۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

عملیاتی شدن 2 اقدام مهم دولت برای حمایت از صنایع بورسی

عملیاتی شدن 2 اقدام مهم دولت برای حمایت از صنایع بورسی
کد: 5485   تاریخ انتشار :۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۹

 به گزارش TSEpress   مصطفی امیدقائمی در گفت و گو با ملت بازار به وقایع و رویدادهایی که طی چند سال گذشته رخ داده اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست های در تضاد با منافع بازار سرمایه و تکرار آن ، اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام را خدشه دار کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه هر زمان که قیمت سهام شرکت ها روند صعودی به خود می گیرد با واکنش یکباره دولت مواجه می شود به نحوی که مراجع دولتی با وضع عوارضی همچون افزایش قیمت مواد اولیه، مسیر رشد و رونق یک صنعت خاص را سد می کنند.

امیدقائمی افزود: همین شرکت ها پیش از خصوصی شدن از دادن عوارض و رشد قیمت ها در امان بودند. حال که مراحل خصوصی شدن آنها طی شده با مشکلاتی از این دست مواجه هستند.

وی ادامه داد: دلیل این مساله را می توان این گونه عنوان کرد که سازمان های دولتی پیش از خصوصی شدن شرکت ها درآمدی به عنوان سود سهام دریافت می کردند و از این طریق منابعی به دست می آورند. بعد از ورود شرکت ها به بازار سرمایه و قطع این درآمد، این نهادها اقدام به وضع یکسری از قوانین و مقررات از جمله افزایش قیمت مواد اولیه می کنند تا به شیوه دیگری به همان درآمدهای گذشته دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان ادامه داد: هم اکنون مشکلی که وجود دارد این است عمده سهم هایی که توسط دولت فروخته شده، از طریق وضع عوارض و قوانین و مقررات دست و پا گیر با مشکلات زیادی روبه رو شده اند.

امید قائمی گفت: علاوه بر ابهامات اقتصاد داخلی، کاهش قیمت کالاهای اساسی و محصولات پایه ای از جمله نفت، فولاد و ... در بازارهای جهانی، مزید بر علت شده تا شاهد رکود بیش از یک ساله بورس باشیم.

دو اقدام دولت

وی در پاسخ به این سوال که برای برگرداندن رونق به بازار نیاز به چه عواملی احساس می شود، گفت: بازگشت رونق به بازار سرمایه مستلزم جلب اعتماد سرمایه گذاران است. به همین منظور دولت باید در تعیین قوانین و مقررات و سیاست های مربوط به صنایع و شرکت های مختلف تغییر رویه دهد تا به این ترتیب نقدینگی سهامداران با خطر کمتری مواجه شده و در یک بازه زمانی بلندمدت تضمین شود.

وی برای تثبیت شرایط صنایع و بنگاه های اقتصادی خواستار اجرای دو اقدام توسط دولت شد و گفت: در قدم اول لازم است دولت در وضع عوارض و هزینه های جدید برای صنایع محدودیت ایجاد کند. همچنین قدم بعدی و دوم این است که قیمت هایی همچون نرخ خوراک و مواد اولیه مورد نیاز هر صنعتی در بلندمدت تعیین شده و قراردادهای آنها بسته شود و دولت نیز به آن پایبند باشد.

وی به سهامداران فعلی و تازه وارد بازار سرمایه این چنین توصیه کرد: سهامداران تازه واردی که در شرایط فعلی قصد ورود به بورس را دارند با دیدگاه سرمایه گذاری بلندمدت راه در این مسیر بگذارند و به طور حتم ریسک این موضوع را در نظر داشته باشند. علاوه بر آن سهامداران فعلی هم به دور از رفتارهای هیجانی و با بهره گیری از عقل و منطق و رعایت شرط احتیاط نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70