۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ساعت سرمایه‌گذاری به چه ساعتی رسیده است؟

ساعت سرمایه‌گذاری به چه ساعتی رسیده است؟
کد: 14117   تاریخ انتشار :۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰

به گزارش  TSEpress ، ساعت سرمایه‌گذاری نوعی شاخص محسوب می‌شود که نشان‌دهنده تغییرات در وضعیت مالی، دارایی‌ها و بازارهای مالی است. این شاخص برای اولین بار در سال 1937 به عنوان استانداردی منتشر شد و نشان‌دهنده تغییرات بازارها در یک چرخه و به مدت یک دهه بود.

یکی از دلایل اصلی پدید آمدن این ابزار مربوط به چرخه‌های سرمایه‌گذاری 10 ساله برای سهام است. تطبیق استراتژی سرمایه‌گذاری بر اساس چهار مرحله از چرخه‌های کسب‌و‌کار تنظیم شده است: رونق، کاهش، رکود و پوشش. با این وجود، بسیاری از افراد هنوز آمادگی پذیرش احتمال وقوع برخی از مسائل را در یک چرخه به دست نیاورده‌اند و به نظر می‌رسد که حوزه جدیدی از تفکر را به خود اختصاص داده است. نگاهی به وقایع تاریخی به روشنی نشان می‌دهد این احتمال بسیار زیاد است و هرچه افراد در پذیرش این نوع ساعت با توجه به چرخه‌ها سریع‌تر عمل کنند برای آن‌ها بهتر است. ساعت سرمایه‌گذاری نوعی ابزار مفید برای تخصیص دارایی‌ها در میان طبقات مختلف اعم از: سهام، اوراق قرضه، وجه نقد و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین می‌باشد. در صورتی که عقربه‌های ساعت بین هفت و نه باشد، یک چرخه کامل را طی خواهد کرد. چرخه جاری بسیار نوسانی می‌باشد به گونه‌ای که این ساعت از 12 (شرایط مناسب بازار در نوامبر سال 2007) به ساعت 7 (کاهش نرخ بهره) فقط در 17 ماه رسیده است. در شکل زیر می‌توانید نمودار یک ساعت کلاسیک را مشاهده کنید : 11
مدت زمان معمول چرخه‌ها در گذشته بین 9-7 سال بوده است که این مدت زمان به 11-8 سال نیز اصلاح شده است. ساعت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که املاک و مستغلات آخرین دارایی هستند که به تغییرات وضعیت اقتصادی با توجه به چرخه‌ها واکنش نشان می‌دهند. زمانی که این چرخه‌ها وارد یک نوع فشار اعتباری می‌شود، برای دارایی‌های فیزیکی بیشترین مشکل در فروش ایجاد شده و مالکیت آن‌ها بیشترین دردسر را ایجاد خواهد کرد.
نقطه پایین ساعت پایین‌ترین موقعیت این چرخه زمانی است که ترس از ورشکستگی به شدت وجود داشته و نرخ بهره پایین باشد. به خاطر داشته باشید این نقطه دقیقا زمانی است که این چرخه قصد مثبت شدن را دارد و زمان کسب سودهای سرشار می‌باشد. عامل جلوبرنده در چرخه‌های اقتصادی در این ساعت بر مبنای سیستم سرمایه داری تنظیم شده است. رکود نوعی واکنش و چرخش در مقابل فزونی‌ها و مازادها می‌باشد. مسائلی نظیر قرض دادن‌های سفته‌بازانه از سوی بانک‌ها، معاملات املاک و مستغلات با ریسک بالا و تورم نوعی از مازادها هستند. جامعه با سرعت بیشتری نسبت به اقتصاد حرکت کرده و نوعی فشار را بر این منابع ایجاد می‌کند و همین مساله منجر به ایجاد محدودیت اعتباری از سوی بانک‌ها می‌شود. تا بتوان تورم را کنترل کرد. در صورت افت یک‌باره قیمت‌ها بسیاری از فاکتورهای اقتصادی کاهش خواهد یافت اما ارزش وجه نقد حفظ خواهد شد. ارزش وجه نقد به دلیل توانایی آن برای خرید ارزان با افزایش مواجه می‌شود. این زمان بهترین زمان برای نگهداری وجه نقد است.
چرخه‌های اقتصادی بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خریداری سهام و یا دارایی تا زمانی که بازار شروع به حرکت کند، منتظر می‌مانند. با گذشت زمان سرمایه‌گذاران نسبت به تغییرات به وجود آمده در بازار آگاه شده و با این تغییر به سطح بعدی حرکت می‌کنند. این الگو به وسیله تمامی سرمایه‌گذاران در سر تا سر دنیا اجرا می‌شود و سرمایه‌گذاران معمولا منتظر افزایش قیمت‌ها و متورم شدن بازار برای خریداری هستند. یکی از راه‌های درک این تغییرات آشنایی با ساعت سرمایه‌گذاری است. ساعت سرمایه‌گذاری بر مبنای پدیده چرخه‌های تجاری به‌دست آمده است که معمولا 9-7 سال به طول می‌انجامد.
