۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
تحلیل ها

سقوط نفت در آخرین هفته ۲۰۱۸

سقوط نفت در آخرین هفته ۲۰۱۸
کد: 33004   تاریخ انتشار :۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶

نفت در اولین جلسه ی معاملاتی اش در هفته ی جدید با سقوط بیس از ۶ درصدی به کمترین سطح قیمتی در بیش از یک سال اخیر رسید. برخی این کاهش قیمت را که اکنون به کانال ۵۰ دلار دامن کشیده ناشی از گسترده شدن سایه ترس از جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی چین و امریکا می دانند ولی بنظر می رسد که برنامه ی چند ساله ی دولت ترامپ در مهار بازار انرژی و افزایش سهم امریکا در این بازار با بیرون راندن رقبای کوچک تر بسیار اثر گذارتر است.

  • تداوم سقوط قیمت نفت
  • کاهش قیمت روز دوشنبه موجب شد تا سقوط قیمت نفت در سه ماهه اخیر به بیش از ۴۵ درصد برسد. بهای نفت امریکا بدنبال رشد ذخایر و تشدید نگرانی ها از مقابله ی تجاری چین و امریکا به کمترین سطح از ۲۲ ژوئن ۲۰۱۷ رسید. قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس روز دوشنبه با ریزش ۲ دلار و ۹۰ سنت به ۴۲ سنت و ۷۰ سنت کاهش یافت که حاکی از سقوط ۶.۳۴ درصدی است. نفت خام برنت نیز در بازار لندن با کاهش۳ دلار و ۴۰ سنتی سقوط ۶.۲۵ درصدی را پشت سر گذاشت و به ۵۰ دلار و ۷۳ سنت افت نمود تا پایین ترین سطح خود را از آگوست ۲۰۱۷ رقم بزند.
  • چالش های داخلی امریکا عامل فشار بر قیمت
  • علاوه بر چالش جدی دولت و کنگره ی امریکا بر سر تصویب بودجه که منجر به تعطیلی بخشی از ادارات فدرال در برخی ایالت های بزرگ شده است و حملات لفظی ترامپ به فدرال رزرو و مقابله برای جلوگیری از برنامه های پولی این بانک، تصویر اقتصاد کلان نیز قیمت ها را تحت فشار قرار داده است.
  • بازار دارایی در ماه دسامبر حدود ۹.۵ درصد کاهش یافته که بیشترین افت ماهانه از سپتامبر ۲۰۱۱ تلقی می شود. در همین راستا شاخص های بازارهای مهم نیز روز دوشنبه در حاشیه قرمز قرار گرفت و نزولی بود تا بازارهای سهام هشتمین هفته منفی متوالی را آغاز کنند.
  • نگاهی به تازه ترین گزارش های نفتی
  • امروز سه شنبه تازه ترین گزارش موسسه نفت امریکا از آخرین تغییرات موجودی نفت و میعانات گازی در امریکا منتشر می شود. این گزارش که برای سنجش قدرت تقاضا مورد توجه قرار می گیرد تصویر مناسبی از آرایش نیروهای عرضه و تقاضای نفت خام در بازار بدست می دهد. بر اساس گزارش هفته ی گذشته میزان موجودی نفت خام با افزایش ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه ای همراه شد که حاکی از ضعف تقاضا و قدرت عرضه در بازار است. بنظر می رسد با توجه به کاهش مجدد تعداد دکل های نفتی جدید طی هفته های اخیر این هفته نیز شاهد افزایش سطح موجودی نفت خام و به مقدار کمتر باشیم. مگر اینکه کاهش رشد تقاضا بیشتر از عرضه باشد.
  • گزارش با اهمیت دیگر به روال معمول هر هفته گزارش سازمان اطلاعات انرژی است. که با اندازه گیری تعداد بشکه نفت ذخیره شده در انبار شرکت ها سطح ذخایر تجاری نفت را اندازه گیری می کند. این گزارش که عصر فردا منتشر خواهد شد می تواند در تداوم ریزش قیمت یا توقف این روند موثر باشد. آخرین گزارش این سازمان در هفته ی گذشته نشان میدهد که سطح ذخایر تجری بر خلاف پیش بینی کاهش ۲ میلیون و ۴۳۷ هزار بسکه تمها ۴۹۷ هزار بشکه افت کرده که این روال می تواند در این هفته نیز تکرار شود.
  • چشم انداز قیمت در کوتاه مدت
  • بر این اساس برای نفت تگزاس امریکا حمایت ۴۲ دلار بر سر راه کاهش قیمت یک سطح با اهمیت و قوی عنوان می شود که انتظار می رود بتواند روند نزولی قیمت نفت را متوقف کند. با این حال در صورت ادامه ریزش قیمت، سطح حمایتی بعدی زیر ۴۰ دلار است. باید در نظر داشت برنامه کاهش ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای اوپک و کشورهای هم پیمانش از اول ژانویه ۲۰۰۱۹ آغاز خواهد شد ولی با توجه به قدرت عوامل کاهنده ی قیمت، این برنامه قدرت کافی برای حمایت از قیمت را در کوتاه مدت ندارد و در بهترین حالت می تواند از سرعت ریزش نفت ممانعت نماید. ولی امید آن می رود که روسیه، و عربستان با ادامه این روند برای کاهش بیشتر عرضه و حمایت جدی از قیمت تصمیمات جدیدی بگیرند.
علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70