۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قانون جدید تجدید ارزیابی هیچ اثر مالیاتی برای بورسی‌ها ندارد

قانون جدید تجدید ارزیابی هیچ اثر مالیاتی برای بورسی‌ها ندارد
کد: 17664   تاریخ انتشار :۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۵

 به گزارش TSEpress  موسی بزرگ اصل در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس عنوان کرد: بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان یک مزیت برای شرکت‌‌‌ها گنجانده شد‌ه که بر اساس آن مالیاتی از محل‌ مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها گرفته نمی‌شود و در عین حال هزینه استهلاک نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نیست.

عضو هیات عامل سازمان حسابرسی کل کشور ادامه داد: تنها تغییری که در محتوای قانون تجدید ارزیابی دارایی ها با مصوبه اخیر دولت صورت گرفته اینکه از ابتدای امسال مازاد تجدید ارزیابی به حساب افزایش سرمایه نمی رود؛ در محتوای این موضوع هیچ گونه تهدید عملیاتی برای شرکت ها دیده نمی شود و فقط  از این طریق شرکت ها می توانند  ترازنامه خود را به روز تر کنند، به عبارتی مصوبه جدید هیات دولت نه تنها مالیات اضافه ای را از این بابت بر شرکت تحمیل نمی کند‌‌ بلکه هیچ هزینه مالیاتی از بابت هزینه استهلاک قابل پذیرش نیست و در مجموع  این مصوبه هیچ اثر مالیاتی برای شرکت ها نخواهد داشت.

وی در برابر این پرسش فارس که آیا با مصوبه جدید هیات دولت برخی شرکت های خودروساز و یا دیگر شرکت های بورسی که قصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را خواهند داشت با مشکل کاهش ارزش روز سهام در بازار مواجه خواهند شد؟ عنوان کرد: تصور نوسانی شدن ارزش قیمت سهام در بازار ناشی از کار غلطی است که قبل از این انجام شده است؛ پیش از این برخی معامله گران و سرمایه گذاران افزایش سرمایه را به عنوان یک خبر مثبت تعبیر کرده اند و بر اساس آن قیمت سهام را بالا می برند در صورتی که با افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها یک ریال به ارزش شرکت افزوده نمی شود؛ چنین تحلیل های غلطی که در گذشته انجام شده ، بر اساس تحلیل های پیش پا افتاده ای همچون انتظار برای شکسته شدن قیمت اسمی سهم و لزوم افزایش آن تا پیش از انتشار مجوز افزایش سرمایه از سوی  بورس جلو رفته است.

این مقام مسئول با اشاره به مثالی اظهار داشت: شرکتی که قبلاً دارایی ثابتی همچون زمین را در اختیار داشته و هم اکنون نیزهمان زمین را در اختیار دارد. وقتی ارزش یک شرکت تعیین می شود بر اساس دارایی های آن تعیین ارزش می شود به عبارتی وقتی هیچ اتفاقی در زمینه دارایی های شرکت نیفتاده و فقط به لحاظ بروز رسانی ارزش دفتری دارایی بطور مثال رقمی بجای 100 می شود 1000، چیزی به ما یملک شرکت افزوده نشده است بر این اساس وقتی تحلیل‌ها بر اساس محتوای اقتصادی نباشد و فقط بر اساس محتوای شکلی مبنای تصمیم گیری در بازار وجود داشته باشد این مشکلات برای تحلیل در بازار بوجود می‌آید.

بزرگ اصل تاکید کرد: این مصوبه فی نفسه هیچ گونه مشکلی برای شرکت ها ایجاد نکرده بلکه بازار سهام پیشتر با مشکلی از این محل مواجه بوده که با این مصوبه بخشی از این مشکل برای بازار در حال افشا شدن است.

وی تاکید کرد: مصوبه جدید هیات وزیران برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها هیچ گونه تبعات مالیاتی برای شرکت ها نداشته و تنها اتفاقی که افتاده اینکه بجای اینکه ارقام ارزیابی در حساب افزایش سرمایه منظور شود باید از این پس طبق استاندارد حسابداری تخصیص یافته برای این موضوع اعمال شود.

بورس   تجدید ارزیابی‌   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70