۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فشار ۴ وزارتخانه بر نفت مانع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌

فشار ۴ وزارتخانه بر نفت مانع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌
کد: 13168   تاریخ انتشار :۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۱

ادامه فشارهای ۴ وزارتخانه بر وزارت نفت مانع از تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی بعد از گذشت ۱.۵ سال از وعده تعیین فرمول قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش TSEpress   به نقل از خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سال 93 اعلام کرده بود که در خردادماه همان قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی اعلام می‌شود اما بعد از گذشت یک سال‌ونیم از وعده تعیین فرمول قیمت‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی این مهم صورت نگرفته است. علی‌رغم اینکه گفته می‌شود وزارت نفت فرمول قیمت‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی را تعیین کرده است اما تحت فشار واحدهای پتروشیمی تاکنون توان اعلام فرمول مورد نظر را نداشته است. فشارهایی که مهرماه انتشار نامه چهار وزیر اقتصاد، کار، دفاع و صنعت به رئیس جمهوری علنی شد. نامه‌ای که هدف از نگارش آن کاهش قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی بود تا بلکه سود این وزارتخانه به دلیل ذینفع بودن آنها در واحدهای پتروشیمی و بازار سرمایه این گونه تأمین شود. همچنین برخی منابع از فشار این وزارتخانه بر وزیر نفت خبر داده بودند به طوری که وزیر نفت در جلسه‌ای از فشار وزرای نویسنده نامه بر وی برای کاهش قیمت هر متر مکعب گاز خوراک پتروشیمیها از 13 سنت به 10 سنت گله کرده بود. عباس شعری مقدم؛ معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی فشارها بر وزیر نفت را تأیید و اظهار کرده بود: از همان روز اولی که آقای زنگنه وزیر شد، فشار برای کاهش قیمت خوراک روی وی وجود داشت اما وزیر نفت تابع مجلس و دولت است. واحدهای پتروشیمی ذینفع به بهانه کاهش قیمت نفت خام معتقدند که نرخ 13 سنتی تعیین شده برای خوراک گاز این واحدها نیز باید کاهش یابد. این در حالیست که قیمت 13 سنت برای نرخ خوراک گاز متناسب با قیمت نفت 100 دلاری تعیین نشده بود که اکنون واحدهای پتروشیمی انتظار دارند با کاهش حدود 50 درصدی قیمت نفت باید قیمت خوراک گاز هم کاهش یابد. واحدهای پتروشیمی که هر کدام از آنها به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، دفاع و کار وابسته‌اند، موضوع تعیین قیمت خوراک گاز را به شورای عالی امنیت هم کشانده‌اند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70