فهم ساعت سرمایه‌گذاری ساعت سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که می‌تواند در موفقیت مالی شما رهنمودهای بسیار زیادی داشته باشد. ارزش ساعت سرمایه‌گذاری به توانایی آن در نمایش چرخه‌های اقتصادی و رابطه آن با چرخه‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی نظیر سهام، دارایی و نرخ بهره ثابت ارتباط دارد. ساعت سرمایه‌گذاری نوعی ابزار سرمایه‌گذاری است که با استفاده از آن به منظور شاخصی در سرمایه‌گذاری‌ها به صورت همزمان به وضعیت نرخ بهره، قیمت کالاها، تورم و... نیز پرداخته می‌شود.
ساعت 12: به وضعیت رونق اشاره دارد و در این نقطه تقاضای فراوانی برای املاک و مستغلات وجود داشته و قیمت دارایی‌ها با افزایش همراه است. این نقطه و موقعیت زمانی در صورت رونق دارایی‌ها به وقوع می‌پیوندد. افزایش تقاضا برای دارایی‌ها منجر به افزایش نرخ بهره و تقاضای بیشتر برای آن‌ها خواهد شد. ساعت 3: این ساعت در ساعت سرمایه‌گذاری به ندرت اتفاق می‌افتد و آینده چندان مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران رقم نمی‌زند. نرخ بهره در این حالت بسیار بالا است تا بتوان به عنوان یک گزینه جذاب از آن استفاده کرد. در این ساعت بهره ثابت پرداختی به سرمایه‌گذاران به عنوان یک گزینه جذاب می‌باشد. نرخ بهره بالا منجر به کندی اقتصاد خواهد شد و باعث می‌شود تا اقتصاد وارد فاز رکود‌ شود.
ساعت 6: در این ساعت رکود به عمیق‌ترین وضعیت خود رسیده و این اتفاق معمولا در 9-7 سال اتفاق می‌افتد. سرمایه‎گذاران در این حالت برای سرمایه‌گذاری بسیار محتاط هستند و از عهده بازپرداخت وام بر نمی‌آیند. بنابراین نرخ‎ بهره به آرامی شروع به افزایش یافتن می‌کند. در این دوران شرکت‌ها می‌بایست به دنبال افزایش بهره‌وری باشند و در این شرایط وضعیت اقتصادی کم‌کم شروع به بهبود یافتن کرده، سودآوری شرکت‌ها افزایش یافته و ریکاوری اتفاق خواهد افتاد.
edfdac7fb8b12a76fd307cd0ba59d995ساعت 7: در ساعت 7 افراد بازار را ترک خواهند کرد و به دلیل افت بازارها سهام خود را به فروش خواهند رسانید. این افراد به گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر نظیر وجه نقد، مسکن یا حتی دارایی‌های فیزیکی روی خواهند آورد. در ادامه نرخ بهره کاهش یافته و به صورت ناگهانی به نقطه‌ای خواهد رسید که سرمایه‌گذاران بلندمدت ارزش را در بازار یافته و شروع به جمع آوری سهام با عملکرد بهتر می‌کنند. نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه بخش‌ها یا دارایی‌های مختلف در نقاط مختلفی از چرخه کسب‌و‌کار اثر بخش هستند.
نمونه دیگری از ساعت سرمایه گذاری :
در شکل زیر نوع دیگری از ساعت سرمایه‌گذاری نمایش داده شده است. در شکل بالا 4 چرخه‌ای را که به عنوان چرخه اقتصادی و کسب‌و‌کار معروف هستند نمایش داده و پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری در هر چرخه ارائه شده است. با تغییر چرخه‌ها پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در طبقات مختلف دارایی‌ها تغییر خواهد یافت؛ ضمن این که در هر چرخه با توجه به ساعت خاصی که در آن قرار داریم، پیشنهاد سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها تفاوت خواهد داشت.
159159
  منبع : دنیای اقتصاد

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219