۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فرار از قانون؛ با بازی جیمزباند ایرانی؛ بابک زنجانی

فرار از قانون؛ با بازی جیمزباند ایرانی؛ بابک زنجانی
کد: 10772   تاریخ انتشار :۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰

بابک زنجانی در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات خود و ارایه دفاعیه با در پیش گرفتن یک رویه جدید اقدام به فرار رو به جلو کرد که نمایندگان مردم در خانه ملت گفتند این فرافکنی متهم نفتی بی فایده بوده و دستگاه قضا دست وی را خوانده است.
 تاکنون 5 جلسه از دادگاه متهم ردیف اول فساد نفتی برگزار شده است، در 3 جلسه قبلی دادگاه نماینده مدعی العموم کیفر خواست 3 متهم پرونده را قرائت کرد و در جلسه چهارم و پنجم دادگاه ب.ز متهم ردیف اول به دفاع از خود پرداخت. در این دو جلسه به ویژه جلسه روز شنبه (9 آبان ماه) بابک زنجانی  بارها به وزارت نفت و حتی دولت حمله کرد "بابک زنجانی" در این جلسه بار دیگر وعده داد که در ظرف 2 روز برای بازپرداخت بدهی های خود ضمانت نامه معتبر بانکی ارایه خواهد داد. به گزارش   TSEpress به نقل از خبرگزاری خانه ملت  رویه "بابک زنجانی" در دفاعیات خود به نوعی فرار به جلو محسوب می شود و این متهم سعی دارد با سیاسی کردن دادگاه باعث ایجاد خلاء در روند بررسی فسادهایی که انجام داده است شود. با وجود کیفر خواست 209 جلدی ب.ز به نظر می رسد، بابک زنجانی و باند سیاسی، رسانه ای و حقوقی وی ، فعالیت تبلیغاتی و رسانه ای گسترده ای را قبل و در جریان برگزاری دادگاه برای تطهیر و بی گناه نشان دادن وی آغاز کردند.

اگرچه قضاوت در مورد نتیجه دادگاه با توجه به اینکه هنوز دفاع متهم و وکلای وی باقی مانده، اما به نظر می رسد، بابک زنجانی و باند سیاسی، رسانه ای و حقوقی وی ، فعالیت تبلیغاتی و رسانه ای گسترده ای را قبل و در جریان برگزاری دادگاه برای تطهیر و بی گناه نشان دادن وی آغاز کردند. موضوعی که جلسه چهارم دادگاه و زمانی که وی در مقام دفاع از خود برآمد کاملا مشخص شد. فعالیتی که در طول 3 سال گذشته همچنان جریان داشته و دستاوردی جز خرید زمان برای بابک زنجانی و تداوم سواستفاده های اقتصادی وی ( حتی در دوران بازداشت )  نداشته است. بنابراین آنچه در این شرایط برای احقاق حقوق ملت و احیای پول از دست رفته بیت المال اهمیت دارد، در کنار برگزاری دادگاه، مدیریت جریان تبلیغاتی و رسانه ای حامی بابک زنجانی است.

داستان بابک زنجانی با تحریم اقتصادی آمریکا و اروپا آغاز می شود. فرایند قدرت گرفتن اقتصادی وی از سال 88 و در پرتو حمایت های سیاسی و اقتصادی دولت دهم شکل گرفت. در واقع با تشدید تحریم خرید نفت از ایران از نیمه اول سال 91، تلاش برای تداوم صادرات نفت از طریق دور زدن تحریم ها و فروش نفت با حضور پررنگ دلالان و واسطه‌ها آغاز شد. یکی از فعالان این عرصه بابک زنجانی بود که توانست در مدت کوتاهی اعتماد دولتمردان دولت را بدست آورد و محموله های بزرگی از نفت، فراورده های نفتی و میعانات گازی را برای فروش در اختیار گیرد و اقدام به فروش آن کند. تاخیر در پرداخت وجوه محموله های به فروش رفته از سوی بابک زنجانی و طولانی شدن این تاخیر، به تدریج مدیران صنعت نفت را نسبت به دریافت وجوه مربوطه  حساس کرد. این حساسیت خیلی سریع  با قرار گرفتن بابک زنجانی و شرکت های تابعه وی زیر شمول تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا، به تردید و نگرانی تبدیل شد و تلاش برای دریافت آن به شیوه های مختلف آغاز شد. در مقابل اما، بابک زنجانی و عوامل وی که محموله های بزرگی از نفت و میعانات گازی را دریافت کرده و به فروش رسانده بود روندی را آغاز کردند که هدف آن عدم پرداخت وجوه محموله های دریافتی بود.

