۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

اجرایی شدن مسکن قسطی منتظر تعیین کارمزد/ بانک مرکزی این هفته تصمیم می‌گیرد

اجرایی شدن مسکن قسطی منتظر تعیین کارمزد/ بانک مرکزی این هفته تصمیم می‌گیرد
کد: 12827   تاریخ انتشار :۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱

علیرغم گذشت یک سال از پیشنهاد بانک مسکن و انبوه‌سازان برای شکل‌گیری مسکن قسطی، اجرایی شدن این طرح در حال حاضر منتظر تأیید نرخ کارمزد از سوی بانک مرکزی است.

 

به گزارش  TSEpress و به نقل از فارس، اگرچه استارت مسکن قسطی از سال گذشته با پیشنهاد انبوه‌سازان و بانک مسکن زده شد اما به نظر می‌رسد اعلام زود هنگام این طرح قبل از نهایی شدن این طرح در هفته گذشته مشکلاتی را برای اجرایی شدن مسکن قسطی ایجاد و به تاخیر انداخت.

اگرچه طبق اطلاعات خبرنگار فارس،  کارمزد پیشنهادی تعیین شده از سوی بانک مسکن برای مسکن قسطی 5 درصد است و به طور مکتوب به بانک مرکزی ارائه شده است اما هنوز این کارمزد از سوی بانک مرکزی مورد موافقت قرار نگرفته است، بنابراین تنها یک گام تا اجرایی شدن قسطی مانده است و آنهم تعیین و تصویب نرخ کارمزد از سوی بانک مرکزی است.

براساس طرح مسکن قسطی، قرار نیست وامی پرداخت شود و بانک مسکن هم هیچ نقشی در میان فروشنده و خریدار مسکن ندارد و در این طرح نیز میزان اقساط و یا میزان پرداخت یکسان نیست.

بلکه براساس این طرح فروشنده که همانا انبوه سازان خواهند بود واحد مسکونی را به خریدار معرفی می‌کنند و چنانچه به عنوان مثال واحد مسکونی مورد نظر 240 میلیون تومان باشد اگر فروشنده با خریدار به توافق برسد و راضی شود 140 میلیون تومان را نقد و 100 میلیون تومان را بصورت اقساط پرداخت و بانک مسکن آنرا با نرخ کامزد 5 درصد(اگر بانک مرکزی تصویب کند)تضمین خواهد کرد.

برهمین اساس که بسیار هم محتمل می‌رسد انبوه‌سازان قطعاً راضی به کمتر از پرداخت اقساط ماهیانه 3 میلیون تومان کمتر نخواهند بود.

نقش بانک مسکن نیز در این میان تنها تضمین کننده پرداخت اقساط از سوی خریدار است و واحد مسکونی نیز در رهن بانک مسکن مانده و بانک مسکن اگر نرخ کارمزد همان 5 درصد پیشنهادی از سوی بانک مرکزی تصویب شود 5 درصد کارمزد دریافت می‌کند.

براساس مجوز صادر شده برای بانک مسکن، سازنده‌ها شامل انبوه‌سازان و خرده‌سازها (بسازوبفروش‌ها)، می‌توانند با نظارت و مداخله حقوقی بانک به معاملات، واحدهای نوساز را به صورت مدت‌دار و غیرنقد به متقاضیان واگذار کنند. نقش بانک مسکن در این نوع از معاملات ملک، تضمین پرداخت به موقع اقساط معامله از جانب خریدار است به این صورت که در صورت عدم وصول به موقع بهای معامله از جانب فروشنده (سازنده)، بانک مسکن از ابزارها و سازوکارهای معمول خود در قراردادهای رهنی بانک با تسهیلات‌گیرندگانش، استفاده می‌کند و اقساط را از خریدار دریافت و به فروشنده پرداخت می کند.

گزارش خبرنگار فارس حاکی از این است که بانک مسکن فعلا برای شروع این طرح تا 100 میلیون تومان را تضمین می کند.

انتهای پیام/

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219