۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 23 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

در انتظار رونق بازار سرمایه

در انتظار رونق بازار سرمایه
کد: 11968   تاریخ انتشار :۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۵

در شرایط کنونی، وضعیت بازار سرمایه وخیم است و با وجود انجام توافق و تصویب برجام شاهد هیچ تغییری در روند بازار سرمایه نبود‌ه‌ایم

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه با چشم انداز آینده جابه‌جا می‌شود و قبل از همه نیز افراد آگاه و دارای اطلاعات رانتی برای خرید در این بازار پیش‌قدم می‌شوند و در موج یک صعودی خریدهای خود را انجام می‌دهند.

به گزارش TSEpress  فرشید شجاع در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، افزود: فعلا وضعیت بازار سرمایه وخیم است و با وجود انجام توافق و تصویب برجام شاهد هیچ تغییری در روند بازار سرمایه نبود‌ه‌ایم. این مساله حاکی از این است که افراد آگاهی که پول‌ زیادی نیز در اختیار دارند، هیچ اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: این مساله که آینده این توافق چه خواهد بود و چه زمانی قرار است در اقتصاد و بعد از آن در بازار سرمایه تاثیر بگذارد، نگران‌کننده است و در حال حاضر بنا به شواهد موجود، نمی‌توان روی بورس، حسابی باز کرد.

وی با اشاره به اینکه بازار در دی و بهمن هر سال، یک نزول فصلی دارد، تصریح کرد: هرساله در این دو ماه نزولی را شاهد هستیم که بیشتر به دلیل فروش حقوقی‌های بازار برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود برای پرداختی‌هایی مانند عیدی و پاداش کارکنان انجام می‌شود و همین مساله، افت ناگزیر شاخص کل را در ماه‌های آینده محتمل می‌کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این با فرا رسیدن سالگرد آغاز ریزش بورس در دی ماه 92 این داغ نیز برای اهالی بازار تازه خواهد شد و هیمن موضوع می‌تواند نزول بیشتر را نیز محتمل کند.

وی برای این شرایط دو سناریو مطرح کرد و گفت: اولین احتمال این است که بازار در آذرماه شاهد یک صعود نسبی باشد تا نزول دی و بهمن به چشم نیاید و سناریو دوم این است که بازار به پیشواز این مساله برود و نزول، زودتر اتفاق بیفتد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: باید توجه کنیم که در بازه سه هفته و تا یک ماه اخیر بازار نوسانی بوده و این مساله از آنجا که بعد از یک نزول بلندمدت اتفاق افتاده است می‌تواند به معنای استراحت در روند نزولی یا به معنای کسب ظرفیت لازم برای صعود باشد اما به هر حال باز هم دو سناریوی قبلی برای دی و بهمن به قوت باقی خواهند بود.

وی با بیان اینکه در قدم بعدی باید جزئی‌تر به مسائل توجه کنیم تا مشخص شود کدام سناریو محتمل‌تر است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه در نوسانات اخیر خود، اغلب سعی کرده است تا رنگ شاخص کل در گشایش و پایان بازار سبز باشد که این مساله باعث شده معامله‌گر حقیقی از بازار فرار نکند.

وی افزود: این مساله احتمال مثبت بودن بازار در آذرماه را قوی‌تر از نزولی بودن آن می‌کند چراکه برای خراب کردن تلاشی که برای نگهداشتن سهامدار حقیقی در بازار شده، توجیهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ماه گذشته تغییرات زیادی روی حجم، ارزش معاملات و ارزش میانگین هر معامله ایجاد نشده است؛ ارزش کل معاملات روازانه بین 70 تا 100 میلیارد تومان و ارزش میانگین هر معامله نیز بین 2.6 تا 3.2 میلیون تومان بوده است که این موضوع، از ادامه نوسان و تغییر نکردن شرایط به نفع نزول، خبر می‌دهد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70