۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قیمت نفت به زیر 40دلار سقوط کرده‌است فروپاشی اوپک

قیمت نفت به زیر 40دلار سقوط کرده‌است فروپاشی اوپک
کد: 12950   تاریخ انتشار :۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۵

روز جمعه پس از نشست 7ساعته اعضای اوپک وین، قیمت نفت خام به زیر 40دلار در ازای هر بشکه سقوط کرد. این مسئله شکاف عظیم در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) را به خوبی نشان می‌دهد.

 به گزارش TSEpress   به نقل از صدای اقتصاد اعضای اوپک موفق نشدند بر سر سهمیه‌بندی تولید به توافق برسند و تولید خود را روی رقمی نگه داشتند که به مازاد عرضه و کاهش قیمت نفت کمک می‌کند. این مسئله باعث شگفتی جهان شده‌است.

متیو اسمیت رئیس پژوهشگاه کلیپردیتا می‌گوید: «این کارتل اساساً از هم پاشیده‌است.»

اما ویرانی اوپک تأثیراتی نیز روی سایر نقاط جهان به همراه دارد.

البته عربستان سعودی در این تصمیم خود تنها نیست و کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس نظیر کویت، قطر و امارات متحده عربی نیز به آن ملحق شده‌اند.سعودی‌ها با تولید نفت بیشتر، تولیدکنندگان پرهزینه نفتی در ایالات متحده امریکا و سایر نقاط جهان را تحت فشار گذاشته‌اند. اوپک در نشست روز جمعه خود میزان تولید را تغییر نداد.

اما کشورهایی که با قیمت نفت زیر 40دلار دچار مشکل شده‌اند درخواست کرده‌اند که سقف تولید اوپک کاهش پیدا کند. الجزایر، آنگولا، نیجریه و ونزئلا جزو همین کشورهایی هستند که اگر اوپک زودتر اقدام نکند با نفت زیر 30دلاری دچار مشکل خواهند شد.

نکته جالب توجه این است که عربستان خودش نیز با مشکلات بزرگی مواجه شده‌است و با کاهش قیمت نفت به کسری بودجه رسیده‌است.

دلیل اصلی نیز این است که عربستان سعودی خرج بالایی در ارتش دارد. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، این پادشاهی با ادامه کاهش قیمت نفت تا پنج سال دیگر پولی برای خرج کردن نخواهد داشت.

یکی از دلایل پنهان رفتار عربستان نیز خصومت با ایران است. ایران در انتظار برداشته شدن تحریم‌ها برای افزایش تولید نفت است و عربستان قصد دارد مانع این کار بشود.

هر چند نفت ارزان باعث سقوط قیمت بنزین و سود برخی امریکایی‌ها شده‌است اما آمار استخدام در ایالات متحده امریکا را به شدت کاهش داده‌است. به ویژه در تگزاس و داکوتای شمالی میزان بیکاری افزایش داشته‌است.

طبق آمارهای دولتی از پایان سال 2014 تا کنون میزان شغل در شرکت‌های نفتی و انرژی 123هزار مورد ریزش داشته‌است. برخی کارگران نیز با دستمزدهای بسیار پایین مشغول به کار هستند.

رانندگان امریکایی برنده اصلی کاهش قیمت نفت هستند. متوسط قیمت بنزین در ایالات متحده امریکا به 2.05دلار رسیده‌است. سال گذشته قیمت بنزین 2.75دلار در ازای هر بشکه بود.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70