علی رغم تلاش های قضایی و اطلاعاتی برای احیای طلب نفتی، بابک زنجانی از هرگونه همکاری در عمل خودداری کرده و در مقابل تلاش کرده در رسانه ها و افکار عمومی اینگونه وانمود کند که وی تمایل به بازپرداخت بدهی دارد اما شرکت ملی نفت و وزارت نفت تمایلی به این دریافت ندارند. این موضوع حتی در جلسه علنی دادگاه از سوی رئیس دادگاه نیز به نقل از بابک زنجانی و وکلای آن مطرح شد. همین موضوع باعث شد که برای چندبار شرکت ملی نفت ایران با ارسال نامه ای به رئیس دادگاه ، ضمن تبلیغاتی خواندن این موضوع از سوی متهم و بهره گیری از آن برای طولانی کردن دادرسی، رسما و علنا اعلام کند که این شرکت به شرط تایید بانک مرکزی و یا بانک ملی ایران مبنی بر معتبر بودن ضمانت نامه بانک صادرکننده و قابل وصول بودن بدهی متهم، آماده هرگونه همکاری و اقدام لازم است.

اما داستان بازپرداخت بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت با سازمان تامین اجتماعی آغاز می‌شود. با اعمال فشار بر بابک زنجانی برای تسویه بدهی خود به شرکت نفت، وی اعلام می‌کند که قادر است بدهی نفتی را از طریق منابع مالی خود در نزد سازمان تامین اجتماعی بازپرداخت کند. در ظاهر وی در حدود 4 میلیارد یورو برای خرید تعدادی شرکت و همچنین املاک سازمان تامین اجتماعی در اختیار این سازمان قرار داده بود. اما واقعیت این است که زدوبندهای دیگری به مانند خرید نفت از سوی باند بابک زنجانی با دیگر سازمان ها و نهادهای دولتی با اطلاع مقامات ارشد دولت صورت گرفته بوده که حتما پرونده هایی نیز در مورد آن گشوده شده است.

نمایندگان مردم در مجلس در خصوص بررسی وضعیت پرونده متهم نفتی به خبرنگار خانه ملت گفتند این آزمونی برای دستگاه قضا است و امیدواریم همانند آزمون های گذشته قوه قضاییه از این پرونده سربلند خارج شود و به عملکرد آن نمره قبولی دادند.

پورمختار: فرافکنی و فرار به جلو واقعیت های پرونده بابک زنجانی است

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با تأکید براینکه فرافکنی و فرار به جلو از واقعیت های پرونده "بابک زنجانی" است،گفت: دستگاه قضا تاکنون به خوبی توانسته اجازه فرافکنی را از این متهم نفتی سلب کند.

محمدعلی پورمختار درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، بااشاره به برگزاری پنجمین جلسه دادگاه "بابک زنجانی" گفت: فرافکنی و فرار به جلو از واقعیت‌هایی است که در پرونده این متهم نفتی به وضوح به چشم می خورد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شدت و هدت برگزاری جلسات دادگاه اجازه فرافکنی را از متهم نفتی سلب خواهد کرد،افزود: عملکرد خوب قوه قضائیه در بررسی پرونده این متهم تاکنون توفیقات خوبی را رقم زده و امید است از این پس نیز بتواند وی را هوشیار کرده تا دست از طلب کاری بردارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم با تأکید بر اینکه متهم نفتی باید از پس بدهی‌های خود برآید،تصریح کرد: امیدواریم در ظرف زمانی تعیین شده ازسوی دادگاه متهم نفتی بتواند تعهدات خود را عملی کند.

