۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ردپای 3 عامل داخلی و خارجی در رکود بورس و شروط رونق بازار در میان مدت

ردپای 3 عامل داخلی و خارجی در رکود بورس و شروط رونق بازار در میان مدت
کد: 8161   تاریخ انتشار :۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۶

 به گزارش TSEpress   علی اسلامی بیدگلی در گفت و گو با «ملت بازار» وضعیت این روزهای بازار سرمایه را متاثر از دو اتفاق داخلی در اقتصاد دانست و گفت: عامل اول ناشی از پیشنهاد نرخ های بسیار جذاب در شبکه پولی بوده که این نرخ به طور متوسط به منظور سپرده گذاری و یا با خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت 25 درصد است. وی ادامه داد: از همین رو اکثر افراد برای سرمایه گذاری در دو بازار پول و سرمایه به این جمع بندی و نتیجه می رسند که ورود به بازار پول به عنوان یک بازار بدون ریسک و دریافت سود سالانه 25 درصد گزینه بهتری است. وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و طبق پیش بینی ها انتظار نرخ رشد بسیار بالا در بنگاه های اقتصادی در سال های آتی بعید به نظر می رسد، گفت: بنابراین یکی از عمده دلایلی که افراد را به سمت سرمایه گذاری در بازار پول می کشد همین مسئله است.

حذف رانت و تورم از سودآوری بنگاه ها

اسلامی بیدگلی در ادامه عامل دوم رکود در بازار سهام را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: زمانی که موضوع انتظار نرخ رشد بسیار بالا در بنگاه های اقتصادی به میان می آید، چالش دوم بازار سرمایه نمایان می شود. در توضیح این مسئله باید گفت که طی سال های نه چندان دور در بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی سودهای ناشی از رانت و تورم وجود داشت. به این معنی که شرکت ها مواد اولیه یا انرژی خود را ارزان تحویل می گرفتند و کالاهای خود را با قیمت های رقابتی در بازارهای جهانی به فروش می رساندند. از همین رو با حذف رانت طبیعی است سود این شرکت ها کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار با بیان اینکه این شرکت ها در بسیاری از مواقع از تورم هم سود می کردند، گفت: این به آن معناست که موجودی اول و پایان دوره انبار یا کالای شرکت ها با افزایش تورم با رشد مثلا 30 درصدی قیمت همراه می شد و سودآوری بنگاه ها را به دنبال داشت.

راهکار جبران کاهش حاشیه سود شرکت ها

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه حذف رانت و تورم در این دوره زمانی از اقتصاد صورت گرفته، گفت: اگرچه در حال حاضر تاثیرات منفی حذف این عامل در شرکت ها نمایان شده اما این اقدام در بلندمدت به نفع اقتصاد و بنگاه ها خواهد بود.

وی در خصوص راهکار پیش رو برای جبران کاهش سودآوری بنگاه های اقتصادی در کشور، گفت: افزایش بهره وری در بنگاه های اقتصادی پذیرفته شده در بورس می تواند کاهش حاشیه سود آنها را به نحوی جبران کند. البته اجرایی شدن این مهم در کوتاه مدت میسر نیست چراکه علاوه بر به روز کردن تکنولوژی، باید هزینه های نیروی انسانی و مواد اولیه را کاهش داد و از سوی دیگر فرهنگ سازمانی را اصلاح کرد.

بی سرو سامانی در بازارهای مالی دنیا

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه با توجه به 2 عامل عنوان شده در بالا انتظار بهبود بازار سرمایه در کوتاه مدت انتظار منطقی نیست، به یک عامل خارجی هم که رکود در بورس تهران را تحت تاثیر قرار داده است اشاره کرد و گفت: بی سرو سامانی در بازارهای مالی و پولی دنیا این روزها به اوج خود رسیده که نتیجه آن کاهش بهای کالاهای اساسی و پایه ای از جمله نفت، مس و ... بوده است. این موضوع نیز علاوه بر اینکه به تشدید وضعیت منفی بورس دامن زده، باعث شده پیش بینی درست آینده امکان پذیر نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی خود از گزارش های میان دوره ای 6 ماهه شرکت های بورسی نیز گفت: قاعدتا نباید انتظار داشته باشیم گزارش های 6 ماهه شرکت های بورسی مطلوب تر از گزارش های 3 ماهه باشد. اگرچه عملکرد بنگاه ها در گزارش های میان دوره ای ابتدایی سال هم پایین تر از پیش بینی ها بود.

سه اقدام برای رونق بورس

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی می تواند به رونق بازار سرمایه در کوتاه و میان مدت کمک کند، گفت: آزاد شدن دارایی های بلوکه شده بعد از رای کنگره به توافق هسته ای، ورود سرمایه گذاران خارجی در صورت فراهم شدن بسترهای لازم به این منظور و تغییر در سیاست های بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بانکی در کنار بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور می تواند به افزایش نرخ رشد بنگاه ها و به دنبال آن بهبود چشم انداز بازار سرمایه کشور کمک قابل توجهی کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219