکی از آنها کاهش نرخ سود بود.

وی افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم، بانک‌ها معتقد بودند باید در جهت کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات حرکت کنند.

مدیر کل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه هماهنگی‌ بانک‌ها به طور مداوم انجام می‌شود، گفت: در مجموع نظر بانک‌ها کاهش تدریجی نرخ سود است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی 25 میلیارد دلار است، افزود: برای حضور شرکت‌ها در مناقصه‌ها باید ضمانت‌نامه بانکی داشته باشند تا امکان برنده شدن در مناقصه را داشته باشند.

* توجه به پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه

وی اجرای پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه را یکی از برنامه‌های بانک توسعه صادرات عنوان کرد و تصریح کرد: یکی از محورهای هشتادگانه برنامه ششم توسعه توجه به پیمان‌های پولی  دوجانبه و چندجانبه است و بانک توسعه صادرات با توجه به وضعیت ارزی خود این سیاست را در دستور کار قرار می‌دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در حال حاضر با برخی از کشورها مبادلات تجاری داریم که به عنوان نمونه سالانه 2 تا 3 میلیارد دلار واردات گاز از ترکمنستان انجام می‌دهیم که به جای پرداخت پول نقد می‌توانیم صادرات کالا داشته باشیم و معادل آن را از وزارت نفت برای صادرکنندگان بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت نفت در همین باره اظهار داشت: در نهایت 7 مدل جمع‌بندی شد تا امکان صادرات کالا به ترکمنستان و کشورهای مشابه آن انجام شود.

* ساختار بانک توسعه صادرات بانکداری شرکتی می‌شود

صالح‌آبادی توجه به بانکداری شرکتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: عمده مراودات مالی ما با شرکت‌هاست و در همین راستا مدل‌های مختلف بانکداری شرکتی را طراحی کردیم و امیدواریم امسال در سه شعبه میرداماد، اراک و تبریز بانکداری شرکتی را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزایش سرمایه بانک را ضروری دانست و گفت: امیدواریم نفت افزایش سرمایه بانک در بودجه سال آینده دیده شود چرا که از سال 86 تاکنون بانک توسعه صادرات افزایش سرمایه نداشته و با توجه به ماهیت توسعه‌ای بانک افزایش سرمایه بسیار ضروری است.

وی تصریح کرد: ما منتظر افزایش سرمایه نمی‌مانیم و برنامه‌های خودمان را در حوزه‌های مختلف انجام خواهیم داد اما افزایش سرمایه امکان دارد، استفاده بیشتر از ظرفیت بانک و بعد جذب خطوط اعتباری را فراهم می‌کنیم.

* برنامه بانک برای ضمانت تسهیلات صادرکنندگان

صالح‌آبادی گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توان به صادرات کمک کند این است که بانک صادرکنندگانی را که خوش حساب هستند ضمانت کرده تا آنها از بانک‌های دیگر تسهیلات دریافت کنند. برای این کار باید مشتری را اعتبارسنجی کنیم به سامانه اعتبارسنجی از سالها پیش در بانک ایجاد شده و امیدواریم تا پایان امسال چند مورد را به مرحله اجرا برسانیم.

به گفته وی، بانک توسعه صادرات آمادگی تضمین اوراق مشارکت و صکوک شرکت‌ها را دارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص پروژه خط سوم برق به ارمنستان، گفت: این پروژه 107 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که 83 میلیون یوروی آن را بانک توسعه صادرات تأمین می‌کند و قرار است در مدت 22 ماه به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین از مشارکت بانک توسعه صادرات ایران در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به مبلغ 334 میلیون دلار خبر داد و گفت: با مشارکت صورت گرفته ظرفیت بارگیری این بندر از 2.5 میلیون تن فعلی به 8.5 میلیون تن افزایش می‌یابد.

* امکان انتقال الکترونیکی 300 میلیون تومانی در توسعه صادرات

صالح آبادی با اشاره به عدم اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، افزود: سیستم انتقال الکترونیکی وجه برای حقوقی ها در بانک از 100 به 300 میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از عملیاتی شدن امکان ردیابی، پیگیری و ارائه درخواست مشتری به بانک در حوزه الکترونیکی تحت عنوان «سیستم ردا» از امروز خبر داد و گفت: در سال 93 حدود 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که 16 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.

* پرداخت 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات در 5 ماهه اول امسال

وی ادامه داد: تا پایان مردادماه سال 94 حدود 23 هزار میلیارد ریال توسط بانک پرداخت شده که 60 درصد آن سرمایه در گردش و 40 درصد مربوط به طرح ها و پروژه ها بوده است.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سؤال که کاهش تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات موجب کاهش صادرات در 5 ماهه امسال شده است، گفت: حجم تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات در 5 ماهه اول امسال 23 هزار میلیارد ریال بوده اما این رقم نسبت به حجم صادرات رقم زیادی نیست بنابراین کاهش چند درصدی تسهیلات منجر به کاهش صادرات نمی‌شود.

* نسبت مطالبات معوق بانک توسعه صادرات 16.2 درصد

وی نسبت به مطالبات معوق به تسهیلات پرداختی بانک را 16.2 درصد عنوان کرد و گفت: دلیل عمده این معوقات محدودیت‌های ناشی از وصول آنها بوده و اینکه برخی طرف‌های تجاری مانند سودان، سریلانکا و تاجیکستان منابع دریافت شده را هنوز بازپرداخت نکردند.

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70