۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قندی ها کام بازار سهام را شیرین نمی کند/ مواظب سفته بازها باشید

قندی ها کام بازار سهام را شیرین نمی کند/ مواظب سفته بازها باشید
کد: 9196   تاریخ انتشار :۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۵

 به گزارش TSEpress   این روزها در بازارنه چندان سرحال سهام تهران ، مواد غذایی و به خصوص قندی ها با اقبال بیشتری مواجه هستند این در شرایطی است که حال عمومی بورس چندان هم خوب نیست و چنگی به دل نمی زند .
به گزارش مهام ؛ با وجود روند منفی و افت قیمت در سهام لیدر بازار شاهد رشد قیمت و صف خرید در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی هستیم به طوریکه اغلب نمادهای فعال این صنعت در محدوده مثبت کامل مورد معامله قرار گرفته اند. عباسی، مدیر مالی شرکت لبنیات پاک در خصوص دلایل اقبال از این گروه معتقد است : علت ایجاد چنین روند مثبتی در گروه غذایی، با توجه به افت قیمت اغلب سهام این شرکت ها در نیمه اول سال، افزایش تقاضا برای محصولاتشان در 6 ماه دوم سال جاری باشد، چرا که طبق تجربیات گذشته، مصرف و تقاضا برای مواد غذایی در نیمه دوم هر سال بیش از نیمه اول بوده و این افزایش تقاضا باعث رشد فروش و سودآوری این شرکت ها خواهد شد. وی ادامه داد: تاکنون اتفاق مهمی مثل افزایش نرخ در صنعت روی نداده و به نظر می رسد تحت تأثیر افزایش تقاضا سهام این گروه با رشد قیمتی همراه شده باشند. حسین صالحی کارشناس بازار سرمایه نیز در رابطه با روند قیمتی صنعت غذایی و قند و شکر طی چند روز اخیر گفت: با توجه به این که در حال حاضر اغلب فعالان بازار سرمایه را تحلیلگران تکنیکال تشکیل می دهند، به نظر می رسد این رشد قیمتی در گروه هایی که از حجم و سرمایه کمی برخوردارند و به اصطلاح از صنایع کوچک بورس هستند به دلیل نوسانگیری این گروه از فعالان بورس باشد. حسین صالحی در ادامه افزود: در شرایط فعلی اغلب تحلیلگران بنیادی یا با دید بلند مدت خرید کرده و برای خرید مجدد سهام، نقدینگی جدید ندارند یا چون در سطح اقتصاد کلان رونقی مشاهده نمی کنند سرمایه خود را از بازار خارج کرده و به بانک ها که سود تضمینی دارند تزریق کرده اند و این روند بازار بیشتر تحت تأثیر خرید و فروش نوسانگیران هستند وی گفت: همچنین با توجه به افت قیمت جهانی مواد اولیه مورد نیاز گروه روغنی شاهد کاهش بهای تمام شده محصولاتشان بودیم که این خود در جریان رکود فعلی باعث می شود که این مجموعه ها بتوانند سود پیش بینی شده خود را پوشش دهند اما در رابطه با صنعت قند و شکر و چالش هایی که این گروه با آن روبروست توجیهی جز نوسانگیری وجود ندارد. صالحی در خاتمه گفت: با توجه به نزدیک شدن به زمان ارائه گزارشات 6 ماهه شرکت ها به سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه توصیه می کنم به جای نوسانگیری سهام مطمئن تری را انتخاب کنند تا از میزان ریسک شان کاسته شود. امید احمدی کارشناس بازار سرمایه هم  با اشاره به دلایل رشد نماد قندی در بورس گفت: سهامداران حاضر در این شرکت ها باید مراقب سفته بازی در این نمادها برای کسب سود‌های بالای کاذب و حضور نوسانگیران باشند. او با اشاره به این که در حال حاضر 16 شرکت بورسی و فرابورسی در صنعت قند و شکر فعال هستند ادامه داد: برخی از این نمادها در هفته های گذشته بازدهی بیش از 50 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است.از سوی دیگر رشد قیمت سهام شرکت های قند و شکری را باید در افت بسیار بزرگ دو سال قبل این صنعت جستجو کرد که برخی از این شرکت‌ها افت حدود 80 درصدی را تجربه کردند.وی افزود: بحث افزایش نرخ شکر به هر کیلو 2500 یا 2700 تومان نیز یکی دیگر از دلایلی است که در هفته های گذشته موجب افزایش تقاضا در بورس برای نمادهای این گروه و نیز افزایش قیمت سهام شرکتهای قندی و شکری شد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارزش بازار بسیار پایین شرکت‌های قندی را نیز می توان به عنوان یکی دیگر از دلایل رشد قیمت شرکتهای این صنعت دانست که در مجموع پیش‌بینی می شود این رشد مقطعی باشد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70