۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دارایی بانک‌ها به عنوان سپرده قانونی پذیرفته شود

دارایی بانک‌ها به عنوان سپرده قانونی پذیرفته شود
کد: 17588   تاریخ انتشار :۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۷

به گزارش TSEpress    علیرضا عسکری مارانی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه کشور گفت: امکان رخ دادن مجموعه ای از اتفاقات خوب در اقتصاد کلان کشور وجود دارد که اگر بعد از برجام آن اتفاق های خوب انجام شود، بازار سهام ایران همچنان می تواند نسبت قیمت بر درآمدی بالاتری را به خود ببیند.

وی با اشاره به نیاز اقتصاد ایران به حل برخی مسائل و ابهام ها افزود: از جمله انتظارات بازار سرمایه حل و فصل مسئله نرخ سود بانکی است؛ از سوی دیگر موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و مسئله هزینه استهلاک به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از سوی وزارت اقتصاد بایدتعیین تکلیف شود، نرخ ارز نیز فارغ از تعیین قیمت ها باید برای تجار و سرمایه گذاران منطقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به وضع نا به سامان اقتصاد جهانی باید واردات کشور را محدود کرد و مطابق با دیدگاه رهبری در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی به توانایی های درونی نگاه کرد. امسال سالی نیست که بتوان سود نقدی بالایی در مجامع سهامداران تقسیم کرد و شرکت ها باید تا اندازه ای از سود تقسیمی خود در مجامع بکاهند تا بنیه مالی شرکت ها تقویت شود . از سویی دیگر بانک مرکزی به عنوان پیشرو ترین نهاد ناظر بازار پولی کشور باعت حتما تلاش خود را بر سر کاهش سپرده قانونی بانک ها بکار ببرد.

وی افزود: از سوی کارشناسان اقتصادی کشور به بانک مرکزی پیشنهاد شد که دارایی های بانک ها را به جای پول نقد قبول کند و مشکل بانک ها که ویترین ارتباط با سرمایه گذاران خارجی هستند، از این طریق حل کند تا بانک ها در مراودات بین المللی هر چه سریع تر وارد عمل شوند.

مدیر عامل سرمایه گذاری ملی ایران با تاکید بر لزوم مشمولیت مالیات بر سود بانکی گفت: باید بخش عمده ای از معافیت های مالیاتی در بخش تولید و اقتصاد سرازیر شود که در مجموع چنانچه اتفاق های مذکور در اقتصاد رخ دهد، بازار سرمایه همچنان جای رشد خواهد داشت.

وی درباره دغدغه شفافیت اطلاع رسانی و فرهنگ ارایه اطلاعات شفاف از سوی ناشران بورسی گفت: افزایش شفافیت اطلاع رسانی، رسالت نهاد ناظر و سازمان بورس است، زیرا باید به طور دائم مراقبت کند، تا شفافیت ها در بازار افزایش یافته و به این ترتیب ناشران نتوانند راه گریزی از جریان اطلاع رسانی و شفافیت‌ها داشته باشند.

این کارشناس تاکید کرد، باید قبول کرد بعد از جریان برجام و لغو تحریم های طولانی هنوز برای آینده ابهام زیادی وجود دارد و برطرف شدن آنها به میزان تلاش مدیران و حرکات جسورانه آنها و اتفاق هایی که توسط دولت باید در سیاست گذاری ها رخ دهد، باز می گردد.

وی درباره روند نوسان قیمت سهام خودرویی ها در بورس گفت: سیاست های دولت اگر چه در راستای حمایت خودرویی ها رخ داده اما به تنهایی این اقدام ها کفایت نمی کند. فروش و لیزینگ مشکل اصلی و روز خودرویی ها است و نیازمند منابع مالی است.

عسکری مارانی گفت: نقدینگی 950 هزار میلیارد تومانی که بطور اسمی در بازار وجود دارد امروزه اغلب آن قفل شده و باید این آب راکد را که اقتصاد را نمی چرخاند با تصمیم ها و ابزار هایی به حرکت درآورد که مهم ترین آن کاهش نرخ سپرده قانونی بانک ها است .

وی گفت: اگر بانک ها بتوانند دارایی هایشان را به عنوان سپرده قانونی در نظر بگیرند، امید زیادی برای به حرکت درآمدن نقدینگی در مسیر درست اقتصاد وجود خواهد داشت.

اقتصاد   بازار سرمایه   بانک مرکزی   عسگری مارانی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70