۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مصباحی مقدم: اوراق رهنی مشکل فقهی ندارد افزایش نقدینگی بانک‌ها با انتشار اوراق

مصباحی مقدم: اوراق رهنی مشکل فقهی ندارد افزایش نقدینگی بانک‌ها با انتشار اوراق
کد: 18936   تاریخ انتشار :۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۱۳

عضو شورای فقهی سازمان بورس با اشاره به اینکه باب جدیدی گشوده شده که کمک می‌کند بدهی‌های نقد شونده تبدیل به اوراق شود و در این راستا اوراق مسکن گام نخست را برداشته و کمک می‌کند که نقدینگی بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.

به گزارش  TSEpress  و به نقل ازاقتصاد آنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم در همایش رونمایی از بازار رهن ثانویه در وزارت اقتصاد درباره اوراق رهن ثانویه  گفت: بانک‌ها مطالباتی از مشتریان خود دارند که اگر از راه عقود مبادله‌ای مانند فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله و غیره انجام گرفته باشد می‌توان این مطالبات را تبدیل به اوراق کرد و هرچه مدت این مطالبات طولانی تر باشد تبدیل آن به اوراق به صرفه‌تر است. مصباحی مقدم با اشاره به اینکه نقدینگی بانک‌ها با دادن تسهیلات از دست آنها خارج می‌شود و با تبدیل به اوراق مشارکت مجددا به بانک بر می‌گردد، اظهار کرد:یکی از شاخص های کارآمدی بانک‌ها داشتن کفایت سرمایه است. وی با اشاره به اینکه با تبدیل کردن اوراق خود امکان وام دهی افزایش میابد و بانک‌ها می توانند علاوه بر این از طریق اعطای تسهیلات نیز سود کسب کنند، افزوداز دیگر شاخص‌های کارآمدی بانک‌ها نسبت‌های مالی دارایی به بدهی آنهاست به طوری که  هرچه دارایی آنها نسبت به بدهی ببیشتر باشد طبیعتا بانک‌ها کارایی بالاتری دارند. به گفته او تبدیل مطالبات به بدهی راهی است که بانک‌ها از طریق آن می توانند وضعیت دارایی به بدهی خود را بهبود ‌بخشند. وی با اشاره به اینکه موضوع به اوراق تبدیل کردن بدهی از نظرفقهی موجه است، خاطرنشان کرد: از نظر شورای فقهی این موضوع اشکال ندارد و اگر شخصی از فردی دیگر طلبکار باشد می‌تواند طلب خود را با نرخی پایین‌تر به شخص ثالثی بفروشد که این موضوع در کمیته فقهی سازمان بورس بررسی و مصوب شد. عضو شورای فقهی سازمان بورس فروش این اوراق در بازار ثانویه را هم مجاز دانست و اظهار کرد: این اوراق علاوه بر اینکه باید مبتنی بر بدهی‌های قطعی و مسلم باشد بلکه باید دارای وثیقه های محکم و معتبر بوده و وثیقه صوری قابل قبول نیست. مصباحی مقدم در پایان گفت: باب جدیدی گشوده شده که کمک می‌کند بدهی‌های نقد شونده تبدیل به اوراق شود و اوراق مسکن گام نخست را برداشته و راهی است که کمک می‌کند نقدینگی بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.

اوراق مشارکت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70