۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

صادرات یک بشکه کنسانتره میوه برابر با صادرات چند ۱۰ بشکه نفت است

صادرات یک بشکه کنسانتره میوه برابر با صادرات چند ۱۰ بشکه نفت است
کد: 35936   تاریخ انتشار :۲۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۳

به گزارش Tse Press ، آبمیوه یکی از بهترین جایگزین‌ها برای نوشابه‌های گازدار سراسر دنیا است این نوشیدنی تهیه شده از انواع میوه، از نظر سلامتی ارزش غذایی بالایی دارد و بر این اساس میزان مصرف آن در کشورهای مختلف جهان دائما در حال افزایش است به گونه‌ای که در برخی از کشورها مانند چین، آمریکا، آلمان، هلند، فرانسه و ژاپن با توجه به توسعه زندگی صنعتی و اینکه بیشتر وقت مردم در خارج از منزل صرف می‌شود؛ مصرف آبمیوه بسیار رشد کرده است. صنعت آبمیوه در هر کشوری از صنایع اساسی در بخش غذایی به شمار می‌رود و این موضوع موجب شده تا بازار جهانی انواع آبمیوه و کنسانتره بسیار پررونق و گرم باشد.
در کشور ما عمر صنعت آبمیوه و کنسانتره کمی بیش از ۲۰ سال است ولی در همین مدت کوتاه نیز این صنعت به لحاظ کمی و کیفی از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است به گونه‌ای که روزگاری ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده کنسانتره پرتقال در جهان بود اما متأسفانه وجود مشکلات جدی در بخش کشاورزی و باغداری کشور موجب شده که در حال حاضر میزان تولید و صادرات انواع آبمیوه و کنسانتره از کشور چندان دلگرم‌کننده نباشد و به طور مثال با وجود مصرف ۳۰ هزار تنی کنسانتره و آبمیوه پرتقال در کشور، تنها ۵ هزار تن کنسانتره این میوه در کشور تولید شود.
در همین ارتباط دبیر انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره ، با بیان اینکه ارزآوری یک بشکه کنسانتره آلبالو با ۲۴ بشکه نفت خام برابری می‌کند، گفت: در حال حاضر قیمت داخلی هر کیلو کنسانتره آلبالو ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است که این قیمت در بازارهای جهانی  کمی متفاوت است.
وی افزود: اهمیت صنعت آبمیوه و کنسانتره در تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز افزایش ارزآوری برای کشور به اندازه‌ای مهم است که بدانیم صادرات یک بشکه کنسانتره انار برابر با فروش ۱۵ بشکه نفت خام است.
ولی‌الله داوود آبادی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما بسیار مستعد تولید و کشت انار، پرتقال، سیب، انگور قرمز و سفید است، اظهار کرد: به طور کلی ارزش صادرات ناشی از انواع کنسانتره در بازارهای جهانی بسیار بسیار بیشتر از فروش و صادرات نفت خام است.
وی ادامه داد: اما متأسفانه اعمال سیاست‌های چند سال گذشته در بخش کشاورزی و باغداری موجب شده تا ایران برخی مزیت‌های تولید انواع آبمیوه و کنسانتره خود را تا حدودی از دست بدهد و گواه این مدعا از بین رفتن بخش‎‌های زیادی از اراضی کشاورزی و باغات در شمال کشور بود که اتفاقا به کشت پرتقال ویژه مصرف در صنایع آبمیوه و کنسانتره اختصاص داشت.
به گفته داوود آبادی گران شدن زمین در شمال کشور موجب شد تا بسیاری از کشاورزان با فروش و تغییر کاربری این زمین‌ها از کشاورزی- باغی به مسکونی- ویلایی عملا موجب شوند تا بخش زیادی از کنسانتره پرتقال مورد نیاز در صنعت آبمیوه از خارج وارد شود.
وی گفت: کاهش میزان تولید انواع میوه در کشور موجب رونق گرفتن سیستم دلالی در بخش عرضه و توزیع میوه‌های مخصوص صنعت آبمیوه شده است به گونه‌ای که واسطه‌ها با پیش خرید کردن انواع میوه از کشاورز و فروختن آن به کارخانجات تولید آبمیوه وکنسانتره به چند برابر قیمت واقعی زمینه گران شدن انواع آبمیوه در کشور را فراهم کرده‌اند.
بر پایه این گزارش در حالی که سرانه مصرف آبمیوه در جهان به ازای هر نفر ۴۰ لیتر است ولی در ایران به ازای هر نفر ۱۱ لیتر است.
داوود آبادی با بیان این که در ایران سالیانه ۲۰ هزار تن آب پرتقال، ۴ تا ۵ هزار تن آب آلبالو و همچنین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون عدد آبمیوه یک لیتری تولید می‌شود، گفت: سالیانه ۱٫۵ میلیارد عدد آبمیوه یک نفره نیز در سبد تولید کارخانجات  قرار می‌گیرد.
وی گفت: در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد صنعت آبمیوه کشور به واردات مواد اولیه متکی است و مابقی از داخل تأمین می‌شود و چناچه ظرفیت‌های بخش کشاورزی در این زمینه فعال شود امکان رشد صنعت آبمیوه و تأمین میزان بیشتری از مواد اولیه از طریق تولیدکنندگان داخلی فراهم خواهد شد.