پورمختار با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: متهم "بابک زنجانی" باید بداند که با فرافکنی نمی تواند دستگاه قضا را دور بزند.

سلطانی: رسیدگی به پرونده متهم نفتی آزمونی برای دستگاه قضا خواهد بود

رئیس کمیته پیگیری پرونده متهم نفتی، با تأکید بر اینکه" بابک زنجانی" تلاش دارد دستگاه های مختلف دولتی را به جان یکدیگر بیاندازد گفت:رسیدگی به پرونده متهم نفتی آزمونی برای دستگاه قضا خواهد بود.

امیرعباس سلطانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تأکید براینکه اظهارات اخیر "بابک زنجانی" در جلسه دادگاه فرار روبه جلو و ایجاد تنش بین مسئولان در جامعه است،گفت: متهمی که جرم وی بارها ابلاغ شده اکنون خود را طلب کار می داند.

نماینده مردم بروجن درمجلس شورای اسلامی با اشاره به دفاعیات متهم نفتی،افزود: وی تلاش دارد تا دستگاه های مختلف دولتی را به یکدیگر مرتبط کرده تا ذهن افکار عمومی را متشنج کند.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه "بابک زنجانی" با توجه به پشتیبان هایی که دارد درحال حاضر مشغول به گردن کلفتی است،تصریح کرد: فرافکنی از سوی متهم نفتی اتهامات وی را بی اساس نخواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه بررسی پرونده ب.ز آزمونی برای دستگاه قضا خواهد بود،تاکید کرد:عملکرد دستگاه قضا در رسیدگی به این پرونده تا کنون مثبت بوده و توانسته نمره قبولی را بگیرد.

عضوکمیته پیگیری پرونده متهم نفتی ،یادآورشد: "بابک زنجانی" درپی فرافکنی های خود هیچ مدرک مستندی ندارد.

اسفنانی: فرار رو به جلو از سوی متهم نفتی فایده ای ندارد

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه طولانی شدن رسیدگی به پرونده بابک زنجانی دلیل دقت نظر دستگاه قضا در بررسی جزئیات آن است افزود: فرار روبه جلو و فرافکنی از سوی متهم نفتی فایده ای ندارد.

محمدعلی اسفنانی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی پرونده "بابک زنجانی" متهم نفتی از سوی دستگاه قضا گفت: تسریع در رسیدگی به پرونده این متهم و سایر پرونده های اینچنینی علاوه بر ایجاد آرامش در کشور اجازه فرافکنی را نیز به مفسدان اقتصادی نخواهد داد.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طولانی شدن رسیدگی به پرونده بابک زنجانی دلیل دقت نظر دستگاه قضا در بررسی جزئیات آن است افزود: خوشبختانه در رسیدگی دستگاه قضا به پرونده این متهم نفتی روز به روز اطلاعات بیشتری به دست می آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید براینکه فرار رو به جلو از سوی "زنجانی" فایده ای ندارد،تصریح کرد: فرافکنی متهم نفتی برای دفاع از خود و فرار از حکم دستگاه قضا است.

وی با بیان اینکه "بابک زنجانی" به دنبال چالش برانگیزی در اظهارات اخیر خود است،گفت: دستگاه قضا به خوبی می تواند فرافکنی و فرار رو به جلوی این متهم نفتی را شناسایی کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه عملکرد دستگاه قضا در برخورد با پرونده مفاسد اقتصادی مثبت است یادآور شد: باید منتظر نتیجه دادگاه ب.ز به عنوان متهم نفتی باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ با تفاسیر فوق به نظر می‌رسد بابک زنجانی و باند سیاسی و اقتصادی همراه وی در طول چند سال گذشته با توسل به شیوه‌های مختلف قصد عدم پرداخت بدهی نفتی خود و منحرف کردن اذهان افکارعمومی و دستگاه های دولتی،قضایی و امنیتی را داشته است.

آغازمحاکمه بابک زنجانی  و چگونگی روند آن،نقش مهمی در بسته‌شدن این پرونده، افشای ابعاد و زوایای پنهان آن و همچنین احیای منابع بیت المال دارد./

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70