۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 24 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قرارداد ساخت توربین ملی میان پژوهشگاه نیرو و شرکت مپنا منعقد شد

قرارداد ساخت توربین ملی میان پژوهشگاه نیرو و شرکت مپنا منعقد شد
کد: 11586   تاریخ انتشار :۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰

  • با حضور وزیر نیرو، قرارداد ساخت توربین ملی دو مگاواتی بادی که طراحی آن به طور کامل توسط متخصصان داخلی صورت گرفته، میان پژوهشگاه نيرو و شرکت مپنا منعقد شد.
  • به گزارش TSEpress به نقل از شانا ، در این آیین که در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، حمید چیت چیان وزیر نیرو اظهار کرد:  تلاش در راه خوداتکایی و تامین نیازهای کشور از تولیدات داخلی، یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه است.وی با اشاره به معنای متفاوت انتقال فناوری و واردات برای کشورهای مختلف، تصریح کرد: این مهم برای کشورهای بدون دانش فنی، یک معنا و برای کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران که دارای توان ساخت توربینهای دو مگاواتی است، معنای دیگری دارد. در حاشیه این آیین، بهزاد اعلم مسئول نهایی کردن قرارداد میان شرکت مپنا و پژوهشگاه نیرو، در خصوص ساخت توربین نمونه ملی دو مگاواتی بادی، گفت: طراحی این توربین به طور کامل توسط متخصصان داخلی در پژوهشگاه نیرو صورت گرفته و قرار است ساخت آن با امکانات شرکت مپنا انجام شود. وی افزود: پس از پایان مراحل ساخت توربین نمونه و انجام تستهای اولیه، این امکان فراهم است تا بتوانیم سالانه دست کم بین هشت تا ١٠ واحد از آن تولید کنیم. اعلم تصریح کرد: هم اینک تولید توربین ٢,٥ مگاواتی با ظرفیت چهار واحد در ماه در حال انجام است. وی با بیان این که در حال حاضر توربین دو مگاواتی در کشور نداریم و برآوردهای اولیه حاکی از تولید ١٠ واحد توربین در سال است، اظهار کرد: پس از ساخت نخستین توربین نمونه، قادر خواهیم بود دست کم تولید ١٠ واحد توربین را به صورت ماهانه در دستور کار داشته و پاسخگوی ظرفیت مورد نیاز کشور باشیم. این مسئول افزود: ساخت نمونه کامل این توربین حدود ٢٠٠ میلیارد ریال هزینه در بر دارد. براساس اخبار منتشر شده در روزهای گذشته، ژنراتور و گیربکس توربینهای بادی و مواد اولیه پره های توربینهای بادی که تهیه آنها از خارج با مشکلاتی همراه بود با حمایت ستاد انرژیهای تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دانشگاههای کشور ساخته شد. براساس سیاستهای فعلی انرژی کشور، ارزش خالص و نرخ بازده داخلی پروژه های باد در سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محاسبه شده که تاییدکننده این واقعیت است که پروژه های برق بادی در این سه استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. نتایج نشان می دهد که با حذف یارانه های انرژی پتانسیل فسیلی به همراه یک روش بازار محور، می توان ظرفیت انرژی بادی را به ٣٫٦ تا ٦ گیگاوات افزایش داد. این ظرفیت نصب شده می تواند سبب صرفه جویی حدود ٤٧ تا ٨٤ میلیون بشکه معادل نفت و ١٢٧ تا ٢٣٠ هزار بشکه در روز در بخش نیروگاهی ایران شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70