به گفته دبیر انجمن آبمیوه و کنسانتره سالانه حدود ۱۲ هزار تن کنسانتره پرتقال در کشور مصرف می‌شود در حالی که تولید داخلی آن ۳ تا ۴ هزار تن است.
وی افزود: چنانچه دولت با اعمال یک سری سیاست‌های حمایتی بتواند از کشاورز و نیز کارخانجات داخلی حمایت به عمل آورد قطعا امکان تولید ۱۲هزار تن کنسانتره پرتقال در کشور وجود خواهد داشت.
وی با انتقاد از اینکه کاهش تولید محصولات باغی به دلیل فروش باغات و تبدیل آنها به مناطق مسکونی و تجاری در شمال کشور صنعت تولید آبمیوه ملی و نیز آینده تولید در کشور را تهدید می‌کند گفت: کاهش تولید انواع پرتقال شمال در حالی صورت می‌گیرد که بیشتری میزان مصرف آبمیوه در ایران مربوط به آب پرتقال است.
داوود آبادی مدرنیزه کردن کشاورزی و تولید محصولات باغی را یکی از راهکارهای اساسی برای شکوفا کردن هر چه بیشتر صنعت آبمیوه در ایران برشمرد و گفت: تا زمانی که کشاورزی ایران در بخش گسترده‌ای به صورت نیمه ماشینی است نمی‌توان انتظار داشت در میزان تولید انواع میوه در کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای روی دهد.
بر پایه این گزارش گفتنی است پایین بودن میزان تولید گریپ‌فروت در کشور و به تبع آن گران بودن نرخ این میوه موجب شده که تنها کارخانه تولید آبمیوه و کنسانتره گریپ‌فروت فقط هر سه سال یک بار تولید کند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی واحدهای تولید ابمیوه در کشور ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار تن است گفت: کل میزان تولید انواع آبمیوه بیش از ۶۰ هزار تن نیست و این امر نشان می‌دهد که باید برای رشد و پیشرفت صنعت آبمیوه در کشور برنامه‌ای جدی و راهکاری اجرایی اندیشیده و اتخاذ شود.
داوود آبادی همچنین به کوچک بودن مساحت مزارع کشور اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات تولید انبوه در بخش کشاورزی ایران مساحت کوچک زمین‌های زراعی و مزارع است که با وجود آن نمی‌توان انتظار داشت کشاورز برای کشت، داشت و برداشت محصول خود، کمباین، تراکتور و ماشین‌آلات بزرگ و پیشرفته بخرد.
این گزارش می‌افزاید در حالی صنایع آبمیوه چندین برابر نفت برای کشور ارزآوری دارد ولی شاهدیم با اتخاذ برخی سیاست‌های غیراصولی عملا در حال از بین بردن این صنعت بزرگ و درآمدزا هستیم چرا که کشور ما از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود در بخش کشاورزی استفاده نمی‌کند و در برخی موارد ظرفیت‌های موجود را نیز با اعمال سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی از بین می‌برد به همین دلیل و به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره اگر روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به همراه سنتی بودن تولید محصولات زراعی و باغی ادامه یابد، بسیاری از صنایع غذایی ایران یا برای تولید خود کاملا متکی به واردات مواد اولیه خواهند بود و یا کاملا تعطیل می‌شوند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره با بیان اینکه بسیاری از محصولات باغی و زراعی ایران به لحاظ طعم و مزه جزء بهترین محصولات جهانی به شمار می‌آیند، گفت: ایران در طول سال‌های گذشته و به ویژه قبل از اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه کشورمان صادرات انواع آبمیوه و کنسانتره را به کشورهای اروپایی، ترکیه، آسیای میانه و قفقاز، کشورهای اطراف و کره جنوبی داشت.
به گفته داوود آبادی امسال مجموع میزان تولید انواع کنسانتره در کشور به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید و تولیدکنندگان در این بخش امیدوارند تا پس از برداشته شدن تحریم‌ها و نیز اعمال سیاست‌های اصولی در بخش تولید محصولات باغی و زراعی بتوانند علاوه بر احیای جایگاه قبلی ایران در بازار جهانی انواع آبمیوه و کنسانتره سهم کشورمان را بیش از پیش در این بازار ارتقا دهند.
این گزارش می‌‍افزاید سرمایه‌گذاری در صنعت آبمیوه و کنسانتره از جمله سرمایه‌گذاری‌های زود بازده است که می‌تواند در کوتاه‌مدت زمینه‌ساز افزایش درآمدهای و نیز اشتغال‌زایی در کشور شود.
به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید محصولات باغی و نیز صنایع تبدیلی از جمله صنعت آبمیوه و کنسانتره می‌تواند خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود امکان خروج اقتصاد از حالت تک محصولی به چند صد محصولی که مصداق عینی از اقتصاد مقاومتی است را فراهم کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اب میوه   پاکدیس   کنستاتره   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219