۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دولت برای مقابله با کاهش قیمت نفت به ٣٠ دلار برنامه دارد

دولت برای مقابله با کاهش قیمت نفت به ٣٠ دلار برنامه دارد
کد: 13877   تاریخ انتشار :۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۲۶

  • وزیر امور اقتصاد و دارایی از برنامه دولت برای مقابله با کاهش قیمت نفت به ٣٠ دلار خبر داد و گفت: با تکمیل طرح جامع مالیاتی می توانیم وابستگی بودجه دولت به نفت را قطع کنیم.
  • به گزارش TSEpress و به نقل از ایرنا، علی طیب نیا امروز (سه شنبه، یکم دیماه) در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر این که اکنون در نبرد اقتصادی سهمگینی قرار داریم، افزود: این نبرد اقتصادی از جنگ تحمیلی سخت تر است. وی ادامه داد: دولت باوجود تحریمها، ضمن مهار تورم، توانست پارسال برای چهار فصل رشد اقتصادی مثبت داشته باشد. وزیر اقتصاد افزود: روند کاهشی نرخ تورم ادامه داشت، اما کاهش قیمت نفت به ٣٠ دلار نشان از جنگ تمام عیار دارد که برای مقابله با آن باید از همه ظرفیتهای کشور استفاده کنیم و با مدیریت جهادی و ایثارگرایانه استعدادها را محقق کنیم. وزیر اقتصاد گفت: همچنین باید با تبعیت از مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی، تلاش کنیم از مسیر مقابله با مشکلات و چالشها عبور کنیم. طیب نیا افزود: با تکمیل طرح جامع مالیاتی می توانیم وابستگی بودجه دولت به نفت را قطع کنیم. این عضو کابینه دولت یازدهم، با بیان این که کشور هم اکنون در وضعیت ویژه ای قرار دارد، گفت: بخشی از تحریم تحمیلی به کشور به نظام بانکی اختصاص یافت زیرا اقتصاد کشور بانک محور بود. طیب نیا یادآورشد: درآمدهای نفتی در سال ١٣٩٠ معادل ١٢٠ میلیارد دلار بود که این رقم امسال به ٢٠ میلیارد کاهش یافته است. البته همه درآمدهای نفتی وارد بودجه نمی شود زیرا بخشی مربوط به صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر نیز متعلق به شرکت ملی نفت ایران است. وی گفت: همه درآمدهای نفتی که وارد بودجه می شود در اختیار دولت قرار نمی گیرد زیرا بخشی از آن در خارج از کشور بلوکه می شود؛ بنابراین از نظر درآمدهای نفتی در تنگا هستیم. طلب بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی از دولت وی با بیان این که بازارهای مالی کشور بانک محور است، گفت: وضع (نسبت) کفایت سرمایه بانکها مناسب نیست زیرا در حالی که این رقم باید حداقل عدد ٨ تا ١٢باشد، هم اکنون چهار است و برای رسیدن به حدنصاب باید سرمایه بانکها را دو برابر کنیم و این در حالی است که سرمایه برخی از بانک های بزرگ منفی است. نسبت کفایت سرمایه، حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد است. وزیر اقتصاد با اشاره به حجم بالای مطالبات نظام بانکی از دولت گفت: این رقم بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومان است بنابراین معادل این رقم از منابع قابل وام دهی، درگیر دولت است. دولت کسری بودجه را از منابع بانکها تامین می کند طیب نیا گفت: دولت در دو سال گذشته به بانکها به عنوان جیب خود نگاه و تلاش کرده کسری بودجه را از محل منابع نظام بانکی تامین کند زیرا این منابع متعلق به مردم است. وی ادامه داد: زمانی که دولت از منابع بانک مرکزی استفاده می کند تورم در کشور ایجاد می شود؛ این تورم مانند مالیاتی است که به صورت کور به مردم بسته می شود و ناعادلانه است؛ البته در شرایط تنگنای مالی مقید شدن به این مسئله سخت است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70