۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

حضور کم‌فروغ صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه

حضور کم‌فروغ صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه
کد: 10818   تاریخ انتشار :۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۴

صنعت فلزات اساسی در انتهای آذرماه سال ١٣٩٢، ارزش بازاری بیش از ٥٨٤‌ هزار ‌میلیارد ریال در بازار سرمایه داشت. درحال‌حاضر با ٤٦ درصد افت، ارزش روز این صنعت به ٣١١‌ میلیارد ریال رسیده است.

 به گزارش   TSEpress به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد  صنعت فلزات اساسی در انتهای آذرماه سال ١٣٩٢، ارزش بازاری بیش از ٥٨٤‌ هزار ‌میلیارد ریال در بازار سرمایه داشت. درحال‌حاضر با ٤٦ درصد افت، ارزش روز این صنعت به ٣١١‌ میلیارد ریال رسیده است. همچنین جایگاه دومین صنعت بزرگ بورس از آنِ صنعت بانک‌داری است و بالاتر از صنایع فراورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی قرار دارد. رکود حاکم بر بازار داخلی صنایع زیادی را متأثر کرده است، اما صنعت فولاد بیش از سایر صنایع در تنگنای حاصل از رکود گرفتار شده است؛ چراکه علاوه بر رکود داخلی، افت شدید قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در داخل باعث شده است قیمت تمام‌شده محصول در بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد ایران بالاتر از قیمت بازار باشد.  صادرات فولاد چین در سال ٢٠١٠، برابر با ١,٦‎ ‌میلیون تن بود که این رقم در سال ٢٠١٤ به ٩٢‌ میلیون تن رسید و با توجه به میزان صادرات در هشت ماه نخست سال ٢٠١٥، برآورد می‌شود تا پایان سال ٢٠١٥ صادرات محصولات فولادی چین از مرز ١٣٠‌میلیون تن بگذرد. در سال ٢٠١٦ نیز صادرات فولاد چین براساس پیش‌بینی‌ها از میزان ١٥٠ ‌میلیون تن محصول نهایی فراتر خواهد رفت. این موضوع به این معناست که در سال ٢٠١٦ در جهان حداقل ١٥٠ میلیون تن صادرات فولاد ارزان‌قیمت از چین وجود خواهد داشت که نظم بازارهای مختلف به‌ویژه بازار خلیج‌فارس را به هم خواهد زد و حداقل ١٢٠ ‌میلیون تن نیز سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده مازاد وارد بازار خواهد شد و این موضوع نیز به معنی ادامه افت قیمت جهانی سنگ‌آهن است؛ حتی می‌توان شروع این رخداد را در سال ٢٠١٥ نیز مشاهده کرد و با توجه به رکود گسترده در بازارهای مختلف، از جمله کشور خودمان و منطقه خاورمیانه، واضح است که چرا قیمت سنگ‌آهن و فولاد تا این حد کاهش یافته است، به‌صورتی‌که معادن کوچک سنگ‌آهن در جهان به‌ویژه ایران، با بحران جدی مواجه شده‌اند و قیمت تمام‌شده محصولات بسیاری از تولیدکنندگان فولاد درحال‌حاضر بالاتر از قیمت‌های بازار است. حال با توجه به اینکه در منطقه خاورمیانه انتظار ثبات و رونق اقتصادی در سال ٢٠١٦ بسیار پایین است و امید به پایان بحران اتحادیه اروپا نیز در سال ٢٠١٥ و ٢٠١٦ کم‌رنگ است و جهان با عرضه مازاد فولاد و سنگ‌آهن نیز مواجه است، انتظار می‌رود حضیض قیمتی فولاد در سال ٢٠١٦ نیز ادامه داشته باشد؛ اما از طرف دیگر یک موضوع باعث تأمل بیشتری در این زمینه می‌شود؛ اینکه در ایران لغو تحریم‌ها آغاز شده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران به سراغ اقتصاد ایران آمده‌اند و کشور ما در شمار معدود کشورهای امن و باثبات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست و پتانسیل خوبی برای ایجاد رونق اقتصادی دارد. صنعت فلزات اساسی در روزها و ماه‌های اخیر هم حضور کم‌فروغی در بورس از خود نشان داده و تأثیر چندانی بر روند معاملات و شاخص کل نداشته است. در معاملات روز یکشنبه، شاخص کل پس از افت‌وخیزهای پیاپی، با شش واحد افت در مقدار ٦٢‌هزارو ٩٤٢ واحد توقف کرد. ارزش معاملات بورس تهران هم کمی بیش از ٨٤٥‌ هزار ‌میلیارد ریال رقم خورد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70