۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نفت 50دلاری رویا شده‌است

نفت 50دلاری رویا شده‌است
کد: 12588   تاریخ انتشار :۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۹

سال گذشته هیچ کس حتی به نفت 50دلاری هم فکر نمی‌کرد. اما اکنون 50دلار در ازای هر بشکه نظر قیمت خوبی می‌آید.

به گزارش TSEpress   به نقل از صدای اقتصاد  بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران چشم‌انداز بهای نفت را برای درازمدت، پایین برآورد کردند. آن‌ها پیش‌بینی کردند عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال 2016 و یا در سال 2017 به تعادل خواهد رسید.

آخرین باری که نفت بالای 50دلار در ازای هر بشکه معامله شد در ماه اکتبر بود، اکنون به نظر نمی‌رسد تا سال 2016 به آن قیمت برسد.

هر چند تولید نفت ایالات متحده امریکا کاهش یافته‌است باز هم به نظر می‌رسد دنیا با مازاد عرضه نفت خام مواجه باشد. تانکرهای بزرگی وجود دارند که طی چند مدت اخیر پر از نفت شده‌اند. کم‌کم خرید نفت و ذخیره آن به نظر مقرون به صرفه می‌رسد. این یعنی مازاد عرضه.

روز جمعه قیمت هر بشکه نفت دبلیوتی‌آی امریکا به 41.71دلار رسید. نفت برنت حوزه دریای شمال نیز در این به قیمت 44.86دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی نفت معامله شد.ال لوین مدیرعامل انرژی پاورهوس اظهار کرد: «نادیده گرفتن این حجم عظیم نفتی که دنیا را فرا گرفته غیر ممکن است.»

این مازاد عرضه در ماه‌های آتی بدتر نیز خواهد شد چرا که ایران میدان‌های نفتی خود را احیا و پس از تحریم‌ها، دوباره آن را روانه بازارهای جهانی خواهد کرد. ایران ادعا کرده‌است که میزان تولید نفت خود را به سطوح پیش از تحریم‌ها خواهد رساند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌است که رشد تقاضای جهانی به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته خواهد رسید.

گلدمن ساکس هشدار داده‌است که ظرفیت ذخیره‌سازی اشباع شده‌است و این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به 20 دلار در ازای هر بشکه برسد.

تنها دو عامل وجود دارد که ممکن است بهای نفت را به بالای 50دلار در ازای هر بشکه برساند: هوا و سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک).

هر چند پیش‌بینی شده هوا گرم‌تر از همیشه باشد اما مسائل غیرقابل پیش‌بینی همیشه ممکن است اتفاق بیفتند. اوپک نیز در روز 4دسامبر نشستی در وین خواهد داشت که می‌تواند تأثیر زیادی روی افزایش یا کاهش قیمت نفت داشته باشد.

منبع: بارونز

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.