۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
تحلیل ها

ثرود، خوش بین به پایان رکود مسکن

ثرود، خوش بین به پایان رکود مسکن
کد: 12936   تاریخ انتشار :۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۰

 شرکت ثرود، در اولین پیش بینی سود خود از سال مالی منتهی به 31/6/1395 ، سود هر سهم را با 13 درصد کاهش برآورد نمود. بررسیها نشان میدهد، علارغم کاهش سود خالص برآوردی شرکت، مفروضات در نظر گرفته شده در برآورد سود هر سهم شرکت هنوز هم خوش بینانه است،  عمده عملکرد شرکتهای ساختمانی بستگی به رونق بازار مسکن در نیمه اول سال دارد. اکثر پروژه های ثرود در اصفهان، یزد و شهرکرد قرار دارد. در ادامه به بررسی مفروضات درآمدی شرکت از سود جدید خود پرداخته ایم:

  • فروش شرکت برای سال مالی 95، برابر با 85 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این فروش نسبت به مدت 12 ماهه سال 94 که مبلغی حدود 54 میلیارد تومان را ثبت کرده بود، حدود 58 درصد رشد نشان میدهد. عمده پروژه های اصلی شرکت در یزد، شهرکرد و اصفهان قرار دارد که جهت تحقق درآمدهای درنظرگرفته شده، بازار مسکن باید با رونق بیشتری نسبت به سال 94 همراه باشد.

  • از 84 میلیارد تومان درآمد فروش در نظر گرفته شده  حدود 35 میلیارد تومان آن مربوط به پروژه مسکونی صفاییه یزد می باشد. شرکت برآورد کرده است که حدود 33 واحد از این مجموعه مسکونی را در سال آینده به فروش برساند. این در حالیست که در سال مالی گذشته ( منتهی به 31 شهریور 94)  تنها 15 واحد از این مجتمع به قیمت 8.3 میلیارد تومان به فروش رفته بود. علاوه بر افزایش مفروضات تعدادی فروش، نرخ فروش هر آپارتمان نیز بالاتر از سال قبل در نظر گرفته شده است.  آیتم مهم بعدی درسرفصل درآمدها ، فروش 42 واحد از واحدهای مجموعه باران شهرکرد می باشد که حدود 14.5 میلیارد تومان درامد ناشی از فروش انها در نظر گرفته شده است و این درحالیست که سال گذشته تنها 25 واحد از این آپارتمانهای مسکونی به قیمت 3.5 میلیارد تومان به فروش رفته بود. فروش 9 واحد از آپارتمانهای مجتمع مطهری اصفهان به مبلغ 10 میلیارد تومان از دیگر مفروضات این فروش می باشد که با توجه به 8 میلیارد تومانی سال قبل، این آیتم درآمدی، معقول تر از بقیه به نظر می رسد.

  • به دلیل افزایش هزینه های ساخت و ساز، شاهد کاهش قابل توجه حاشیه سود  ناخالص شرکت از 39 درصد به 27 درصد هستیم اما به دلیل اینکه شرکت فروش تعدادی واحدها با افزایش در نظرگرفته است شاهد رشد 11 درصدی مبلغ سود ناخالص شرکت نسبت به سال گذشته و افزایش این مبلغ از 21 میلیارد تومان به 23 میلیارد تومان هستیم. هستیم. همانطور که عنوان شد افزایش تعداد فروش واحدها، خوش بینانه به نظر می رسد.

  • هزینه های عمومی واداری تقریبا واقع بینانه در نظر گرفته شده است و تنها با 6 درصد افزایش از 2.9 میلیارد تومان به 3.1 میلیارد تومان رسیده است.

  • اگرچه هزینه های عمومی و اداری با افزایش 120 درصدی از 502 میلیون تومان به 1.1 میلیارد تومان رسیده است اما به نظر نمی رسد شرکت با ریسک مالی از این بابت روبرو باشد. سایر تسهیلات دریافتی بابت اجرای پروژه ها در حساب بهای تمام شده پروژه ها قرار می گیرد و در این سرفصل نشان داده نمیشود.

  • در سرفصل مالیاتی شرکت شاهد رشد 10 برابری مبلغ مالیات شرکت هستیم که در راستای اجرای ماده 37 قانون مالیاتهای مستقیم برآورد شده است. افزایش مالیاتها باعث کاهش سود هر سهم شرکت در برآورد سال 95 شده است  و در نهایت سود شرکت از 350 ریال به ازای هر سهم به 306 ریال در هر سهم رسیده است ،همانطور که  عنوان شد رسیدن به این سود، نیاز به تحرک بیشتر بازار مسکن و خروج نسبی آن از رکود دارد.

منبع:  مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر/ سامانه تدان

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70