۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دلایل واکنش منفی بازار سرمایه به توافق/ جهانگیری به اتاق می‌آید

دلایل واکنش منفی بازار سرمایه به توافق/ جهانگیری به اتاق می‌آید
کد: 7195   تاریخ انتشار :۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۴

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرنگار مهر، علی سنگینیان در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با تحلیل واکنش منفی بازار سرمایه به توافق هسته‌ای گفت: برخلاف آنچه که تصور می‌شد، این اتفاق مهم سیاسی اثر چندانی روی بازار سهام در کشور نداشت و به عکس، بازار سرمایه طی دو هفته اخیر روند نزولی داشت.

وی تصریح کرد: برخی از دلایل این اتفاق از جمله زمان‌بر بودن خروج اقتصاد از رکود و ممکن است که فروش سهام توسط شرکت‌های حقوقی نیازمند نقدینگی در این زمینه اثر داشته باشد در حالی که از عملکرد ضعیف سه ماهه شرکت‌ها، کاهش معنی دار سود تقسیمی بانک‌هانیز می‌توان به عنوان دلایل واکنش منفی بازار سهام به بیانیه توافق هسته‌ای یاد کرد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: در عین حال، این احتمال نیز قوی است که بازار سرمایه پس از گذراندن این شوک، روند متعادلی را در آینده نزدیک در پیش بگیرد.

وی با انتقاد از نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌ها به منظور تاخیر در برگزاری مجامع خود، تصریح کرد: بسیاری از بانک‌ها مجامع خود را با تاخیر برگزار کردند و سود بسیار کمتری از آنچه پیش‌پینی می‌شد، توزیع کردند که دلیل آن به سیاست اخیر بانک مرکزی برمی‌گردد؛ به این معنا که بانک مرکزی به تازگی اقدام به بررسی سختگیرانه‌تر صورت مالی بانک‌ها کرده که همین عامل منجر به تاخیر در برگزاری مجمع بانک‌ها و نیز کاهش سود آنها شده است.

همچنین در این نشست،  سیدحسین سلیمی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه در رابطه با اقدام اخیر بانک مرکزی در رابطه با سختگیری صورت‌های مالی بانک‌ها، خاطرنشانک کرد: بانک‌ها ضرایب استهلاک، ضرایب ذخایر برای معوقات و دیگر موارد را براساس استانداردهایی اعمال می‌کردند که همواره وجود داشته است اما به تازگی بانک مرکزی، معیارهای تازه‌ای با هدف ایجاد شفاف‌سازی و متناسب با استانداردها بین‌المللی برقرار کرده است که باید از آن حمایت کرد و امید می رود که بانکها بتوانند خود را با معیارهای بانک مرکزی هماهنگ کنند.

وی همچنین از بررسی موانع و راهکارهای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و افزود: در کمیته‌ای که به همین منظور در مجمع تشخیص مصلحت تشکیل شده، قرار است آثار ورود سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله بازار سرمایه مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. از این رو، نظرات و پیشنهادهای کمیسیون می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

سلیمی همچنین یک خبر هم از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پرونده چند شرکت خارجی برای حضور در ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی نهایی شده است که همگی آنها از کشورهای اروپایی هستند.

عباس آرگون، دیگر عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز درباره همین موضوع، از اقدام اخیر بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: با این شیوه، سهامداران بانک‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی و چشم‌انداز دقیقی از آینده کاری خود داشته باشند.

وی همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که از موسسات مالی که نرخ‌های سود بالاتری را می‌دهند، مالیات اخذ شود. آرگون در عین حال، توجه به سرمایه‌های خرد را یکی از راهکارهای خروج از مشکلات بازار مالی کشور عنوان کرد.

در ادامه لطف‌اله سعیدی عضو دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران در این نشست به ماده (۲۳) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی هم باعث اخلال در کار بانک‌ها می‌شود هم آنکه واحدهای تولیدی را با مشکلات جدید مواجه می‌کند. وی در همین زمینه خواستار دعوت از شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد و دارایی به یکی از جلسات کمیسیون و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی در رابطه با این ماده از قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر شد.

همچنین حسین ابویی مهریزی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ماده (۳۰) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه آئین‌نامه‌ای برای این ماده قانونی لحاظ نشده است، گفت: از این رو، فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی با مشورت از بخش خصوصی شیوه‌نامه این ماده از قانون رفع موانع تولید را تدوین و به دولت پیشنهاد دهد.

در جلسه بعدی کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، موضوع طرح بانکداری بدون ربا روی میز بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

علی سنگینیان با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی نمایندگان است، گفت: در صورت تصویب این طرح، مشکلات بازار پول افزایش خواهد یافت.

سیدحسین سلیمی نیز با بیان اینکه این طرح در کانون عالی بانک‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، گفت: درباره این طرح نگرانی‌های جدی وجود دارد و قطعا در صورت تصویب آن در مجلس، بانک‌ها دچار مشکلات جدی خواهند شد، از این رو این نگرانی با مسولان بانک مرکزی در میان گذاشته شد و از سوی این نهاد اعلام شد که آنها در حال تدوین لایحه‌ای هستند که طی روزهای آتی از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد و طرح جاری در مجلس را متوقف می کند.

همچنین در این زمینه مقرر شد نظرات بانک‌ها در رابطه با طرح بانکداری بدون ربا گردآوری شده و برای اعمال نظر در اختیار دولت قرار بگیرد. موضوع دیگری که در این نشست به بحث گذاشته شد، گردآوری نظرات اعضا و جمع بندی آن برای طرح در نشست هفته آتی هیات نمایندگان اتاق تهران با معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد بود.

علی سنگینیان رئیس کمیسیون، پیشنهاد کرد که یکی از موضوعاتی که با مهمانان دولتی در میان گذاشته شود، پرسش درباره سیاست‌های اقتصادی دولت برای دوره بعد از تحریم‌ها باشد، همچنین مشکلات حوزه تامین مالی با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد در میان گذاشته شود. موضوعات دیگری که وی پیشنهاد کرد، محدودیت نقدینگی بانک‌ها، چرایی عدم‌اطمینان و اعتماد دولت به بازار سرمایه و دیگری موضوع قیمت‌گذاری‌ها بود.

سیدحسین سلیمی نیز این موضوع را مطرح کرد که از سوی کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، اجرای بندهای مصوب دولت که به حال خود مانده، در این نشست مطرح شود.لطف‌اله سعیدی نیز ایجاد تعامل میان بانک‌ها و صنایع را یکی از موضوعات مهم برای طرح در این نشست عنوان کرد و اینکه از دولتمردان خواسته شود که برای برقراری این تعامل اقدام کند.

احمد کیمیایی اسدی هم، طرح موضوع یارانه تولید را در نشست‌های آتی هیات نمایندگان اتاق تهران با مقامات بلندپایه دولتی مهم ارزیابی کرد و خواستار آن شد که این موضوع از سوی کمیسیون بازار پول و سرمایه مطرح شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70