۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سیراف نقطه عطف سرمایه گذاریهای مردمی

سیراف نقطه عطف سرمایه گذاریهای مردمی
کد: 4655   تاریخ انتشار :۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۳

به گزارش TSEpress  و به نقل از شانا، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش از عرضه ٣٥ درصد طرح فراگیر پالایشی سیراف در فرابورس خبر داد. شهاب الدین متاجی گفت: طرح فراگیر پالایشی سیراف نشان داد که از سرمایه های اندک مردم هم می توان در توسعه صنعت نفت کشور استفاده کرد.

  • وی با بیان اینکه این امر نقطه عطفی در مشارکتهای مردمی در صنعت نفت محسوب می شود، افزود: مجموعه پالایشی سیراف بهترین گزینه برای هدرنرفتن میعانات گازی است که همراه با گاز به اجبار تولید می شود. سیراف جایگزین مناسب صادرات میعانات گازی ایران متاجی با بیان اینکه در رابطه با میعانات گازی سه راه وجود دارد، اظهار کرد: قسمتی از میعانات می تواند با نفت خام داخلی مخلوط و در پالایشگاه های نفت تصفیه شود. او افزود: به دلیل اینکه پالایشگاه های نفت برای مقدار معینی نفت خام با ویژگیهای مشخصی طراحی شده اند، نمی توان بخش زیادی از میعانات گازی را وارد پالایشگاه کرد و در هر پالایشگاه امکان پالایش حدود ١٠ تا ٢٠ درصد میعانات گازی وجود دارد. وی که شب گذشته (دوشنبه، ١٤ اردیبهشت) در برنامه تلویزیونی نمایشگاه بیستم سخن می گفت، ادامه داد: راهکار بعدی، صادرات میعانات گازی است که این امر نیز کشور تولیدکننده را با محدودیت روبرو می کند؛ چرا که برای برداشت گاز می بایست میعانات گازی همراه با آن نیز برداشت شده که در این حالت ممکن است خریداران به دلایلی چون کاهش قیمت و ... ، برای تولیدکننده چالش ایجاد کنند. متاجی با بیان اینکه بهترین راهکار ساخت پالایشگاه میعانات گازی است، تاکید کرد: این درحالی است که احداث یک پالایشگاه نفت ٢ تا ٢,٥ برابر پالایشگاه میعانات گازی هزینه دارد. او با بیان اینکه پالایشگاه میعانات گازی سیراف توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد، گفت: دولت طبق اصل ٤٤ قانون اساسی امکان سرمایه گذاری در طرح های پالایشی را ندارد. وی تصریح کرد: دولت در این زمینه با همفکری بخش خصوصی و ایجاد انگیزه های لازم، بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در سیراف فراهم کرده است. او همچنین به استقبال زیاد سرمایه گذاران از این طرح اشاره کرد و افزود: پس از بررسیهای لازم برای ایجاد این مجموعه، در نهایت قرار شد ٨ پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه ای در سیراف با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70